Gedrag van pony veranderd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Gedrag van pony veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:33

Ik kon altijd heel relax met mijn pony buitenrijden, maar de laatste tijd is het zo'n opgefokt standje. Ik kon altijd gewoon lekker met lange teugel rijden ed. Nou ben ik er in 2 weken al 2 keer afgevallen? Eén keer omdat ze iets eng vond, toen ben ik maar afgestapt want het niet echt het idee dat ik er haar anders langs kreeg. Nou toen ze er langs was heb ik haar goed beloond, nog even er naast gestapt om haar iets te kalmeren, toen ik er weer opwou begon ze ineens te bokken/steigeren, maar omdat ik er nog niet fatsoenlijk op zat ben ik gevallen. Ik kon haar gelukkig wel vasthouden. En gisteren was ik met een vriendin aan het buitenrijden, schrok ze ineens van een hardloper, die ze volgensmij allang gezien had, dus ze maakte ineens een schijnbeweging waar ik niet op gerekend had, dus ik hing er al iets naast, begon ze weer te bokken en te doen, dus toen viel ik er weer af.

Vind het zo raar, 'vroeger' schrok ze nooit ergens van, gaf ze nergens iets om, kwam bokken/steigeren nieteens in haar woordenboek voor. En stel dat ze schrok ging ze stilstaan, maar nu maakt ze de gekste bewegingen. Met lange teugel rijden doe ik maar niet meer, iig niet de hele weg. Dit omdat ik vaak alleen buitenrij, en ik het dan wel eng vind als ik er dan afval en ik iets heb, en er dus niemand bij me is, of dat Misty de benen neemt.

Ik ben wel van stal veranderd, ze krijgt nu wel ander voer, en het is een stuk rustiger daar. Eerst stond ze altijd op een pensionstal met veel andere paarden. Nu staat ze bij mijn instructrice achter het huis met 1 andere pony. (Deze is nog niet zadelmak, dus kan niet mee buitenrijden) Ze staat wel met deze pony samen los. Vaak ga ik dus alleen buitenrijden, en 1x in de week met een ander ongeveer.

Is er iemand die enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn, of er haar misschien iets dwars zit (ze oogt trouwns wel even vrolijk als altijd) of dat ze gewoon last heeft van de lentekriebels oid?

lasamber

Re: Gedrag van pony veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:38

Die van mij hebben ook de lentekriebels, misschien moet je idd eens kijken naar het voer wat ze krijgt. Mijn paard heeft toen ook ander voer gekregen waar dus haver bij in zat. Toen had ik opeens ook een heel ander opgefokt paard!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:39

Misschien heeft ze last in haar rug, waardoor ze dit gedrag vertoont om te laten zien dat er iets is.
Heb verder geen idee eigelijk.
Groetjes
Plotie

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:43

Verandering van stal, verandering van voer: daar kun je het in zoeken. Hoeveel kreeg ze eerst (en wat was de samenstelling) en wat krijgt ze nu.

Daarnaast misschien ook lentekriebels? Veel paarden zijn nu wat drukker dan normaal, ook gezien het rare weer.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:56

Ze kreeg altijd 2 kilo basis brok per dag (1 kilo s'ochtends en 1 kilo s'avonds). Nu krijgt ze 2 kilo condition brok, en 0.5 kilo zemelen, en veel meer hooi. Maar ik heb haar ooit wel eens haver gegeven (2 jaar terug ongeveer) en daar reageerde ze helemaal niet op, dus vind het zo raar dat ze wel op ander brok zou reageren. Ook heeft ze nog nooit eerder zo gereageerd op seizoensveranderingen. Nagelbijten / Gniffelen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:57

2 kilo conditionbrok zit meer in dan in 2 kilo basisbrok. Kijk eens of je dat wat kunt terug brengen.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:31

Ze krijgt nu 1.5 kilo brok. Knipoog
Hopen dat 't verschil snel merkbaar is.