Wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pradaatje

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:13

Aldus de titel, wat moet ik doen met mijn pony.
Ze is een 5jarige tinkermerrie, met heel wat problemen. En wat het is geen flauw idee.
Ze kan uit het niets ineens naar iemand bijten, oren in de nek en happen. Echt uit het niets, als ze in dr stal staat, en er loopt iemand voorbij, schiet ze keihard naar achter. Terwijl diegene gewoon voorbij loopt Verward . Ook in de buitenbak, kan ze uit het niets ineens in paniek raken. Begint ze keihard te rennen, geen houden meer aan dan . Ze kan ook heel moelijk alleen zijn, teminste moeilijk. Eigenlijk gewoon helemaal niet, dan raakt ze helemaal in paniek. Ik kan ook absoluut niet alleen weg met haar, als ik op wedstrijd moet, in de buurt, gaat er iemand mee met haar paard. Zodat ik naar wedstrijd kan, anders lukt dat gewoon niet. En als ik dan op wedstrijd op vreemd terrein ben, flipt ze helemaal, begint ze te rennen als een gek. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik zat te denken aan een curcus van Monty Roberts oid. Want ik weet het niet hoor.
Weet iemand iets? Of herkent iemand dit? Die mij tips kan geven over hoe die het heeft aangepakt? Heel graag!
Doei, doei

antoinetje

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:01

Weet je iets over haar verleden, nare ervaringen ed? heb je al eens een DA ingeschakeld?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:25

Als je al het mogelijke lichamelijk hebt uitgesloten, denk ik inderdaad dat het een goed idee is een cursus met haar te gaan doen. Grondwerken kan sowieso een goede hulp zijn om de vertrouwensband met je paard te verbeteren. Maar dan is het wel belangrijk dat je zelf weet wat je wel en niet moet doen. Mocht je een MR-cursus overwegen, zou ik als ik jou was annemariev op dit forum een pm sturen, zij geeft die cursussen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:42

Ik zou inderdaad eerst laten onderzoeken of ze lichamelijks niets mankeert. Pijn doet de liefste paarden af en toe veranderen tot de vreselijkste monsters Knipoog

Verder zou ik je persoonlijk geen cursus monty roberts aanraden, maar dat ligt geheel persoonlijk. Ik zou eerder met parelli gaan werken. Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:02

Voor welke cursus-methode je kiest ligt geheel aan jezelf.
Parelli, Voest, Roberts, Ferdinand Hempfling, noem maar op.
Dit zijn alle bekende NH'ers, met hun eigen visie.
Daarnaast zou je ook bij de Balingehof kunnen kijken, daar hebben ze ook veel cursussen.

Het belangrijkste lijkt mij ook het uitsluiten van pijn, al lijkt het me raar in dit geval.
Hoe gaat het met rijden of andere vormen van trainen?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:34

[PP] -> [OPG]

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:42

pff moeilijk zeg, ik dacht meer aan een angststoornis + negatieve manier van aandacht vragen?
probeer haar verleden te achterhalen Knipoog negeer angstig gedrag.
als ze iets eng vind doe jij gewoon of je t heel gewoon vind en negeer je haar angstige gedrag want als je zo gaat doen van 'kom maar niks aan de hand enz..' kan dat voor het paard betekenen dat ze dat beschouwd dat jij haar op die manier beloond voor haar gedrag!
observeer haar vanaf een afstandje en ga haar verleden na.
je moet niet 'meegaan in het bange gedrag' doe gewoon normaal en negeer de angstige dingetjes.
oefen dit in de wei, doe gewoon normaal en 'troost' het paard niet..
dus dit eerst binnen de wei oefenen en stal, als zei kei hard achteruit schiet in de stal en jij gaat dan tegen dr praten dat is niet goed, oefen het langslopen en negeer het 'achter in de stal schieten gedrag'. pas als je paard niet achter in de stal schiet (en dus gewoon normaal zoals het hoort in de stal blijft staan als jij langs loopt) beloon je het gedrag door even voor de stal te stoppen en even te praten tegen dr + een aai over dr bol... enz..
laat t rijden enz.. even achterwegen, probeer eerst de kleine dingetjes aan te pakken (met heeeel veel geduld!) en ga daarna pas opbouwen, pas op dat je niet te snel gaat!
succes er mee Lachen

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:44

Bedankt voor de reacties!
@ antoinetje ; Ik weet dat ze vroeger lichtelijk verwaarloosd was, ( Lees, met hengsten op de wei, geen eten of drinken, geen aandacht.) Nee ik heb nog geen DA ingelicht, ik weet niet met welke klacht ik dat moet doen.
@ Sientje : Bedankt, weet je nog een goed grondwerk boek? Onze band zit wel goed, die is heel sterk. Maar tegen andere mensen .
@ Myukii : Mijn lesgeefster heeft al verschillende keren ernaar gekeken, die is dierenartsassistend en die vind zo niks. Oke bedankt!
@ Judje : Bedankt ik ga is even rondkijken! Met rijden doet ze het super goed, behalve dan in de buitenbak met soms die ren aanvallen, maar binnenbak super, en longeren ook Lachen

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:48

Bedankt Moniekk!
Ja ze heeft volgens meerdere al een angstoornis ja.. Maar dat achteruit schieten doet ze alleen bij andere.. Niet bij mij. Dus ik ga iemand op stal vragen te helpen dan. Als ze op de poetsplaats staat ook, en er loopt iemand voorbij, schiet ze naar voren, om 'te bijten'. Maar dat durft ze eigenlijk niet. Dus het blijft 'gelukkig' bij dreigen, maar dat krijg ik ook niet afgeleerd Negeren helpt niet, straffen helpt niet

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:35

het is wel heel opmerkelijk dat ze het alleen bij anderen doet.. het is idd al moeilijker om zo'n paard te 'behandelen' als hij op een stal staat waar ook heel veel anderen zijn..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:50

Pradaatje schreef:
@ Sientje : Bedankt, weet je nog een goed grondwerk boek? Onze band zit wel goed, die is heel sterk. Maar tegen andere mensen .

Gronderk met paarden, van spelen tot gymnastiseren van Inge Teblick is een aanrader!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:20

Ja het is net alsof ze over mij wilt zeggen 'Ze is van mij!'. Ze is heeel eenkennig, en omdat ze vroeger lichtelijk verwaarloosd is, en ik haar nu alle aandacht geef die ze nodig heeft, hecht ze zich ook vrij snel echt alleen aan mij.
Ja heel veel andere, die haar ook aaien, en van alles te eten geven. Wat ik gewoon echt niet wil! En dat heb ik ook duidelijk gemaakt. Ze staat ook precies in het middelpunt, ziet alles.
Dankje Sientje!