Paard wil niet buiten blijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmigoJitske

Paard wil niet buiten blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:12

Hey iedereen,

het weer wordt binnekort stilaan weer beter en dat geeft dus problemen met mijn paard. Elke dag mogen onze paarden van smorgensvroeg buiten tot savonds laat, alleen mijn groot paard weigert eigenlijk om buiten te blijven. In de winter geen enkel probleem, dan staat hij gans de dag buiten zonder ook maar 1 probleem. Maar eenmaal het warmer wordt, dan begint hij rond de middag op zijn wei heen en weer voor de ingang de draven en galloperen, hij hangt echt over de draad en hij MOET gewoon in zijn stal. We hebben al redelijk veel geprobeerd, zijn gedrag negeren bijvoorbeeld, maar dan blijft hij gewoon zo hard doorlopen dat hij gans in het zweet staat en pompaf op de wei staat. Dan geeft hij nog steeds niet af. In de zomer heeft hij ook een duivelse schrik voor dazen. Als er 1 daas op hem zit, dan begint hij ook heen en weer te lopen, geraakt volledig in het zweet en hij moet gewoon binnen...Ook hebben we al geprobeerd met vliegensprays, vliegendekens,...Niets helpt gewoon. Er staat voldoende gras op zijn wei en onlangs hebben we een shet bij (in de hoop dat ze samen buiten zouden blijven) maar nu stoken ze elkaar aan en willen ze beiden binnen...

Staat hij gewoon graag binnen of zijn er nog tips om hem buiten te proberen houden?

Groetjes!

Yucca

Re: Paard wil niet buiten blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:16

Het klinkt toch inderdaad dat hij last heeft van muggen/vliegjes/dazen...

...moeilijk om daar een oplossing voor te vinden!

Hebben jullie een schuilstal in de weide? Wellicht dat hij daar in kan/wil staan, heeft ie toch nog wat frisse lucht!

AmigoJitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:23

Zijn stal staat aan de weide, is een buitenstal, dus in feite heeft hij daar voldoende frisse lucht.

Toen hij net bij ons was, wou hij nooit binnenkomen, hij wou hem niet laten vangen. Denk dat hij veel op stal gestaan heeft vroeger. Je ziet hem echt tot rust komen als hij in zijn stalletje staat Knipoog.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:25

Klinkt als een paard met een fobie voor steekbeesten, of hij kan niet zo goed tegen de warmte?

Is het niet mogelijk hem 's middag's op stal te zetten en 's avonds, 's nachts en 's morgens buiten? Dus gedurende het warme gedeelte van de dag lekker koel op stal?

AmigoJitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:28

Wel, voorlopig doen we het zo. Smorgens om 5 uur gaat hij buiten, rond 11 uur smiddags dan komt hij zelf smeken om binnen te mogen, dus laten we hem binnen. Dan blijft hij even op stal, tot de warmste zon weg is en dan mag hij terug buiten rond een uur of 16. Snachts buiten blijven wil hij ook niet :p.

Denk dat het een beetje combinatie is. Van steekbeesten heeft hij waarschijnlijk gewoon schrik en de warmte, hij zweet wel heel vlug.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:28

Ja, jouw paard is echt panisch voor stekende insekten. Als je het kan doen, koop dat in ieder geval de rambo sweet itch hoody exzeemdeken, dit zal jouw paard al veel rust geven.

Annja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:18

Het klinkt toch inderdaad dat hij last heeft van muggen/vliegjes/dazen...

...moeilijk om daar een oplossing voor te vinden!

Hebben jullie een schuilstal in de weide? Wellicht dat hij daar in kan/wil staan, heeft ie toch nog wat frisse lucht!;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:21

Ik zou ook eens een goede vliegendeken proberen als ik jou was. Het lijkt mij dat hij last van die exceemvliegjes heeft, die worden rond die tijd actief. Ik zie wel meer paarden die geen exceem hebben maar wel helemaal gek worden van die vliegjes.