Pijn aan m'n enkels bij druk op beugels ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Pijn aan m'n enkels bij druk op beugels ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:35

Hey bokkers !
Ja zoals de titel al zegt krijg ik pijn aan mijn enkels als ik druk uitoefen op mijn beugels. Dit vooral in stap.
Als ik mijn hakken niet uitdruk heb ik het niet. Maar als ik ze uitdruk krijg ik pijn aan mijn enkels.
Soms ook aan mijn achillepezen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik toen ik auditie deed voor dansopleiding aan de kunsthumaniora ik afgekeurd ben omdat ik veel te zwakke enkels had. Ook zijn mijn achillepezen al ontstoken geweest door veel & intensief balletdansen.
Maar ik weet niet of dit er mee te maken heeft ...
Ik weet trouwens ook niet of ik dit heb door tekorten in de voeding ofzo ...
Mijn enkels durven trouwens ook op slot schieten. Als ik in de les met 1 been over het andere gekruist zit krijg ik na een tijdje (een kwartiertje ongeveer) harde pijn in mijn enkel & dan zit ie op slot. Dan draai ik em rond & dan zegt ie heel hard 'krak'. Soms tintelt het dan ook even in mijn enkel. Daarna is hij gewoon weer los.
Ik ben er nog nooit voor naar de dokter gegaan omdat ik tot dit jaar er niet zoveel last van had.
Als ik bij koud weer een inspanning doe (bv: als ik ga lopen 's morgens) dan doen ze ook na een tijdje pijn & lijkt het net alsof ik ze verstuikt heb.
O ja, dat doe me er aan denken ik heb beide enkels als eens verstuikt. De linker zelfs al 2 keer ...
Hebben jullie tips om ze sterker te maken of eventueel qua voeding ...En door wat het zou kunnen komen ...
Dan hoor ik het graag !

(Ik weet trouwens niet of het hier juist staat ...zo niet, verplaats het dan maar.)

Pytje

Re: Pijn aan m'n enkels bij druk op beugels ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:08

hoe het komt, heb ik geen idee van. Maar wat misschien wel zou kunnen helpen zijn aparte stijgbeugels. Ikzelf heb snel last van mijn knieen en heb beugels van Sprenger, van deze kan de onderkant (waar je voet op zit) mee bewegen met je voet, en dit helpt voor mij echt super! Ook zijn er stijgbeugels met een veer erin, deze zit boven de beugel, en aan de beugelriem vast. Als je een plaatje wilt, zal ik ze ff googlen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:17

ik heb ok last van me enkels als ik rijd. dit komt omdat ik mijn enkels vaak omsla. de doktor raadde me aan om naar de kinisist ge gaan voor mijn spieren, te versterke, mss zou in jou geval dat ook werken. ik heb ook erg zwakke enkels en dit raadde ze me aan
hopelijk heb je hier wat aan Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:19

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:21

jep, die beweegbare beugels van sprenger (zoals ze die bij de eerset link noemen) heb ik, kan ze je aanraden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:22

de flex rides zouden evt wel iets voor je kunnen zijn

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:43

Bedankt iedereen voor jullie reacties ! Hier heb ik toch al wat aan ...
Misschien kan ik idd eens zo'n beugels proberen.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:39

Dit past beter bij [RUI], ik verplaats hem even.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:41

de verende beugels van GPG zijn misschien ook een goede oplossing voor je

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:44

Ik had veel last van mijn enkels bij hakken uitdrukken na langdurig rijden.
Voor mij was het een kwestie van spieren trainen [ik heb zwakke enkelbanden] en daarvoor ben ik bij de fysiotherapeut geweest.
De therapie op zich heeft redelijk geholpen, maar het is vooral minder geworden door het gewoon doorgaan met rijden.
Mijn enkels zijn intussen gewend en tenzij ik zes uur op het paard zit, is er niks aan de hand.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:46

zelf vind ik die sprenger en de look a likes TE flexibel
en vind de reflex fijner

xTravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:42

Ik heb ook welis last van me enkels tijdens het rijden maar niet zo erg als jij. Ik zou toch maar eventjes langs de dokter gaan.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:05

ik denk dat je beter even langs de dokter kan gaan, enkels horen zich namelijk niet zo te gedragen Knipoog

Verder denk ik dat je je enkels eigelijk gewoon moet trainen. Misschien dat de dokter je aanraad naar de fysio te gaan, maar je kan tegenwoordig ook zelf, zonder verwijzing, naar de fysio. Misschien dat die oefeningen heeft waar je wat aan hebt, om je enkels sterker en soepeler te maken. Zoals dit klinkt, is het probleem namelijk niet zozeer het rijden, als wel dat je enkels zowieso ergens niet helemala goed zijn.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 23:53

Airborn schreef:
ik denk dat je beter even langs de dokter kan gaan, enkels horen zich namelijk niet zo te gedragen Knipoog

Verder denk ik dat je je enkels eigelijk gewoon moet trainen. Misschien dat de dokter je aanraad naar de fysio te gaan, maar je kan tegenwoordig ook zelf, zonder verwijzing, naar de fysio. Misschien dat die oefeningen heeft waar je wat aan hebt, om je enkels sterker en soepeler te maken. Zoals dit klinkt, is het probleem namelijk niet zozeer het rijden, als wel dat je enkels zowieso ergens niet helemala goed zijn.

Ja, ik heb al oefeningen gekregen van de kinesist. Ik moest elke dag oefeningen doen zoals 10 minuten lang rondjes draaien met mijn enkel naar iedere kant & mn voet buigen & strekken ...
Heeft geholpen ...Ik merkte verschil maar ik moest het blijven doen & dat heb ik niet gedaan... Clown
Dus misschien moet ik er maar terug eens mee beginnen ! Haha!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:29

daar zou ik dan toch maar weer mee beginnen Knipoog niet alleen omdat je nu met rijden last hebt, maar ook omdat je als je je enkel sterker maakt, je minder kans hebt om hem met een keer verstappen echt erg te verzwikken.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 13:28

Airborn schreef:
daar zou ik dan toch maar weer mee beginnen Knipoog niet alleen omdat je nu met rijden last hebt, maar ook omdat je als je je enkel sterker maakt, je minder kans hebt om hem met een keer verstappen echt erg te verzwikken.

Ja daar heb je gelijk !

IMV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:16

Ik heb daar ook vaak last van maar bij mij lijkt het alsof m`n enkelbanden helemaal uitscheuren.......
Maar ik heb ook een bindweefsel aandoening, dat betekend dat m`n bindweefsel heel dun is en ik snel ergends last van heb.
Het heet ehlers danlos syndroom (EDS)

gr iris manon verhoeven