Respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xRoxanne

Respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:41

Beste Bokkers,

Ik zit nu volledig met mijn handen in het haar, ik heb een geweldige haflinger ruin die in juni 3 jaar word. Nu is het zo dat hij met momenten respect voor mij heeft.

Als hij de stal word uitgehaald wacht hij netjes tot zijn halster aan is en ik hem voor wandel.
Hij blijft steeds achter mij aan hobbelen, soms tot bokken toe maar hij laat mij en het touw gerust,
hij komt me dus niet voorbij en hindert mij niet. Ik zou zeggen dat dit beleefdheid is Clown
Ik kan ook fout zijn ... Er zijn zo nog meer van die dingen, als hij zijn eten krijgt gaat hij
voor mij aan de kant en eet pas als de staldeur terug toe is. MAAR ...

Als we buiten gaan wandelen aan het halster dendert hij me zo omver, ik kan hem best
houden maar het is niet aangenaam wandelen, op meneer zijn tempo ...
Ook doet hij dan weer niet altijd zo ...

In bijten is hij ook als de beste, steeds als mijn aandacht naar iets anders gaat [Met iemand praten,
Hoeven uitkrabben, ander paard aaien, ...] kan ik er zeker van zijn dat hij wel eens in m'n arm hapt
of m'n kont ... dit is allesbehalve aangenaam.

Hij is niet onder de indruk van armgewapper, plotse bewegingen oid ...
Even voor de duidelijkheid: ik sla mijn paard NIET !!

Als ik hem een "send" wil geven gaat hij gewoon zijn hoofd naar mij toe draaien ipv van mij
weg te gaan, hij loopt steeds achter me aan als een schoothondje en dan is hij nog
meestal aan het bontje van mijn jas of aan mijn haren aan het frullen.

Is hij gewoon aan het puberen, is hij nu eenmaal "lastig", ... ik weet het niet meer.
Wie kan mij helpen Verdrietig

TopLadyI

Re: Respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:34

Wees eens wat harder voor je paard. Jij zegt dat hij soms loopt je bokken als je met hem wandelt, maar jij heb er geen last van. Kom op zeg; je paard bokt als je 'm aan het touw hebt. Ik had mijn pony allang de wacht aangezet. Ik heb het idee dat je paard precies weet hoe ver die kan gaan bij jou (en als ik jou verhaal zo lees vind ik dat té ver). Je paard gaat echt niet dood hoor als je 'm een corrigerende tik geeft.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:53

Dit soort problemen heb ik ook wel met mijn pony van bijna 2 jaar. Ik denk dat het de leeftijd is. Het is heel belangrijk om heel consequent op te treden tegen je pony. Ik weet dat dat heel moeilijk is, ik kan het ook niet altijd.
Slaan is niet de oplossing, maar met je stem kun je heel veel berijken, als je pony iets doet wat niet mag dan moet je dat goed duidelijk maken met je stem bijvoorbeeld; MAG NIET, en als ze iets goed doet belonen; GOEDZO BRAAAF Ook kun je als ze iets fout doet je pony gewoon een ruk geven zodat ze weet dat, dat wat ze doet niet mag.
Ik heb deze tips kort geleden gekregen voor het opvoeden van mijn pony, en het werkt wel en ze reageert goed op mijn stem!!
Succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:34

Wat Aline zegt werkt goed.
Ik gebruik zelf altijd 'Nee nee', wanneer ze iets doen dat niet mag.
Al moet ik zeggen dat wanneer een paard te ver gaat hij bij mij wel een tik krijgt.
Qua het aanleren en uitvoeren van oefeningen en dergelijke doe ik dat niet.
Maar bij bijten, gericht trappen en dat soort geintjes krijgen ze toch wel direct een lel terug.
Wanneer je hier niet duidelijk aangeeft dat je het niet hebben wilt, komt de dag dat je werkelijk 2 hoeven op je hoofd afgedrukt hebt staan.
Dit is niet vervelend bedoeld, maar hoe meer paarden weten wat ze kunnen, hoe gevaarlijker ze worden. Ze zullen steeds verder gaan om te kijken hoever ze kunnen gaan en bijten doet hij nog steeds, dus dat valt volgens hem nog binnen de grensen.