Hoe nieuwe merrie in kudde brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Hoe nieuwe merrie in kudde brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:07

Ik heb 3 paarden:

- merrie van 18 jaar die samen met een jaarling merrie (haar gespeende dochter) in de wei loopt
- merrie van 6 jaar die de andere 2 nog nooit ontmoet heeft

Ik zou graag de 6-jarige bij de andere 2 zetten. Hoe kan ik dat het best aanpakken om zo weinig mogelijk gevechten uit te lokken?

Liiesjjj

Re: Hoe nieuwe merrie in kudde brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:12

Eerst in een apparte wei zetten dat ze wel elkaar kunnen zien en kennismaken.
Naar een weekje kun je ze misschien bij elkaar zetten, als het met apparte weien goed gaat tenminste.
Ik weet niet hoe groot die 6 jarige is of het veulen of de moeder, maar je kunt een stukje wei afzetten dat de 1 er net onderdoorkan als het mis zou gaan.
Je weet maar nooit.
Er zullen wel trappen vallen en dat soort dingen komen, maar ze moeten natuurlijk nog uitvechten wie boven aan staat.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:15

Wat ze bij mijn zus op de pensionstal altijd doen en wat goed werkt is eerst alleen met de 'baas' ergens neerzetten (bak, wei, paddock oid) en als dat goed gaat de rest van de kudde erbij.
Aangezien tussen de nieuwe en het leidende paard al bekend is wie de leider is, gaat het sneller goed met de andere paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:18

wij zetten nieuwe paarden altijd een weekje apart,naast de andere paarden.
zo kunnen ze over het draad kennismaken.
zodra we zien dat ze geen interesse meer naar elkaar tonen zetten we het nieuwe dier erbij.
we hebben een hele grote wei waarin de paarden makkelijk kunnen wegkomen,dat vind ik persoonlijk wel heel fijn

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:01

Het hangt er denk ik vanaf hoe jou paardje is. Ik wel eens een nieuwe hele brutale shet gehad en die heb ik na een nachtje stal (waar iedereen kon ruiken) er gewoon tussen gedropt, die redde zich prima. Maar je hebt ook die zijn wat bang en dat lokt eerder gedrag als jagen uit, die zal ik wat meer tijd geven naast de groep. Of gaat eerst met 1 paardje die heel makkelijk is zodat ze iets heeft waar ze zich aan kan optrekken en bij kan voegen.