stokmaat - ruiterlengte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

stokmaat - ruiterlengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 12:33

Is er misschien een stelregel voor wat de stokmaat voor het paard moet zijn voor een ruiter?
Natuurlijk telt gewicht ook mee, daarvoor heb ik ook een keer een tabel gevonden, maar die ben ik dus ook weer kwijt °tumdiedum°

Bijvoorbeeld: een ruiter van 185m, 70-75 kg. Wat voor paard?

Marigold

Re: stokmaat - ruiterlengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:52

uit het boekje 'pony verzorging, Marianne späh'

Uw lichaamsgewicht en het kaliber van de pony, evenals zijn maat en stevigheid van de gewrichten moeten bij elkaar passen.
voor een ruiter met een gewicht van ca 60 kilo moet de pony minstens een stokmaat van 1,30 m hebben en een pijpomvang van 18 cm.
dit als heel grof uitgangspunt.

*oké het is geen tabel, maar misschien kan je door rekenen hoe het in andere gewichtsklasses zit dan?*

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 12:58

Super, bedankt!

Maarrrrrrr, dan komen we bij het andere puntje: hoe lang mag je zijn voor welke stokmaat? Als je bij wijze van spreken 2 meter bent, en je weegt 40 kg (is een heel extreem voorbeeld), dan zou je qua gewicht haast op een shet passen, maar dat lijkt me nou niet echt goed voor het paard Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:59

lijkt mij niet slecht voor het paard. maar voor je eigen benen. ik denk dat je haast mee kan lopen dan;)

ik denk dat stevigheid van pony meer weegt dan de hoogte.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 13:10

Ik denk dat gewicht 'net wat zwaarder weegt', maar als je je paard met je benen in de weg zit lijkt me dat ook niet gemakkelijk?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:17

ja kan toch ongeveer de stelregel aannemen dat je zonder beugels de knieën van de pony niet moet kunnen aanraken?
wat je lengte betreft.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:33

Volgens mij is het niet zo makkelijk als je groot bent om dan een mooi passend paard te vinden.
Ik ken een jongen van 16 hij is nu al 1m 88, erg mager (ongev 58kg) met superlange benen.
Hij heeft 4 paarden, allemaal groter dan 1.75m.
Op de grootste 1.84m komen zijn benen het langst onder de buik uit.
Hij past het mooiste op zijn kleinste paard 1.75m die ook wat ronder gebouwd is en daardoor mooiere combinatie vind ik Haha!
Hier heeft de grootte niet altijd iets te maken, maar ik vind dat de bouw v h paard hier ook veel mee te maken heeft.
Ik zie graag een struis persoon op een struis paard
en een mager persoon op een fijn gebouwd paardje
Het beeld moet gewoon een beetje kloppen vind ik .. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:06

Wat Myrano zegt klopt inderdaad.
Zo staat op mijn oude manege een paard van ruim 1.80 meter, maar dat paard is hooguit 40 tot 50 cm breed en als lange ruiter lijk je dan ook veel langer op dit paard dan op de paarden van rond de 1.70 m.

Zelf ben ik 1.80 meter en mijn vorige vz-paard was 1.61 m. Het kon net (ze was niet echt breed, maar ook niet mega smal ofzo), maar ze had echt niet veel kleiner moeten zijn.
Ik denk dat je voor een ruiter van 1.85 m toch wel een paardje van tenminste 1.65 - 1.70 meter zou moeten hebben.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:14

Voor een fijn gebouwd paard/pony vind ik een gelijke lengte het mooist (mits de ruiter gewoon normaal gebouwd is, binnen de grenzen van het bmi zeg maar). Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit de grens is, gewoon het beste voor het oog.
vb: Paard van 165 met ruiter van 165 (levend voorbeeld in mijn profiel)
Pony van 150 met ruiter van 150

Hoe steviger het paard gebouwd is, hoe groter de ruiter kan zijn.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:19

Dat is wel een goeie vraag van je. Knipoog

Ik houd me ook al tijden bezig met stokmaat en gewicht. Ik ben ook meer een ponymens en ben niet lang (1.63), maar heb ook geen laag gewicht (ben geen kind meer Bloos ).

Ik ga deze topic eens volgen.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:29

Ik denk inderdaad dat de breedte van het paard een grote rol speelt. Ik ben zelf 1.81 (met in verhouding ook nog lange benen) en mijn pony is 1.51. Ik ben uiteraard aan de lange tijd en sommigen zouden waarschijnlijk voor een paard kiezen, maar omdat mijn pony stevig gebouwd is (1/2 Welsh Cob) komen mijn benen er nauwelijks onderuit. Verder kan ik me voorstellen dat als ik op een A'tje ga zitten ik hem in de weg zit, maar bij minder extreme combinaties kan ik me dat eigenlijk bijna niet voorstellen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 23:35

Ik heb in ieder geval een tabel gevonden op 'de hoefslag':

Ras +/- stokm. +/- gew.paard max. belasting max. ruitergewicht
IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg

Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg

Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg

Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg

Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:15

Dat verschilt per paard, dit is alleen voor de gemiddelde. En voor de ijslander klopt hij niet. Die zijn gemiddeld ong. 1.35m hoog en er rijden veel zwaardere volwassenen op.

En nog iets, je kan op een paard rijden zolang hij geen vertoningen geeft van dat je misschien te zwaar bent.

Ik weeg 75 kg en rijd een fjord, een ijslander en een arabier die allemaal met mij op de rug plezier in het werk hebben en geen tekenen geven van evt. pijn ofzo doordat ik erop zit.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:35

Judje schreef:
Ik denk dat je voor een ruiter van 1.85 m toch wel een paardje van tenminste 1.65 - 1.70 meter zou moeten hebben.

Mijn vriend is tegen de 1.90m en rijd heel soms(wordt sowieso maar heel weinig op gereden) op mijn arabische merrie van 1.54m, voor het plaatje is hij wel iets aan de grote kant, maar als je goed kijkt kan het best. Hij weegt ongeveer 70-75 kilo.
Ik denk dat als je elke dag op het paard wilt rijden, je wel het best een paard van minimaal 1.60m kan nemen, maar voor af en toe een ritje kan het best.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:53

Wij hebben ooit een slim optel sommetje geleerd
het gewicht van je paard
bv. 500 kilo delen door 6 kom je uit op 83,3 kilo
zo zwaar mag je dus zijn lengte daarin tegen maakt niet zo gek veel uit
ja je moet zelf natuurlijk even bekijken als je met je benen er ver onder hangt
is natuurlijk een maf gezicht.

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:05

Je moet ook kijken naar de verhoudingen van de ruiter. Daar kun je niet echt een standaard aan hangen. En het ligt er natuurlijk ook aan wat je met het paard doet, vooral met zware sportprestaties zal het gewicht van de ruiter wel degelijk invloed hebben. Denk inderdaad dat het gewicht delen door 6 dan een aardig uitgangspunt is om als max te nemen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:10

Hmm ik denk dat het ook wel een beetje moet 'smoelen'.

Zelf kan ik niet overweg met kleine, ranke beestjes, van die enorme elastiekjes die niets anders doen dan alleen maar heen-en-weren onder je.
Nee, minimaal stokmaat 1.68 m moet het voor mij hebben, daarmee kan ik tenminste overweg.

Ik ben zelf een ukkepuk (maar stap wel lenig op mijn paard) van 1.63 m en een proppie, niet echt een slanke den dus.

Op een Haflinger, Fjord, Ijslander sta ik dus weer wel maar op een arabier is het net een vlag op een strontschip. Clown
Maar op mijn paard van 1.73 m sta ik ook weer.

Heb zelfs een tijdje een paard van 1.85 m bijgereden, maar daar moest ik dan wel met krukkie opstappen want ik kwam vanaf de grond niet met mijn voet bij de beugel. Dat vind ik dan wel onhandig werken (stel je bent op buitenrit en moet gewild/ongewild even afstijgen) maar wat betreft het rijtechnische deel ging het gewoon super...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:36

Imago01 schreef:
Hmm ik denk dat het ook wel een beetje moet 'smoelen'.

Zelf kan ik niet overweg met kleine, ranke beestjes, van die enorme elastiekjes die niets anders doen dan alleen maar heen-en-weren onder je.
Nee, minimaal stokmaat 1.68 m moet het voor mij hebben, daarmee kan ik tenminste overweg.

Ik ben zelf een ukkepuk (maar stap wel lenig op mijn paard) van 1.63 m en een proppie, niet echt een slanke den dus.

Op een Haflinger, Fjord, Ijslander sta ik dus weer wel maar op een arabier is het net een vlag op een strontschip. Clown
Maar op mijn paard van 1.73 m sta ik ook weer.

Heb zelfs een tijdje een paard van 1.85 m bijgereden, maar daar moest ik dan wel met krukkie opstappen want ik kwam vanaf de grond niet met mijn voet bij de beugel. Dat vind ik dan wel onhandig werken (stel je bent op buitenrit en moet gewild/ongewild even afstijgen) maar wat betreft het rijtechnische deel ging het gewoon super...

Dat is wel grappig. Ik ben even groot als jij, maar ik kan beslist niet met de grote paarden omgaan. Ik vind ze erg groot en kan moeilijk erop stappen. Ik kan bijna altijd hulp nodig met opstappen. Ik houd meer van pony's. Veel leuker met rijden en verzorgen. Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:43

Marigold schreef:
uit het boekje 'pony verzorging, Marianne späh'
voor een ruiter met een gewicht van ca 60 kilo moet de pony minstens een stokmaat van 1,30 m hebben en een pijpomvang van 18 cm.

Hmm, dat zou dus betekenen dat ik met mijn 1.80 lengte ongeveer op een pony van 1.25 zou kunnen rijden? Lijkt me er niet echt uit zien Haha!.
Wat bedoel je met pijpomvang?

Maar wat jij idd zegt met die lengte van de knieën is denk ik wel een goede regel Ja. Maar dit gaat dan echt om de lengte Tong uitsteken.