Halstergevoel vergeten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurel

Halstergevoel vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:17

Beetje vage titel, maar mijn vraag is:

Klopt het dat een paard (veulen) vergeet dat hij een halster om heeft?
Ik wilde namelijk vanmiddag een ander halster proberen -hij liep in de oefenbak- maar werd helemaal wild
en agressief gewoon. Hij is nu 9,5 maand, en kwam dreigend op me af, probeerde me te bijten en het halster
tussen tanden te nemen. Ik heb geprobeerd zijn eigen halster weer om te doen toen, nou, dat kon ik dus ook wel
vergeten! Verdorie, ik heb verloren! Ik wist niet wat me overkwam!

"Dat doet 'ie anders nooit!", echt waar. Happen deed 'ie in het begin toen ik hem net had,maar wilde hij bij mij wel laten.
Is dit alleen dominantie of kan het toch te maken hebben met onzekerheid over het halster, omdat hij niet gewend is aan omdoen en afdoen?
Dit zou betekenen dat ik dit veel, en rustig met hem moet oefenen? Wat denken jullie?

sarah_m

Re: Halstergevoel vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:24

hmmm ik weet het niet maar ik denk dat je zowiezo het vaker had moeten aan en af doen.. Maar daar heb je nu niks aan..
Gewoon met geduld opnieuw aanleren.. (en vaak aan en af doen)

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:14

Oke, dank je!
Andere meningen?

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:33

Ik begrijp niet helemaal uit je verhaal wat je wel en niet met hem gedaan hebt al qua training enzo. Bedoel loop je met hem aan de hand, Vasthouden aan het halster enz enz..
Zo niet dan denk ik dat je nu met heel veel geduld en lekkers daar alsnog of weer mee moet gaan beginnen. Maar bijten nooit toe staan..

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:47

Hij loopt 24/7 buiten en ik doe niet veel met hem, maar een beetje in de oefenbak spelen/oefenen doe ik wel.
Hier kan ik hem redelijk mee laten lopen aan het halster, maar doe dit niet vaak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:54

pubergedrag Knipoog

wij hebben een twenterdame op stal staan die de ene keer poepiebraaf is bij het poetsen en gisteren schopte zee me zowat de stal uit omdat ik naar haar been wees Ziek

denk gewoon pubergedrag hoor Haha!
meneer heeft geen zin om naar jou te luisteren want er vallen wel veel leukere dingen te beleven toch?

ook gisteren met een twenterruintje, die ook even poetsen en die beet me gewoon met opzet in mijn arm Boos!
nou dan krijgen ze van mij echt wel een dreun hoor.....

aanpakken dus! desnoods de eerste keren met iemand er bij?
het zou kunnen dat er een geur aan het halster nu zit waar de paarden bang voor zijn...dan moet je het even uitwassen in een sopje Haha!

Mz_Lipgloss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:57

ellepel schreef:
pubergedrag Knipoog

wij hebben een twenterdame op stal staan die de ene keer poepiebraaf is bij het poetsen en gisteren schopte zee me zowat de stal uit omdat ik naar haar been wees Ziek

denk gewoon pubergedrag hoor Haha!
meneer heeft geen zin om naar jou te luisteren want er vallen wel veel leukere dingen te beleven toch?

ook gisteren met een twenterruintje, die ook even poetsen en die beet me gewoon met opzet in mijn arm Boos!
nou dan krijgen ze van mij echt wel een dreun hoor.....

aanpakken dus! desnoods de eerste keren met iemand er bij?
het zou kunnen dat er een geur aan het halster nu zit waar de paarden bang voor zijn...dan moet je het even uitwassen in een sopje Haha!

Helemaal hiermee eens.

Kheb wel vaker gehoord, dat het pubergedrag is..

=)

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:26

Ja, dat zal het dan inderdaad wel zijn. Die dreigende taal met bijten accepteer ik niet. Het halster rustig om en af kunnen doen zal ik toch weer op moeten bouwen vrees ik...
Ik hoop dat dit gedrag niet heel lang duurt, ik vond het geen pretje om alleen met hem in de oefenbak te zijn terwijl hij dreigend op me af kwam draven!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:57

Zoals ik het begrijp heb je verder nooit echt geoefend met halster om/af doen. Dit probleem heb ik min of meer ook gehad. Ik heb mijn paard nu iets langer dan een half jaar (ze is bijna 4) en toen ik haar kreeg kon ik geen halster in de buurt krijgen. Door navraag kwam ik erachter dat ze bij de fokker altijd met halster om heeft gestaan en daarna is ze verkocht en heb het vermoeden dat die mensen haar weg hebben gedaan omdat ze er niks mee konden. Uiteindelijk heb ik een halster omgekregen (na 3 dagen) en ben ik gaan oefenen eerst met een touw over haar hoofd doen, zodat je niet meteen alles strak om dr neus en achter dr oren heb, daarna een ander halster over het halster doen (heb je niet het probleem dat ze zonder halster staat en dr niet beet kan houden) zo ben ik echt zeker 2 maanden bezig geweest met oefenen en daarna met hoofdstel gaan oefenen. Nu accepteert ze het wel, ze is nu ook aan het puberen dus heeft wel streken maar echt het grdrag zoals eerst zie ik niet meer.
Halster pakken en gewoon laten ruiken en langs dr hals en lijf ermee gaan wil ook weleens helpen qua vertrouwen erin.

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:07

Oke, goed om ook even jouw verhaal te lezen, Lousje22!
Mijn hengstje heeft namelijk ook altijd met halster om gestaan bij de fokker. Toen we hem ophaalden had ik een mooi nieuw halster mee voor hem, maar de fokker zei dat hij zijn eigen halster wel om mocht houden. Hoeft natuurlijk niks te betekenen, maar 't zou kunnen.

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:28

Niet helemaal oninteressant om te melden: meneertje heeft weer een halster om hoor Go jij! Go jij! ! Vanmiddag eerst een tijdje beziggeweest om zijn oude halster om te krijgen, maar uiteindelijk vond ik 'm al aan de strakke kant onderaan.
Gauw zijn supercoole nieuwe halster gehaald en nog een keer aan de slag...arme schat...twee keer! Wel ietwat tegen mijn principes heb ik brokjes in mijn jaszak gedaan en hem bij elke vordering de hemel in geprezen. Natuurlijk had hij alleen maar oog (neus!) voor mijn jaszak, dus al onrustig lopend om mij heen in het weiland ging dat. Nou hij zit en ik ga inderdaad maar oefenen met een ander halster zodat hij toch 1 om houdt.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:25

Denk dat die fokker dat misschien niet helemaal zonder reden zei dan Knipoog Gelukkig was je hengstje braaf.
Heb zo'n vermoeden dat die van mij wat erger was dan gebruikelijk omdat ze bij degene na de fokker misschien hardhandig behandeld is, kan bijna niet anders zoals ze reageerde op mensen en dingen. Geen geduld gehad met het halster denk en dan slaan he.. Gelukkig heb ik dat aardig eruit gekregen door oa rustig met mijn handen te zijn.
Lekker blijven oefenen met je paard zou ik zeggen en met geduld kom je een heel eind Cool

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:08

Klopt! Ja