gaan liggen tijdens training

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

gaan liggen tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:06

mijn paard heeft nogal eens de neiging om snel een spietje gras weg te jatten als we in de berm lopen of als ik m longeer (op de vrijwel kale wei) ff tussendoor hij staat nu op de zand met in/uitloopstal en krijgt hooi en brok gevoerd.
meneer weet dat hij dit niet mag tijdens zijn werk. dus hij heeft iets nieuws uitgevonden: hij gaat liggen en begint dan met graseten..
in het begin dacht ik dat er iets aan de hand was, want ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard gaat liggen rijdens training (longeren, wandelen) maar toen ik dus zag dat hij gewoon wou eten en op deze manier zijn zin doordramt heb ik hem snel overeind geholpen met behulp van stemverhef en de zweep. (hij had meer zoiets van ik lig hier goed en het gras is lekker dus ik sta niet op!!)
nou heb ik hem dus al 1 x de kans gegeven om te gaan liggen tijdens het wandelen.. (omdat ik dacht in eerste instantie dat er iets aan de hand was ofzo.. ) en nu wil hij het ook tijdens longeren! ik heb hem heel lomp overeind gekomandeerd (flink stemverhef en de zweep erbij zodat hij moest opstaan)
maar meneer werd daardoor erg boos en begon nogal flink doelgericht te bokken (aan de longe) met als doelwit ik.
na ongeveer 20 min was hij moe en deed hij wel alles netjes..
ik wil het voorkomen dat hij weer gaat liggen ander denk ik dat ik het spelletje helemaal aan de gang heb..

wat moet ik hier nou mee?
heeft iemand hier ervaring mee?
hoe is het beste om te handelen, wat moet ik de volgende keer anders doen?

LaVieDivine

Re: gaan liggen tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:15

mijn pony heeft dat trucje ook een tijdje toegepast toen ik der nog les mee gaf... Kind let niet op 3.2.1. en hupsekee Elly op de grond en netjes blijven liggen tot het kind eraf ging ...
Is gestopt toen ik er zelf even terug mee ben beginnen rijden...
Het ene paard is al creatiever met protesteren dan het andere he, maar dit is zeker een duidelijke vorm van protest en dat mag je niet laten gebeuren!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:01

Helpt het ook niet als je je pony op de weg laat lopen en hem gewoon echt goed voorwaarts houdt?
Mijn paard kan ook wel eens gaan treuzelen en dat een sprietjes gras wegpikken, maar om vanaf een actieve stap ineens neer te ploffen lijkt mij lastiger! Dus hem gewoon goed aan het werk zetten!

En als hij toch gaat liggen: inderdaad met de zweep overeind helpen. Ikzelf zou daar best grof in zijn vrees ik voor mijn paard, maar dat vindt ik echt geen geintjes!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:04

Hahahaha, dát zijn de echte dominantie truukjes. Geweldig!!
Een leerzame tip: als hij gaat liggen hem niet overeind jagen!
Ga op zijn schouder zitten. Als hij omhoog wilt komen dwing je hem te blijven liggen tot het moment dat hij van jou pas weer om hoog mag. Wedden dat ie het nooit meer doet! Het is nl een ernstige vernedering voor je paard dat JIJ nu eens de macht hebt.

Succes! Haha!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 08:14

soms moet ik door stukken zandpaden, hij mag ook niet grazen dat weet hij en dat doet hij ook niet, maar zijn nieuwe methode is dus zichzelf bam ineens laten vallen, gaan liggen en gaan eten. en met longeren is het ook lastig omdat hij dus ook niet bang is van de zweep ook niet als je m een flinke tik dr mee geeft, zn enige reactie is opkijken met zn oren in de nek..
en op zn schouder zitten lijkt me geen goed idee omdat hij nog niet is ingereden.(hij is nu 2 jaar en ben hem dus aan het voorbereiden op de toekomst door verkeers mak te maken, longeren enzo)
ik heb nu zelf iets bedacht wat wel echt lomp is maar misschien wel werkt.. een (stroom)halsband omdoen en als hij gaat liggen tijdens zijn werk overeind jagen en als hij dan niet reageerd even op het knopje duwen zodat hij stroom krijgt.. (niet die ouderwetse banden van vroeger want die zijn lomp, maar die hondenbanden die nu te verkrijgen zijn in de dierenwinkel en dan verlengen met een stroomdraadje? dat hij gewoon ff een klein schokje voelt, ik denk dat dat al genoeg is.)
volgensmij zijn die halsband dingen in de dierenwinkel te krijgen dacht ik?
t is een lompe methode maar ik denk dat dit wel effectief is, als ik het 2 keer gebruikt heb het niet meer nodig is..
wat vinden jullie hier van?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:21

2 jaar he...ik zou het longeren even een tijdje niet meer doen,tot het moment dat hij echt onder het zadel moet.
goed longeren heb je een paard in 3 weken aangeleerd Knipoog
is hij net 2 of al bijna 3?

lijkt me een heel slim dier, door te gaan liggen geeft hij aan dat hij het er niet mee eens is, het is geen uitdaging voor hem Knipoog

stroomhalsbanden zijn martelwerktuigen ,doe hem zelf maar es om je hals heen Knipoog

laat hem nog even jong zijn, ga niet te vaak teveel met dit dier doen, en als je wel wat gaat doen maak het uitdagend.

laat hem eventueel wat balkjes lopen,doe wat commando's aan de hand, achterwaarts,zijwaarts etc..
houd het kort max 10 minuutjes en zet hem daarna weer in de weide.
max 2x per week even werken is zat genoeg voor zo'n puber

denk dat het hem allemaal wat te lang duurt en hij zijn ongenoegen naar je uitspreekt door te gaan liggen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 08:35

ik oefen 1x per week met hem als het mooi weer is, als t vies weer is laat ik m staan.dat is altijd op zaterdag.dan doe ik wat dingetjes met hem:

de ene keer gaan we oefenen in het verkeer (onder viaduct door eroverheen, industrieterein tussen de vrachtwagens, drukke wegen, in het bos door grote plassen water lopen... )
soms voor de lol even een wandelingetje in het bos en dat vind hij geweldig!

de andere keer ga ik in de wei zeilen neerleggen en pionnen, lint, grote skippie bal, paraplu's enz.. dit is nog wel een beetje eng maar gaat zeker niet slecht.

de andere keer oefen ik met longeren, stappen, draf, galop, hier heeft hij nog wel eens moeite mee, hij gaat dan bv ff flink racen en als hij dat doet laat ik m even uitrazen en is mijn doel daarna voor die dag rustig stappen.

aan de hand luister hij perfect ( in de wei, buiten is het soms net of hij een peper in zn kont heeft gestopt de eerste 15 min..! dan is hij super allert en kijkerig en wat dribbelig maar toch doet hij zn dingetjes dan ook goed) terug(achterwaards), stap, draf, ho, om( zijwaards)tempo bepalen, zachtjes lopen als ik zachtjes loop, als ik harder loop daar naar aanpassen enz.. doet hij allemaal heel erg goed.
ook is hij auto, traktor, motor en toeter mak.

verder speelt hij door de weeks lekker samen met zn a pony vriendje in de wei (hij staat 24 uur op de wei met in/uitloopstal) door de weeks doe ik niks met hem als voeren en een keertje borstelen.

zou ik hem te veel overvragen dan ofzo? of ziet hij het als uitdaging om mijn grenzen op te zoeken (als een soort sport ofzo Clown ? )

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:42

Pensionnetje schreef:
Hahahaha, dát zijn de echte dominantie truukjes. Geweldig!!
Een leerzame tip: als hij gaat liggen hem niet overeind jagen!
Ga op zijn schouder zitten. Als hij omhoog wilt komen dwing je hem te blijven liggen tot het moment dat hij van jou pas weer om hoog mag. Wedden dat ie het nooit meer doet! Het is nl een ernstige vernedering voor je paard dat JIJ nu eens de macht hebt.

Succes! Haha!

ik ga helemaal met het bovenstaande mee, hou hem maar eens op de grond zodat hij niet kan opstaan, dan is het niet zo leuk meer voor hem!

enne inderdaad nog niet te veel met hem doen, hij is nog hardstikke jon en als je dan wat met hem gaat doen, veel afwisseling en het niet te moeilijk maken.

succes Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 08:44

oke maar ik kan t toch niet maken om op zn schouder te gaan zitten.. lijkt me een beetje gevaarlijk omdat hij niet is ingereden enzo.. ( hij is pas 2 he)en al helemaal buiten. maar hoe hadden jullie dat dan in gedachte? gewoon 'in de dames zit op zn schouder' gaan zitten zodat ik er weer snel genoeg afkan ofzo?
graag verdere info Haha!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:48

moniekk schreef:
oke maar ik kan t toch niet maken om op zn schouder te gaan zitten.. lijkt me een beetje gevaarlijk omdat hij niet is ingereden enzo.. ( hij is pas 2 he)en al helemaal buiten. maar hoe hadden jullie dat dan in gedachte? gewoon 'in de dames zit op zn schouder' gaan zitten zodat ik er weer snel genoeg afkan ofzo?
graag verdere info Haha!

je moet zorgen dat hij niet op Kan staan dus op een bepaalde plek gaan zitten, of hem plat neer leggen, is even schrikken voor hem en vind hij waarschijnlijk niet leuk, maar doet ie het nooit meer.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:42

denk dat bovenstaande optie veel diervriendelijker is dan een stroomband om zijn nek te hangen..

Daar verpest je pas een hoop mee

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 13:16

ik ga het laaghouden proberen zaterdag als hij t weer wil proberen Haha! ben erg benieuwd hoe meneer hier op gaat reageren, jullie horen van me Lachen

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:20

moniekk schreef:
ik ga het laaghouden proberen zaterdag als hij t weer wil proberen Haha! ben erg benieuwd hoe meneer hier op gaat reageren, jullie horen van me Lachen

okee veel succes enne misschien verstandig om niet alleen te klooien? Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:22

gebeurd niks hoor als je op hem gaat zitten
alleen als je op zijn schouder gaat zitten kan hij wel degelijk omhoog komen.
wil je hem plat houden dan moet je juist op zijn hals gaan zitten Knipoog
( bij castreren van hengsten gaan we ook altijd op de hals zitten om ze plat op de grond te houden)

moniekk:
op zich klinkt het wel heel afwisselend wat je doet en 1x per week moet wel kunnen.
ik denk alleen dat je misschien te lang met hem bezig bent?
qua tijd dat hij dan gewoon domweg honger krijgt en denkt van nou als ik aan de hand niet mag grazen dan ga ik er wel bij liggen?

met zo'n slimmerd bij je die zie ik echt wel zulke fratsen uithalen. Tong uitsteken
misschien op daarvoor vaste plekken even laten grazen en als hij dan toch daarna gaat liggen dan zou ik een gigantische voet onder zijn kont gaan planten Clown

ik heb het 1x gedaan bij een dier wat met zadel op streeds ging liggen,het moment waarop ik gigantisch kwaad werd en hem een welgemikte rotschop onder zijn kont gaf heeft geholpen want dat dier heeft het nooit meer gedaan.

niet lief?
nee misschien niet,maar het werkte wel Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 13:47

ik vind het niet zo'n goed idee om hem wel te laten grazen op bepaalde plekken omdat ik dan niet consequent ben ermee dan mag hij het de ene keer wel en de andere keer niet, en dat kan er denk ik voor zorgen dat ik een grotere strijd met m krijg..
t paard zal denk ik niet snappen dat hij t dan opeens wel mag en dan opeens niet.

t gekke is juist dat hij t flikt als we net aan de gang zijn de eerste 15 min..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:48

ja dat is ook wel weer zo,haha je vraagd advies maar eigenlijk voed je je dier dacht ik best wel goed op? Knipoog

hopelijk vind je een oplossing

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:58

haha ja vind het heel erg belangrijk dat de opvoeding zo streng en rechtvaardig mogelijk gebeurd.. dan weet t paard tenminste waar hij aan toe is en hoop ik er later met het rijden heel veel profijt van te hebben. maja soms zit ik dus ook wel eens in de knoop met de opvoeding en gelukkig is bokt dr dan Haha!
kan ik ff meningen/ adviezen vragen en kijken of ik er iets uit kan halen..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:30

ellepel schreef:
gebeurd niks hoor als je op hem gaat zitten
alleen als je op zijn schouder gaat zitten kan hij wel degelijk omhoog komen.
wil je hem plat houden dan moet je juist op zijn hals gaan zitten Knipoog
( bij castreren van hengsten gaan we ook altijd op de hals zitten om ze plat op de grond te houden)

moniekk:
op zich klinkt het wel heel afwisselend wat je doet en 1x per week moet wel kunnen.
ik denk alleen dat je misschien te lang met hem bezig bent?
qua tijd dat hij dan gewoon domweg honger krijgt en denkt van nou als ik aan de hand niet mag grazen dan ga ik er wel bij liggen?

met zo'n slimmerd bij je die zie ik echt wel zulke fratsen uithalen. Tong uitsteken
misschien op daarvoor vaste plekken even laten grazen en als hij dan toch daarna gaat liggen dan zou ik een gigantische voet onder zijn kont gaan planten Clown

ik heb het 1x gedaan bij een dier wat met zadel op streeds ging liggen,het moment waarop ik gigantisch kwaad werd en hem een welgemikte rotschop onder zijn kont gaf heeft geholpen want dat dier heeft het nooit meer gedaan.

niet lief?
nee misschien niet,maar het werkte wel Knipoog

Het op de hals gaan zitten is voor een "amateur" niet zo'n goed idee. Als je verkeerd gaat zitten of leunen kun je luchtpijp, slokdarm en zelfs slagaders dichtdrukken. Zitten met beide billen op de schouderpartij en met beide handen (een op de hals en een bv op het hoofd) tegen de grond houden. WEl beide benen aan één kant houden omdat hij nog niet is ingereden. Zorg dat je het veilig voor jezelf houdt. Twijfel je, begin er dan niet aan.

Succes.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:47

kee ik zorg dat ik zaterdag ff dr iemand bij heb (met een gezond paardenverstand) die mij ff kan helpen want met zn 2e is altijd handiger als alleen in zo'n situaties..
als meneer dan gaat liggen dan zullen we dat eens even gaan toepassen..
ik denk dat het dan ook veiliger is om de benen te houden aan de kant van de schoft? zodat hij met zijn benen niet kan gaan slaan tegen mijn benen?
en dan hoe lang laten liggen? 2 min ofzo?

klinkt wel grappig paard in de houdgreep Clown

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:03

Doe een judopak aan!! Mischien maakt het indruk. Je moet hem net zolang laten liggen totdat hij zelf niet meer probert op te staan. Pas als hij ontspannen is mag hij weer overeind. Anders wint hij en ben jij wederom de verliezer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:11

Je moet zorgen dat je het gedrag al voor bent en daar heel consequent in blijven. Mijn paard wil ook wel eens lekker in het zand rollen, als we grondwerk gaan doen, maar ik wil het niet hebben als we ''aan de slag'' gaan. Ik zie het al vrij snel aan zijn lichaamstaal (en zijn gezichtsuitdrukking Haha! ). Echt niet dat hij gaat liggen, hoor, met wat lichaamstaal en desnoods wat gezwaai met mijn leadrope, is het zo over met de pret.

Ik had bij het naar het land terugbrengen (dan moet ik altijd door een weiland heen, waar een andere kudde staat), dat mijn paard vaak even uitgebreid gaat plassen. Nou, dat mag, maar ooit had ik hem een keertje tegelijkertijd laten grazen (blijkbaar vond hij het gras erg lekker op dat stuk land Haha! ). Vervolgens ging mijn paard elke daaropvolgende keer in de plashouding staan en lekker staan grazen, maar no way dat er geplast werd. Clown
Hij lekker eten en ik maar wachten. Bloos
Dat geintje was ook gauw over, hoor (al moest ik er ontzettend om lachen Haha! ). Ik hield gewoon zijn hoofd omhoog als hij al helemaal wijdbeens stond en als er niet snel echt geplast werd, moest 'ie gewoon verder lopen met me. Was toen snel over, hoor. Ze hebben het heel snel door. Gewoon net even wat slimmer zijn en het gedrag voor zijn. Knipoog

Het is dominant gedrag, maar jij als mens laat het zo ver komen, he Knipoog . Succes!!!

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:28

ooow Mijn pony heeft dat ook ontdekt Clown
heb het 1 keer gehad toen zakte hij rot door zijn voorbenen en ging op het gemakje "zitten" eten. ik bescheurde het natuurlijk op dat moment en hij ging op zich netjes op mijn beenhulp weer staan. (ik zat er nog op Tong uitsteken )
tegenwoordig loopt hij achteruit de sloot in en gaat daar vervolgens op zijn knieen zitten eten
denk dat ik de manier van hem dwingen dat te doen en dan er pas uit laten als ik dat wil ook maar eens ga toepassen op hem Ja
als hij de sloot in gaat afstappen rustig de sloot uit lopen (als hij mee loopt) en hem er volgens terug in zetten alleen dan zonder hem te laten eten Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:17

hahaha geweldig,ik zie het al helemaal voor me.
leuk zulke dieren,daar kun je nog mee lachen Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:46

Nadya schreef:
Je moet zorgen dat je het gedrag al voor bent en daar heel consequent in blijven. Mijn paard wil ook wel eens lekker in het zand rollen, als we grondwerk gaan doen, maar ik wil het niet hebben als we ''aan de slag'' gaan. Ik zie het al vrij snel aan zijn lichaamstaal (en zijn gezichtsuitdrukking Haha! ). Echt niet dat hij gaat liggen, hoor, met wat lichaamstaal en desnoods wat gezwaai met mijn leadrope, is het zo over met de pret.

Ik had bij het naar het land terugbrengen (dan moet ik altijd door een weiland heen, waar een andere kudde staat), dat mijn paard vaak even uitgebreid gaat plassen. Nou, dat mag, maar ooit had ik hem een keertje tegelijkertijd laten grazen (blijkbaar vond hij het gras erg lekker op dat stuk land Haha! ). Vervolgens ging mijn paard elke daaropvolgende keer in de plashouding staan en lekker staan grazen, maar no way dat er geplast werd. Clown
Hij lekker eten en ik maar wachten. Bloos
Dat geintje was ook gauw over, hoor (al moest ik er ontzettend om lachen Haha! ). Ik hield gewoon zijn hoofd omhoog als hij al helemaal wijdbeens stond en als er niet snel echt geplast werd, moest 'ie gewoon verder lopen met me. Was toen snel over, hoor. Ze hebben het heel snel door. Gewoon net even wat slimmer zijn en het gedrag voor zijn. Knipoog

Het is dominant gedrag, maar jij als mens laat het zo ver komen, he Knipoog . Succes!!!

Soms is het niet te voorkomen. Ik heb een merrie die in haar jeugd ook zo vindingrijk was.
Als ze haar zin niet kreeg trok ze alle 4 haar benen in en boem!!......daar lag je dan.
Alles geprobeerd tot op een dag ik het zo zat was dat ik dr 15 minuten heb laten liggen, ze was zo sterk dat we er met 2 man bovenop hebben gezeten. Intussentijd ging de les gwoon door en heeft ze een kwartier naar de onderkant van dr stalgenoten moeten kijken. Ze heeft gegild van pure kwaadheid en was echt in een "moordmodus". Na 10 minuten kreeg ze in de gaten dat het geen nut had en schikte zich in haar lot. Daarna heeft ze het nóóit meer gedaan. Mn instructeur was stomverbaasd dat zoiets simpels zo'n groot effect had. Eerst verklaarde hij mij voor gek, maar toen hij het resultaat zag was hij "om". Het truukje van laten vallen heeft ze 4 jaar lang gedaan, tot die ene dag Haha! .

Later nog hetzelfde aan de hand gehad met een zoon van haar (ook zo'n driftkikker) en ook bij hem werkte het truukje perfect!! Alleen was het bij hem in 5 minuten gepiept.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:16

ja idnerdaad net zolang op de grond houden tot het verzet over is en hij stil blijft liggen, dan is het vaak over heb het ook al een keer gehad.
is het enige wat meestal wel werkt.