Ruin wordt bijterig en slaat met voorbeen, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Ruin wordt bijterig en slaat met voorbeen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:17

Ik ging vandaag aan de hand stappen met onze 7-jarige ruin. Hij was op stal al wel druk, ik dacht al dat hij lekker naar buiten wilde en omdat de trainingsronde in de molen pas 's avonds zou worden wilde ik nog wat met hem lopen en grazen.

Hij was idd behoorlijk fris, en stapte stevig door. Ik wilde niet dat hij me telkens voorbij liep, dus zette ik hem een paar keer stil en achteruit. Hij begon bijterig te doen, dus na een paar waarschuwingen kreeg hij een tik. Daar was ie niet van gediend en hij gooide zijn kop in de lucht. Ik riep hem tot de orde en toen hij niet luisterde gaf ik een stevige ruk aan het halstertouw. Toen werd ie nog giftiger en opeens kwam ie omhoog en sloeg met zijn voorbeen naar me, hij schampte mijn bovenarm!
Onmiddellijk heb ik hem (in een reactie) een klap voor zijn kop verkocht en een eind achteruit gezet. Toen keek ie wel even van 'verhip', dat was niet helemaal de bedoeling, maar hij bleef bijterig.

Ik heb hem mee de bak uit genomen, longeerlijn eraan en aan het werk. Hij bleef eerst nog wat balorig, maar heb hem veel overgangen laten doen, zodat hij op mijn tempo moest lopen. Na een half uur flink aan het werk had ik wel het gevoel dat het weer in orde was, hij liep ontspannen.

Een keer ondeugend of fris vind ik niet erg, maar zo'n gerichte actie ... dat ben ik niet gewend!
Hij is de laatste weken al wat meer vervelend, bijterig enzo. Terwijl hij aan de andere kant ook gewoon heel lief en aanhankelijk is.

Wat doe je het beste aan dit gedrag, heb ik vandaag goed gehandeld? Is dit nog een soort uittest gedrag of puberteit (hij is 7)?
Alle uitleg/tips zijn welkom!

EmptyWords

Re: Ruin wordt bijterig en slaat met voorbeen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:52

mijn paard heeft dt ook af en toe, als ik hem uit de wei wil halen en hij geen zin heeft kom ie omhoog en draait zich zo om...ben wel benieuwd wat de rest zegt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:01

Helaas weinig reacties, terwijl het toch veel meer vookomt lijkt mij!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:34

Mijne kwam laatst een keer omhoog vanwege het slechte weer, terwijl hij zoiets echt nooit doet. Maar gister was het toch wel gewoon lekker weer, dus echt fris van harde wind lijkt me niet.
Wel goed dat je hem daarna even voor je aan het werk hebt gezet, maar waarom hij dat nou gedaan zou hebben weet ik niet.
Op zich denk ik dat ze met 7 toch wel door de pubertijd heen zijn.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:18

Denk dat het aan het weer ligt, het schommeld nogal, dat is ook verwarrend voor een paard.
Is er iets veranderd aan zij status in de groep?
Als hij in een groep staat dan.
Kan zijn dat hij je uitprobeerd om te kijken of jij wel de goede leider bent.
Obeserveer zijn gedrag goed, dan zul je er wel uitkomen Lachen

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:23

lijkt toch wel een beetje o hengstengedrag
soms proberen ze toch weer even uit wie er de baas is
die van mij doet dit best veel
is bijterig en aan de hand bijna niet te handhaven
wat ik probeer te doen is snel te reageren met een correctie, bijv. aan ruk aan halstertouw of ik knijp hem even venijnig in zijn hals, verder negeer ik hem dan
laat hem maar even voelen dat je boos bent
en niks, maar dan ook niks zeggen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 08:13

Gisteren weer hetzelfde verhaal.
Zolang ik op het terrein tussen de stallen liep, liep ie keurig mee, netjes afstand houden en halthouden of teruggaan als ik dat ook deed.
Daarna de bak ingegaan maar daar ging het na een paar meter al mis en beet hij naar me. Ik heb hem wel gecorrigeerd door hem een paar passen achterwaarts te zetten, dat werkte maar hij bleef narrig.

Het gekke is dat ik bijna vind dat hij zich gedraagt als een hengst. Hij hinnikt op dezelfde manier, soms ook dat brommen, en is erg druk met andere paarden.
Zou het kunnen komen omdat hij nu voor het eerst op een stal staat waar ook 2 hangsten staan (niet in zijn stal, maar hij loopt er bijv wel samen mee in de stapmolen)?
Of dat ie niet goed gecastreerd is, ik heb begrepen dat ze dan toch nog hormonen aanmaken?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:05

je kan hem laten checken inderdaad of het geen klophengst is
en dat brommen is inderdaad hengstengedrag, doet die van mij ook
blijf consequent, ik ken dit helemaal, die van mij doet dit ook zodra er een merrie komt
misschien wil hij zich even laten zien tegenover die hengsten, zo van hou rekening met mij ik ben er ook nog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 10:06

gijs schreef:
blijf consequent, ik ken dit helemaal, die van mij doet dit ook zodra er een merrie komt
misschien wil hij zich even laten zien tegenover die hengsten, zo van hou rekening met mij ik ben er ook nog

En die van jou is ook gewoon een 'echte' ruin?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:12

Mijn hafje deed dit ook.. Hij probeerde zelfs op mij te springen om me te "dekken" met het brommende geluid. Hij beet, trapte met zijn voorbeen naar mijn kuiten en gooide met zijn kop naar me als ik hem terecht wees.
Ik heb een zweepje erbij gepakt en hem en tik op de borst gegeven op het moment dat hij prbeerde te bijten of te trappen. Ik heb dit 2 keer gedaan, maar hij doet het nu niet meer Lachen Leuk is het niet natuurlijk, maar het is wel heel gevaarlijk als hij je wilt trappen of op je wilt springen..

Ook kan je die test laten doen, dat ga ik ook nog laten doen. Maar ik vermoed dat hij geen "klophengst" is omdat hij het nu niet meer doet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:09

Ik stond gewoon heel raar te kijken ...!

We hebben hem vanaf augustus vorig jaar, toen stond ie naast merries in de wei en niks gemerkt verder.
Dus of het nou door het voorjaar komt of zo ...?

Maar het is idd wel gevaarlijk en bovendien is het niet prettig als je als een waakhond naast je paard moet lopen! Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:13

Citaat:
Een keer ondeugend of fris vind ik niet erg, maar zo'n gerichte actie ... dat ben ik niet gewend!
Hij is de laatste weken al wat meer vervelend, bijterig enzo

die van mij wordt ook bijterig en "speels" als hij fris is en te veel energie heeft. Zorgen dat hij voldoende beweging krijgt, en anders misschien een hengstenketting eraan om hem een keer af te straffen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:28

Voor dat je voorbij heb ik wel een fijne tip. Het moment dat hij een stap te ver voor je uit komt, draai je jezelf om. Zo moet hij zeer(irritant) klein voltetje maken en jij hoeft alleen maar om je as te draaien en komt dus automatisch weer uit voor je paard en loop je gewoon rustig verder tot hij weer te ver komt. (als je erg consequent hierin bent hebben ze snel door dat het veel fijner is om braaf te zijn dan om die pestcirceltjes te moetn maken). Dit heel consequent aanhouden. Het heeft op den duur als voordeel dat als hij ergens van schrikt, dat hij er niet van doorgaat, maar als automatisme om je heen draait (stuk makkelijker te houden dan recht voorruit ervandoor gaan, vind ik persoonlijk).

Voor de rest klinkt het mij in de oren als iets te veel energie en willen bewegen.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:30

Kort volte draaien lijkt me niet echt goed voor het paard zijn benen.. Dat zou ik niet doen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:34

Als je dat lang doet, is het inderdaad niet goed, maar meestal hebben ze het heel snel door en over je heen laten lopen of een paard dat je niet meer kan houden is nog veel minder goed. Ik vind het tijdelijk erg fijn omdat er geen stress of pijn bij te pas komt, alleen het irritante idee van draaien en weer de andere kant op te moeten.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:43

het kan het ook een beetje aan het voorjaar liggen.. mijn dier wordt in het voorjaar ook wat hengst.. maar gewoon consequent blijven en duidelijk maken wat goed en wat fout is.. en als hij bijv bijt, je geeft hem een tik, en hij bijt weer, laai hem er dan is een keer onder, want dan was hij niet onder de indruk van je tik. beter 1 x goed dan 10 x slecht..

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:46

idd aanpakken!! je moet boven m blijven staan

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:50

simodi schreef:
gijs schreef:

En die van jou is ook gewoon een 'echte' ruin?

je die is echt een ruin

die korte voltes zou ik ook niet doen hoor, bbrrr zeker niet als ze al zo druk zijn
ik ga zelf van de week een eskadron control halster bestellen, die zijn speciaal voor heftige paarden aan de hand
doordat er een ketting over de neus ligt corrigeert het paard zichzelf als hij in verzet komt, zeg maar

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:28

Even een update: gisteren aan de hand gestapt en grondwerk gedaan, veel oefeningen aan een wat langer touw zodat ik hem ook beter op afstand kon houden, meelopen, halthouden, terug, snelle wendingen, en hij deed het erg braaf! Geen bijten of aanval ...
Daarna in de buitenbak hetzelfde gedaan, hij was wat meer afgeleid (logisch) maar luisterde wel!

Ik blij, want gelukkig doet hij dus niet continu zo en is ie niet veranderd in een agressief paard Knipoog ! Ik blijf de komende dagen wel zo met hem oefenen om even mijn leiderschap weer goed in te prenten bij hem.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:35

Het lijkt erop dat hij probeerde of hij de verhoudingen even wilde uittesten.
Mijn merrie heeft dat ook eens in de zoveel maanden. Even kijken of ze boven mij in rang kan komen. Na 9 jaar weet ik goed wanneer ze dat gaat doen en hoe ik dat moet aanpakken.
Ik zou het zelfde hebben gereageerd als jij.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:57

meggiemeg schreef:
Het lijkt erop dat hij probeerde of hij de verhoudingen even wilde uittesten.
Mijn merrie heeft dat ook eens in de zoveel maanden. Even kijken of ze boven mij in rang kan komen. Na 9 jaar weet ik goed wanneer ze dat gaat doen en hoe ik dat moet aanpakken.
Ik zou het zelfde hebben gereageerd als jij.

Klopt, alleen mijn merries doen dan niet bijten en omhoog komen Knipoog !

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het idd een uittesten was, vanmiddag eens bekijken hoe hij dan is, dan gaan we weer oefenen voordat we gaan rijden.

Ik ben wel blij dat het blijkbaar veel voorkomt en niet betekent dat er structureel opeens iets mis is!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 17:41

Update van vandaag: weer aan de hand geoefend, hij kwam 1 keer omhoog en toen heb ik hem meteen laten draven en galoperen om me heen (aan het lange touw), daarna verder gegaan, hij deed het verder netjes, zowel in binnen- als buitenbak. Mijn man heeft hem daarna gereden en dat deed hij super (er waren sowieso geen problemen onder het zadel).
Hij staat nu netjes stil zonder te schooien en te bijten (geen snoep meer in je jaszak doet ook wonderen Knipoog ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:43

Fijn dat het zo goed gaat Simodi!! ben ik voor een heel blij mee Knipoog