weidegang <in&uit>

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkittleX

weidegang <in&uit>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:13

Hoe zetten jullie je (VZ) pony/paard in de wei??
Ik zou het zo doen:
Altijd het paard aan een halster en een touw. Naar het hek lopen, Hek openen met het paard in je hand. <RUSTIG> Met het paard een paar meter naar binnen lopen. Met het hoofd naar het hek draaien. Touw eraf of met het halster. De wei rustig uit lopen. Hek sluiten en klaar.
Ik draai het paard met het hoofd naar het hek omdat hij ander in een jolige bui je voor je hooft kan trappen. Mijn vriending brengt hem een stuk de wei in en draait hem niet om. Zelf vind ik dit niet zo slim maar wat vinden jullie daarvan? En hoe halen jullie je paard er weer uit? Groetjes Linda

fleurriee

Re: weidegang <in&uit>

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:16

mijn paard houd altijd zijn halster aan in de wei..ik doe het hek open loop 1 meter de wei in, klik het halstertouw van het halster af en dan loopt hij door..hij rent nooit de wei in, hij doet het lekker op zn gemakkie ook is hij nog nooit omgekeerd en hij heeft ook nog nooit een bok naar mij gegeven Tong uitsteken

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:46

ik laat mijn paard al los bij het hek, "duw" hem dan de wei in, hij loopt heel voorzichtig omdat het begin erg blub is

Rym

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:59

Hmm ik moet zeggen überhaupt nooit echt gedacht heb aan het feit dat het paard mij zou kunnen bezeren met hem op de wei zetten. Ik loop gewoon met hem de wei op , en doe daar terplekke zijn halster (en soms hoofdstel als ik hem direct na het rijden de wei op zet) af. Moet ik voorizchtiger gaan doen of ? Tong uitsteken Overigens is mijn vz paard zo mak als een lammetje wanneer ik hem de wei op zet. ( bij het afhalen kan 'ie dan weer wel lekker klieren maar dat terzijde)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:25

Wat jij zegt heb ik ook gehoord ja. Op mijn 1e manege moesten we dat ook altijd zo doen als jij zegt en eigenlijk heb ik dat automatisch overgenomen en ik doe het nog steeds zo.
Alleen doe ik het hek open, laat ik het paard de wei in lopen, ik laat hem omdraaien naar mij toe (ik ben ondertussen het hek aan het dicht doen) en dan halster af.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:32

Twee van de stallen grenzen direct aan de wei. Dan is het gewoon een kwestie van de deur open zetten en weer dicht doen. Het derde paard staat in een stal die niet aan de wei grenst, maar die is het (na 2 weken al!) zo gewend dat als je z'n deur openzet en het hek naar de wei, hij er zo inloopt. We doen voor de zekerheid wel altijd eerst de twee stallen die aan de wei grenzen en die van mijn paard (het dominante paard) eerst, zodat hij de berg kuilvoer alvast veilig kan stellen.
Naar binnen gaat hetzelfde: eerst het dominante paard (anders jaagt hij de anderen weg), dan de pony in de stal ernaast die aan de wei grenst en het derde paard in de afgelegen stal loopt vanzelf de stal in.
Natuurlijk kunnen de paarden niet zomaar de weg oprennen; er staat een hoog hek om de wei en de stallen en dat is altijd afgesloten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:21

Ik breng mijn pony gewoon naar de wei(met halster & touw), ik ga de wei in en laat mijn pony draaien zodat hij met zijn neus naar het hek toestaat. Ik maak het touw los(ik hou hem wel nog vast), beloon hem en laat hem los.

Als ik hem van de wei ga halen, doe ik het volgende:
de wei is langs mijn thuis, dus als ik via de achterdeur naar buiten loop, hoort hij me al aankomen, hij begint dan te roepen en loopt hij met me mee naar de ingang. Ik doe het hek open en maak hem vast aan het touw.
Als mijn pony te koppig is om naar het hek te lopen, blijf ik gewoon aan het hek staan. Als hij echt niet wil komen, doe ik het hek terug toe en laat ik hem staan. Een half uurtje later probeer ik opnieuw en dan doet hij het wel Haha!

Ik ga hem niet vangen omdat ik weet dat hij dit juist wil. Hij vind het lollig om mij achter hem aan te laten komen en als ik hem bijna heb, zo hard hij kan wegspurten. Daarom doe ik dat nooit meer...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:18

Op de manege (25 paarden): de helft kan los zelf naar de wei lopen, de rest met een touwtje om de hals meenemen en aan het hek loslaten.

Bij ongetrainde paarden/vreemde omgeving: zoals TS beschrijft.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:35

Verschilt nogal Tong uitsteken

Ene keer zetten we alle hekken open en loopt ze er zelf in, andere keer halster om met touw eraan, erin lopen, omdraaien, halster/touw af en land uit gaan, keer erop doe ik alleen een touwtje om dr nek en soms pak ik d'r bij d'r voorpluk.. Verschilt nogal waar ik zin in heb!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:01

Mijn paard neem ik de ene keer aan alleen het halster en nu met het winderige weer met touwtje mee naar de wei, dan laat ik hem halthouden voor het hek en maak ik het touw los, of ik laat zijn halster los, en dan wandelt hij gewoon de wei in. Van de zomer doe ik ook het halster af, maar nu staat hij toch meestal een uurtje in het losgooigedeelte dus hou ik het halster om.
Al komt hij ook wel zonder halster naar me toe.