pony stormt trailer uit..hoe oefenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_Romeo

pony stormt trailer uit..hoe oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:04

Mijn pony gaat al zo'n 3 jaar gewoon de trailer op en af..
alleen de laatste tijd heeft die weer iets nieuws gevonden..
als de klep open gaat wil die al meteen in zn achteruit terwijl de stang er nog inzit en dan met zijn kont onder de stang proberen. steeds heel hard tegen aan beuken..tot stang open gaat en dan achter uit stormen.
Dit heeft die alleen nooit gedaan en er is ook niks gebeurt ofzo met de trailer.

Hoe kan ik het beste oefenen dat die rustig wacht tot hij de trailer af mag?

_Ivana_

Re: pony stormt trailer uit..hoe oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:09

Ik ga nu misschien veel mensen over me heen krijgen. Maar mijn paard had ook wel eens van die "grapjes". En dat was best gevaarlijk, zeker als je wel eens in je eentje wil laden/lossen. Toen heb ik hem 1 keer een hele harde schop onder zijn kont gegeven... Hij doet 't nooit meer Vork

Je moet alleen wel zeker weten dat je pony dit niet uit angst doet. want dan zul je het anders moeten oplossen. Maar dit kan best gevaarlijk zijn wanneer je een keer niet snel genoeg weg kan komen als je de stang laat zakken. Hij zal uiteindelijk op jouw commando pas naar achter mogen komen.

Succes

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:10

hm ik weet niet of dat zin heeft..
ik had laatst wel zweepje meegenomen.. de eerste keer bleef die iets langer wachten maar de 2e keer ook niet meer..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:22

als hij er op gaat aarzelt hij niet en loopt in 1 keer door?
Er is niet ineens een andere chauffeur gekomen of een andere trailer?

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:25

ik volg ook even de mijne doet dit ook sinds kort , ook niks veranderd zover wij weten en is best gevaarlijk durf nu niet meer alleen te lossen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:28

noob doet dit alleen als ik voor hem sta met uitladen. als ik het halstertouw over zijn nek gooi en dan de achterstang weghaal, stapt hij rustig de plank af.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:31

Misschien moet je hem met iets bezig houden, geef hem een paar brokjes en gooi die op de grond.
Als hij bezig is heeft hij misschien geen tijd om achteruit te stormen.
Je kan ook een dag heel veel oefenen. De hele tijd de trailer in en uit en elke keer wat langer wachten
én natuurlijk als hij het goed doet belonen Haha!

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:33

wij hebben de laatste keer een zweepje achter zijn benen gehouden niet geslagen ! gewoon dat hij iets achter hem voelde en toen kwam hij er rustig vanaf er op gaat wel gewoon goed zo raar soms

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:59

cissy schreef:

nee..
nouja aarzelt af en toe.. maar als hij de longeerlijn aan ziet komen loopt die er al meteen op Clown (dus hij hoeft hem alleen maar te zien Tong uitsteken )

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:01

amaretto20 schreef:
wij hebben de laatste keer een zweepje achter zijn benen gehouden niet geslagen ! gewoon dat hij iets achter hem voelde en toen kwam hij er rustig vanaf er op gaat wel gewoon goed zo raar soms

ik had ook niet geslagen met de zweep.. maar dat werkte niet..

ik ga dan toch oefenen met brokken geven, bezig houden ja denk ik.. Lachen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:22

Hey Julia Lachen

Dat deed een paard waar ik altijd mee op wedstrijd ging met zijn baasje ook Lachen Knipoog

Wij hebben het afgeleerd door 'n bezem tegen z'n kont te duwen(niet slaan! Tong uitsteken ) en dan langzaam terug laten komen, want als je pony die pikkers voelt, gaat 'ie niet met volle vaard achteruit Lachen

Wij hoefden het maar 5 of 6 keer te doen, en 't was afgeleerd Lachen

Doei, doei Evelien

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:40

Julia_Romeo schreef:
cissy schreef:

nee..
nouja aarzelt af en toe.. maar als hij de longeerlijn aan ziet komen loopt die er al meteen op Clown (dus hij hoeft hem alleen maar te zien Tong uitsteken )

Als ik het goed begrijp hebben jullie de longeerlijn dus gebruikt om hem te laden als hij moeilijker op de trailer ging? Dat betekent dat hij toch al argwanend to de trailer stond, maar erop ging omdat het moest. (druk met longeerlijn) Niet omdat hij vertrouwen heeft in de trailer, want gezien zijn aarzeling en de noodzaak om een longeerlijn in het verleden te gebruiken geeft aan dat hij dat niet heeft en dat verklaart dus ook het eraf stormen. Je geeft zelf al aan dat hij soms aarzeld en dat jullie dan de longeerlijn laten zien. Ook dat is druk toepassen. Dat hoeft dat idd niet vanaf het begin te gebeuren dat hij daarop reageert maar spanning bouwt zich op in de loop van de tijd (werkt bij mensen ook zo) en dan komt het eruit.
Persoonlijk zou ik dus juist iedere vorm van druk (of dreigen met druk) tijdens het laden achterwege laten en heel veel met hem gaan oefenen , Hiervoor staan heel veel tips en ideeên beschreven in de andere topics over trailerladen (bv ook in de topic van het laden van een eigenwijs paard) waarbij je mijn inziens die tips kunt gebruiken waarbij geen druk of dwang van toepassing is, want dat maakt het probleem alleen groter. Misschien niet meteen zichtbaar, maar uiteindelijk loopt het emmertje dan een keer over en krijg je grotere problemen. Vooral NH biedt vele mogelijkheden om een paard vertrouwen te geven in de trailer en er zijn verschillende mensen hier op bokt die je daar hele goede aanwijzingen voor kunnen geven.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 07:46

oke..
nou als het wat mooier weer is ga ik gewoon lekker oefenen zonder longeerlijn e.d.
bedankt voor je reactie

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:59

Dit is eigenlijk heel simpel op te lossen.
Haal 'm er af en zet 'm er direct weer op. En nog een keer...en nog een keer....en nog een keer...
Je pony zal stomverbaasd zijn. Dat is raar? Hij zal uiteindelijk er rustig af gaan en dan prijs je hem de hemel in.
Als je dit een aantal keren doet, zal hij het neerhalen van de klep in het vervolg niet direct meer associeren met ERUIT!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:38

Ik lees even mee!
De mijne doet het namelijk ook

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:40

die van mij heeft ook haast om er uit te lopen. gaf haar een tik tegen haar bil om te zeggen dat ze gewoon moest wachten. ze loopt er wel kalm uit alleen loopt te drammen tegen de stang dat gaat nu wel beter

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:41

Mijn pony is nogal bang voor de zweep, dus als je een tikje geeft schiet ze naar voren en dna komt ze stuiterend de trailer af.
Hoofdstel omdoen in de trailer, heeft dat zin?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:43

ik deed het ook niet met de zweep

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:10

Tikken geven, longeerlijnen...het wekt allemaal alleen maar meer stress op, waardoor de kans steeds groter wordt dat het dier er uit blijft vluchten/rennen.
Gewoon direct er weer opzetten en dat herhalen en herhalen, zoals ik al eerder zei.
Je pony zal stomverbaasd zijn...en daardoor weer beter te hanteren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:54

Trek er eens een dag voor uit, zet de trailer neer en ga oefenen.
Eerst alleen de voorbenen op de klep, rustig achteruit er weer af en belonen. Dat net zo lang doen tot het goed gaat. Dan ook de achterbenen op de klep, weer rustig eraf en belonen, weer net zolang tot het goed gaat. Dan half in de trailer en weer hetzelfde...
Net zolang tot je pony rustig de trailer in en uit loopt.

Gebruik hierbij steeds hetzelfde woord. Zeg bijvoorbeeld 'terug' als je pony uit de trailer mag komen (gebruik dit al bij bovengenoemde) Hij mag pas achteruit lopen als je dit woord gezegd heb, niet eerder.

Kwestie van gehoorzaamheid en vertrouwen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 00:53

_Ivana_ schreef:
Ik ga nu misschien veel mensen over me heen krijgen. Maar mijn paard had ook wel eens van die "grapjes". En dat was best gevaarlijk, zeker als je wel eens in je eentje wil laden/lossen. Toen heb ik hem 1 keer een hele harde schop onder zijn kont gegeven... Hij doet 't nooit meer Vork

Je moet alleen wel zeker weten dat je pony dit niet uit angst doet. want dan zul je het anders moeten oplossen. Maar dit kan best gevaarlijk zijn wanneer je een keer niet snel genoeg weg kan komen als je de stang laat zakken. Hij zal uiteindelijk op jouw commando pas naar achter mogen komen.

Succes

Ik ga met je mee. Als hij altijd normaal heeft gedaan en ineens kuren gaat vertonen, is dit waarschijnlijk de oplossing. Mijn allerliefste braafste paardje, had ook ineens deze neigingen. Raar, want hij was super meewerkend en mijn lieferd deed zoiets niet. Mijn man was het die de schop verkocht Bloos en ik was in alle staten, maar het was wel over. Ik moest daarna even vragen of hij alsjeblieft de trailer af wilde komen, maar daarna geen problemen meer en ook niet meer geprobeerd.

darwindaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:29

Ik ben het met de mensen eens die zeggen herhalen,herhalen,herhalen.. Maar wel conseqent zijn. Succes!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:52

Even een stipje; mijn haflinger wil zodra de klep opengaat ook onder de stang door stormen ,wil deze tips even rustig nalezen Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:32

dan hoef je toch niet in een oud topic te reageren, gebruik de zoekfunctie en je hebt mega veel topics over trailerladen Lachen