Paard gek van de jeuk door deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Paard gek van de jeuk door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:05

Mijn paard is de laatste weken bij vlagen zeer onrustig op stal. Ik dacht dat het aan het weer lag (Zie dit topic: [VVDD] Paard compleet in paniek door storm) . Maar nu ben ik een paar keer een paar uur op stal gebleven om te kijken wat er aan de hand is. Nu blijkt: hij barst van de jeuk. Hij haalt zijn hele stal overhoop om maar te kunnen schuren. Hij wordt er helemaal gek van. Hij heeft ook korte, rechtopstaande haren onder zijn deken (schuurplekken van deken). Hij had altijd al zo'n schoftbeschermer om, maar dat helpt dus niet meer. Zelfs die lijkt nu de jeuk te bevorderen, aan de randjes, dus die heb ik er al af gehaald. Probleem is beetje dat hij niet zonder deken kan. Hij verhaard al, het is begin van het winterseizoen geschoren en de temperaturen zijn veel te laag om hem zonder deken te zetten. En 's nachts zonder deken zetten om er de volgende ochtend weer eentje op te doen, is ook geen optie.

Ik heb zelf al verschillende (goedkopere) dekens op hem gehad. Hij sloopt ze ook allemaal, vandaar ook dat ik kies voor een goedkoper deken. Hoewel ik daar nu aan ga twijfelen.

Maar mijn vraag aan mijn medebokkers is:

Zijn er speciale dekens te koop die minder jeuk veroorzaken? En hebben jullie ervaring of tips?

Pensionnetje

Re: Paard gek van de jeuk door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:09

Zenith dekens (arabieren dekens) hebben een gladde binnenkant waardoor er geen jeuk ontstaat. Ook blijven er geen haren inkleven waardoor er weer irritatie kan ontstaan. De dekens hebben een dichte borst en dienen dus over het hoofd te worden aangetrokken. Ze zijn er ook in "normale" paardenmaten. Ter info een maat 74 is voor een 185 een 72 voor een 175. Dan heb je een indicatie.

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:12

De mijne had het ook. Bleek dat er een beestje in het deken zat dat aan het paard beet. Dierenarts laten komen. Deken mag gewoon af Mits ze geschoren zijn. Maar mijne is niet geschoren en staat met dit weer ook lekker zonder deken op en heeft echt geen koud.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:15

heeft het geen last van luizen/schimmel of wat dan ook en verder erg geod borstelen zodat de losse haren eruit komen

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:15

jeetje duke das ook wat. er zijn natuurlijk duurder dekens maar of die perse beter zijn?

is de pasvorm wel goed, echt qwa maat en model super. dat kan ook wel eens schelen.
of hem een keer helemaal wassen miss heeft hij toch ergens last van.( weet dat het lasti is maar miss een keer met warm water en een beetje imaverol voor de zekerheid)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:17

De dekens waar ik het over heb zijn niets duurder dan andere. De laatste keer betaalde ik nog geen 100 euro. De dekens gaan bij bij mij gem. zo'n 5 jaar mee, en dan heb ik het over hengsten die niet altijd even zuinig op mn spullen zijn. Das dus 20 euro per jaar....een koopje Haha! De pasvorm is waanzinnig. Ze schuiven altijd weer terug op hun plaats doordat ze zijn voorgevormd.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:26

@Pensionnetje: Waar kan ik zo'n deken bestellen?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:28

Jaa, die vraag vreesde ik al..... Bloos
Ik haalde ze bij www.flaxman.nl of zij ze nog heeft weet ik niet maar je kunt dr altijd even bellen.
Ik kan je de dekens echt aanbevelen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:28

abcde schreef:
jeetje duke das ook wat. er zijn natuurlijk duurder dekens maar of die perse beter zijn?

is de pasvorm wel goed, echt qwa maat en model super. dat kan ook wel eens schelen.
of hem een keer helemaal wassen miss heeft hij toch ergens last van.( weet dat het lasti is maar miss een keer met warm water en een beetje imaverol voor de zekerheid)

Een keer wassen met Imaverol is een idee. Alleen dan moet ik ook de dekens laten wassen lijkt me... Of daarna gelijk maar zo'n nieuwe erop. De laatste winterdeken is ook alweer kapot, dus moet eigenlijk nieuwe hebben (liggen nu twee dekens op).

Alleen pasvorm moet wel goed zijn lijkt me... nu al verschillende dekens op gehad en iedere keer zelfde probleem.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:29

Pensionnetje schreef:
Jaa, die vraag vreesde ik al..... Bloos
Ik haalde ze bij http://www.flaxman.nl of zij ze nog heeft weet ik niet maar je kunt dr altijd even bellen.
Ik kan je de dekens echt aanbevelen.

ROFL Ja, als je wat aanbeveelt, moet ik ook weten waar ik het halen kan. Knipoog Haha!

Maar ik ga er morgen een belletje aan wagen! Bedankt voor de tip! Op de site wordt nog wel wat vermeld over dit merk deken iig.
Laatst bijgewerkt door Duke op 25-03-08 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:30

I know...maar ik koop altijd zoveel dat het steeds moeilijker wordt alles te onthouden hè...zeker op mijn leeftijd Bloos

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:49

Hoi Duke Tong uitsteken ,

Aan de ene kant fijn dat je nu weet wat het is maar aan de andere kant een vervelend iets.

Heeft hij het niet te warm onder de deken? Misschien krijgt hij jeuk van het broeien.
Misschien krijgt hij te veel hooi/kuil? Soms kunnen ze daar ook jeuk van krijgen.

Wat abcde zegt: Ik zou hem is wassen.

Suc6 ermee
Kusje

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:13

De dekens kunnen echt veel verschil maken. Ik heb zelf twee paarden staan die zich helemaal stuk schuren als de voering van de dekens niet goed is. Fleece, wol en een slechte afwerking zijn voor deze paarden voldoende om ze tot waanzin te drijven. Met de Zenith dekens (ik heb geen aandelen hoor Knipoog ) hebben ze geen problemen. Er wordt tegenwoording zoveel rotzooi als voering gebruikt, ook bij dekjes, en de paarden zitten met de ellende.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 07:50

Je paard onder deken moet iedere dag gepoetst worden als hij in de rui is.
Tre daar ook maar een half uur tot een uur voor uit om alleen al de haren weg te krijgen.
Daarbij doe ik een paar keer per week mijn deken van de binnen kant uitborstelen en mijn pony mag vaak rollen zonder deken.
Ik zie idd bij sommige mensen als ze hun paard de deken af doen een soort tweede vachtje in de deken zitten, natuurlijk gaat dit jeuken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 12:26

Dat is in mijn geval ook niet het geval. Blue sloopt zo vaak z'n deken, dat ik met vier verschillende dekens per winterseizoen moet doen. En ik heb expres gekeken of er veel haren zaten, anders had ik daar ook mijn conclusie uit getrokken.

Hier laten rollen zonder deken is geen optie. Alles buiten en alles is modder. En de rijdbak is een waterballet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:32

Ik zou ook even goed gaan wassen met een ontsmettende shampoo en evt. even een monster van het haar met huidschilfers op kweek laten zetten bij de veearts, zodat je weet of er iets in de vacht zit te broeien.

De dekens goed wassen en evt. ontsmetten lijkt me ook wel verstandig, omdat je anders aan de gang blijft waarschijnlijk...

Ik heb zelf Dominick dekens, die trekken, hangen en schuren niet of nauwelijks en dus hebben ze er ook weinig last van.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 12:41

Ik heb zojuist bij Flaxman zo'n deken besteld. Ben benieuwd.

Wat ik nu ook denk is dat hij vooral last heeft waar het zadel ligt. Daar blijven de haren erg kort door het zadel en staan ze dus rechtop. Volgende keer met scheren, laat ik het stuk onder het zadel ongeschoren.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 12:43

Nouvel schreef:
Ik zou ook even goed gaan wassen met een ontsmettende shampoo en evt. even een monster van het haar met huidschilfers op kweek laten zetten bij de veearts, zodat je weet of er iets in de vacht zit te broeien.

De dekens goed wassen en evt. ontsmetten lijkt me ook wel verstandig, omdat je anders aan de gang blijft waarschijnlijk...

Ik heb zelf Dominick dekens, die trekken, hangen en schuren niet of nauwelijks en dus hebben ze er ook weinig last van.

Dat gaan we wel pas doen als het met dekens en wassen niet weggaat. Vind het een beetje voorbarig nu al dure DA-kosten te maken door schilfers op kweek te laten zetten.
Bovendien heb ik zijn vacht al uitgepluist op schilfers, luis, schimmels, maar kan niets geks zien. Ook glanst zijn vacht nog gewoon. En aangezien ik wel enige ervaring met luis en schimmel heb (helaas), weet ik dat dan ook de vacht dof moet worden. Ik geloof niet in eerste instantie dat dat het is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:02

Duke schreef:
Ik heb zojuist bij Flaxman zo'n deken besteld. Ben benieuwd.

Wat ik nu ook denk is dat hij vooral last heeft waar het zadel ligt. Daar blijven de haren erg kort door het zadel en staan ze dus rechtop. Volgende keer met scheren, laat ik het stuk onder het zadel ongeschoren.

Ok, ik ben benieuwd Haha!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:39

kan het niet een allergische reactie zijn?