Paard aant pubberen ? Wat denken jullie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Paard aant pubberen ? Wat denken jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:57

Hoi iedereen,

Ik heb een 6 jarige ruin waar ik dressuur mee rijd.
Een erg aanhankelijk en lief paard zowel in de omgang als onder het zadel.
Rij al 2 jaar wedstrijden met hem wat ook wel erg goed gaat. (wel niet wekelijks)
Eind van vorig zomerseizoen heb ik hem in de winter de nodige rust gegeven en geen wedstrijden gereden, alleen op ontspanning gereden en na enkele weken de training terug wat opbouwen.

Nu is hij weer in super conditie, de trainingen gaan over 't algemeen zeer goed alleen wil hij sommige dagen niet opletten en schrikt hij bv. van het stoeltje dat in de hoek van de piste staat. Dan doet hij alsof dat super eng is en alsof dat daar nooit eerder heeft gestaan.
Of is hij door alles wat beweegt en wat hij hoord afgeleid en probeert hij zo onder het werk uit te komen, in (licht) verzet te gaan door een enorme hals op te zetten.
Gister was hij weer niet bij de les, vond hij andere dingen zeer interessant en vandaag liep hij weer super en werkte goed mee.
Het kan zijn dat hij een week super loopt en dan ineens weer stoer wordt, in de omgang is hij ook speels en soms ook heel rustig, kortom zijn gedrag is zeer wisselvallig en afwisselend.

Volgens mijn lesgeefster en vele anderen die hem kennen is hij flink aant pubberen,
Wat denken jullie erover en is er iemand bij wie zijn/haar paard ook aant pubberen is ?

ravado

Re: Paard aant puberen ? Wat denken jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:00

Ik heb een paard gereden dat nogal aan het puberen was; Ook zeer wisselvallig gedrag en dan weer dat er niks met hem te beginnen was. Hij reageerde toen feller op merries dan normaal, heb jij dat ook? Ik heb m laten nakijken, maar er bleek niks aan de hand te zijn.

Myrano

Re: Paard aant puberen ? Wat denken jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:03

ravado schreef:
Ik heb een paard gereden dat nogal aan het puberen was; Ook zeer wisselvallig gedrag en dan weer dat er niks met hem te beginnen was. Hij reageerde toen feller op merries dan normaal, heb jij dat ook? Ik heb m laten nakijken, maar er bleek niks aan de hand te zijn.

Nee, Hij doet wel altijd heel normaal tegen andere paarden alsook merries, alleen onder het rijden heeft hij er precies last van en werkt niet altijd mee of is snel afgeleid.

Liiesjjj

Re: Paard aant pubberen ? Wat denken jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:52

Misschien vind hij het er nix meer aan, de ene dag wel en de andere dag weer niet.
Doe je alleen dressuren met hem?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 22:34

Liiesjjj schreef:
Misschien vind hij het er nix meer aan, de ene dag wel en de andere dag weer niet.
Doe je alleen dressuren met hem?

Ja, alleen dressuur.
Springen vind hij 'maar niks'
In de zomer soms een wandeling.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:40

verveling dan ?
laat hem/haar eens los springen ,longeren met balkjes grondwerk freestyle maar hou het afwisselend al helemaal voor een jong dier.
puberen zou ik het zogauw niet noemen bij puberen komt het meer neer op 'he, mijn baas wil dat ik vooruit ga, wat doet ze als ik toch een pas achterwaards zet ?' uitproberen dus
dat kan ik niet echt opmaken uit je verhaal,
en tja met dit wisselvallige weer zijn mijn paarden ook wisselvallig! Haha!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:17

Gezien de leeftijd van je paard kan hij idd aan het puberen zijn en je weer uitproberen. De mijne is nu 7 en had/heeft soms ook van die buien.

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:12

Waarschijnlijk een fase van de puberteit, uitproberen en zeer wisselvallig gedrag Lachen

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:18

Het zou heel goed puberen kunnen zijn, klinkt beetje hetzelfde als wat die van mij doet, al is die wel wat jonger en korter onder het zadel dus probeert ze me ook nog uit. Ene keer loopt ze super en dan is ze weer snel afgeleid, schrikt ook ineens (of doet net alsof) van een deken die aan de rand hangt. Op de hoefslag lopen wil ze ineens ook niet meer (ja scheef). Ik rijd nu heel veel op de volte om toch die aandacht erbij te houden en dat werkt wel.
Het kan ook beetje verveling zijn dat de dingen die ie doet saai worden voor hem, denk eerder aan puberen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 00:04

Lousje22 schreef:
Het zou heel goed puberen kunnen zijn, klinkt beetje hetzelfde als wat die van mij doet, al is die wel wat jonger en korter onder het zadel dus probeert ze me ook nog uit. Ene keer loopt ze super en dan is ze weer snel afgeleid, schrikt ook ineens (of doet net alsof) van een deken die aan de rand hangt. Op de hoefslag lopen wil ze ineens ook niet meer (ja scheef). Ik rijd nu heel veel op de volte om toch die aandacht erbij te houden en dat werkt wel.
Het kan ook beetje verveling zijn dat de dingen die ie doet saai worden voor hem, denk eerder aan puberen.

Ja, die van mij wilt bv als ik op hoefslag rij ineens een rechtsomkeer maken, gewoon geen zin meer om richting die ene hoek in te rijden..
Dus bij letter E maakt hij een rechtsomkeert, gewoon, meneer heeft daar zin in. Als ik hem dan toch rechtdoor rijd, met mijn binnenbeen er goed tegenaan, loopt hij wel weer door..
Laatst was ik aant oefenen op't achterwaarts gaan, dit ging redelijk goed, maar nu flikt hij me weer om de laatste tijd zijn kont naar binnen te draaien en dus scheef achterwaarts te gaan.
Dat het misschien verveling zou kunnen zijn, sluit ik natuurlijk niet uit, maar hij moet ook niet 7/7 dressuren en krijgt toch een 2 tal dagen per week rust. En rij hem zowieso nooit langer dan 1u, en als hij moe is, is hij moe ! Dan stop ik ook meteen..
Op vreemde dingen zoals jassen enz kijkt hij niet zo maar wel zoals die stoel, die daar altijd staat !!
Zelfs een hond of de katjes in de piste deerd hem niet... Clown

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 00:06

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal.
Zelfs het 14-jarie paard wat ik voor mijn "echte" puber reed had soms ook nog genoeg van deze grapjes met rijden Knipoog