Na de castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Na de castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:07

Ik vroeg me eigenlijk een beetje af wat er nou veranderd na de castratie van mijn hengst Balou. En hoelang het duurd na de castratie voor dat hij zal veranderen.
Niet dat hij anders moet zijn ! Gewoon uit nieuwschierigheid.
Bijv.
Minder wild..
Minder nerveus.. Noem maar op
Sorry als het hier verkeerd staat
[size=7]Echt waar.[/size]

ilsebokt

Re: Na de castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:01

6 weken zeggen ze meestal. Dan zijn de hormonen uit zn lijf.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:04

Ik heb een shetlander vrij laat laten castereren. Hij werd helemaal wild als hij de wei in ging of als hij zichzelf zag, ook beet hij best veel. Het wilde gedrag was er best snel vanaf, maar het bijten merk ik nu pas (na 3 jaar) dat het echt bijna helemaal weg is.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:06

Verschillend is dat toch?, mijn paard was zowieso niet wild.
Ik ken een ruin die soms nog hengsten trekjes heeft,
na 2 jaar ofzo Tong uitsteken Maar dat zou wss gwn blijven Vork

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:07

Dat hangt ook veel af van de leeftijd van de hengst.
Hoe oud is hij ?
De hormonen gaan weg maar in hun hoofd blijven sommige paarden wel 'hengst'

miss_w3lsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:28

Vind het castreren dus echt vet zielig Huilen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:32

miss_w3lsh schreef:

Waarom?
De meeste hengsten mogen er niks mee doen, maar die hormonen blijven wel sterk aandringen om een merrie te zoeken. Door die drang weg te nemen (omdat hij er toch niks mee mag). Neem je ook een hele hoop frustratie weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:19

Ik heb mijn shetruin toen vrij vroeg laten castreren. Hij was nog niet echt vervelend, maar ik wou geen uitbreiding. Hij veranderde eigenlijk helemaal niet, hij werd juist na de castratie vervelender, maar hij was heel bang en daarna kreeg hij pas praatjes vandaar.

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:21

Hormonen duren 6 tot 8 weken,
daarbij word de ene rustiger als de ander.
Dat verschilt per paard en op welke leeftijd het dier wrd geholpen.

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:38

dat het hengste gedrag echt weg gaat duurt tot de winter want dan dalen de hormonen weer.

Over het algemeen worden hengsten rustiger als ze gecastereerd worden.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:36

Ik heb mijn tinker pas laten casteren, op 22 maart, hij wordt in juni 2, en ik vindt echt dat hij nu al veel rustiger is geworden en liever, het bijten is ook al bijna weg, en ik lees steeds dat het allemaal veel langer duurt, dus of ik heb toevalig een paard waar het heel snel bij is gegaan, of het ligt ook een beetje aan het ras[koudbloed]

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:42

Ik heb afgelopen maand een paard gekocht (:D) en hij word 17 april 2 jaar Lachen en hij word a.s. dinsdag gecastreerd..
hoelang zou het dan duren? hij is al wel heel lief, wel erg speels (op hengsten manieren) maar is weer dol op kusjes geven en lekker troetelen (poetsen etc.) (als iemand ongeveer kan schatten hoelang het zou kunnen duren zou ik het graag via pc willen horen Lachen )

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 23:15

tamary schreef:
miss_w3lsh schreef:

Waarom?
De meeste hengsten mogen er niks mee doen, maar die hormonen blijven wel sterk aandringen om een merrie te zoeken. Door die drang weg te nemen (omdat hij er toch niks mee mag). Neem je ook een hele hoop frustratie weg.

Stel je eens voor dat 24u per dag je hormonen door je lijf gieren, je steeds geuren van merrie's ruikt en je nooit mag...
Het leven voor een niet-dekhengst is gewoon makkelijker als ruin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 23:22

Mijnes is nu bijna een jaar ruin en er is weinig tot zeer weinig van te merken, behalve dat hij geen dekneigingen meer heeft. Voor de rest is het nog steeds een enorme patser die verschrikkelijk loopt te showen.
Wat er zielig is aan castreren snap ik echt niet...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:54

Ik snap het wel want ik heb er ook moeite mee om een gezond paard te laten opereren,
ik kies wel voor een castratie in plaats van een solitair leven Ja

Lizzie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:58

Castreren is niet zielig hoor.
het is juist beter voor je paard.
want een hengst wilt merrie's opzoeken om op te springen.
en een ruin heeft die drang wat minder.
maar als jou hengst geen merrie mag dekken zegmaar van jouw,
heeft het paard het erg moeilijk.
en word het erg lastig om langs merrie's te gaan met een hengst.
aangezien die er meestal op willen springen. Nagelbijten / Gniffelen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:51

Mijn hengstje wordt deze zomer 2. Hij heeft geen dekneigingen maar is wel enorm hevig, zenuwachtig, bijterig, tot een maand geleden was hij zelfs agressief(gericht steigeren).
Ik heb de castratie dus ook aangevraagd. De veearts zegt dat dit de beste oplossing is, vooral omdat ik niet met hem wil gaan dekken.
Voor hem is het veel aangenamer(zoals ongeveer iedereen hier zegt). Het lijkt me inderdaad moeilijk als je voortdurend die hormonen in je lijf voelt waar je niets aan kan doen.

Hier is dus niets zielig aan, enkel aangenamer voor de hengst.

Hannnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:55

Meestal duurt het iets van 6weken voordat het 'hengstengedrag' eruit is. Daarna wordt de ruin vaak rustiger en hij reageerd niet meer zo overdreven Knipoog op merries.

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:00

Hannnah schreef:
Meestal duurt het iets van 6weken voordat het 'hengstengedrag' eruit is. Daarna wordt de ruin vaak rustiger en hij reageerd niet meer zo overdreven Knipoog op merries.

Groetjes

Het lijkt me dat je hier niet van uit kunt gaan. Dit gaat lang niet voor elke ruin op. Sterker nog, de mijne werd eerst wel eventjes iets rustiger, dit duurde een paar weken maar daarna kwamen zijn oude streken gelijk weer terug, alleen heeft hij geen dekneigingen en bijt niet maar dat is dan ook het enige...
Goed, ik heb de castratie uit laten voeren omdat het risico erin zat dat hij anders teveel achter de vrouwen aan zou gaan maar het is pertinent niet zo dat een gecastreerde hengst automatisch en stuk rustiger wordt, ik denk dat het erg van het paard zelf afhankelijk is.

Hannnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:49

suleilitha schreef:
Hannnah schreef:

Groetjes

Het lijkt me dat je hier niet van uit kunt gaan. Dit gaat lang niet voor elke ruin op. Sterker nog, de mijne werd eerst wel eventjes iets rustiger, dit duurde een paar weken maar daarna kwamen zijn oude streken gelijk weer terug, alleen heeft hij geen dekneigingen en bijt niet maar dat is dan ook het enige...
Goed, ik heb de castratie uit laten voeren omdat het risico erin zat dat hij anders teveel achter de vrouwen aan zou gaan maar het is pertinent niet zo dat een gecastreerde hengst automatisch en stuk rustiger wordt, ik denk dat het erg van het paard zelf afhankelijk is.

Daarom ook 'meestal' Lachen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:19

Wordt een ruin rustiger als hij met 11 maanden gecastreerd wordt, ten opzichte van met 2,5 jaar castreren?? Dit heb ik eens gelezen en vraag me af wat ik zal doen met het veulen straks als het een hengst blijkt te zijn, vroeg of laat castreren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:50

Ik vraag me ten eerste af waarom je een paard zou castreren met elf maanden. Dat levert vaak grote slungelige paarden op. Bovendien, als je van plan bent om een jonge hengst in een opfokgroep te zetten is het helemaal een afrader, omdat de jonge hengsten hem dan automatisch als pispaal zullen gebruiken.
Persoonlijk hou ik niet van vroeg gecastreerde paarden. Het oog wil ook wat en een paard wat bijvoorbeeld tot 3-jarige leeftijd gewoon hengst kan zijn, heeft net iets meer pit.