Jong paard leren aan de longe te lopen; paard moet leren te stappen op stemhulp. Na duizend keer stappeeeeeen, stappeeeeeen, stappeeeen, te roepen stapt het paard, en uitbundig wordt er geroepen jaaa brrrrrraaaaaaf, en hop paard gaat weer in drrrrrraf
Of telkens andere commando's geven voor het zelfde gedrag, kom klik klik, of dddrrraaf, ja kom kom, vooruit, nee dat gaat een paard snappen
Of mensen die een paard niet waarschuwen voor slecht gedrag door bijvoorbeeld eerst de stem te verheffen maar i.p.v daarvan direct een tik te geven, worden ze heerlijk kopschuw van.
Of een stressmerrie die gewoon de tijd nodig heeft om gepoetst te worden en opgetuigd, even hop hop, niet zeiken, meekomen de stal uit, paard pikt dit natuurlijk niet en gaat in de ankers
, gevolg men gaat nog harder trekken, waarop het paard natuurlijk reageert door de 600 kilo nog verder tegen de krib gooit
. Heel voorzichtig doe je dan de suggestie dat het misschien werkt als je het touwtje door laat hangen, krijg je als antwoordt, hij moet niet zo zeiken hij moet gewoon luisteren 
Sorry hoor ik moest even mijn gal spuien. Ik weet dat iedereen zijn eigen mening heeft en iedereen zijn eigen manier van omgaan met paarden heeft, en ook dat moet doen waar die zichzelf prettig bij voelt, maar soms moet ik wel heeeel hard op mijn lip bijten.
Overigens is dit topic niet bedoeld als podium voor naturals om alle normals, of logicals (zoals dat mooi verwoordt is in een ander topic) te overtuigen van hun manier van omgaan. Ik vraag alleen of jullie je herkennen in het op je lip moeten bijten om niks over de omgangs vorm van mens en paard te zeggen.
); Het is een schimmel.
.
.sorry moest t even kwijt.en hoogstens 1 x per week het dek afhalen om je beestje te poetsen....en het dan raar vinden dat ie hyper is en onopgevoed doet...
...
waar zijn jullie toch mee bezig???