Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
griebels schreef:kun je ze niet eerst in een binnenbak samen zetten, zodat de fries er niet doorheen kan?
maar ik denk dat de friez groter is toch ? chrispy schreef:ze zeggen als je een omheinning met doeken afzet dat het paard dat als een muur ziet en er niet door heen gaat. en ik denk ook niet dat je bijv. een doorgang kunt maken waar het eene paard wel door past- gaat- durft en het andere niet want dan heb je al dat ze zelf kunenn kiezen waneer ze niet meer willenmaar ik denk dat de friez groter is toch ?
ik wens je veel suces
en miss kun je stroom op de draat zetten of een dubbelen draat spannen (ik denk maar eventjes mee he miss is het allemaal niks
) rent hij steeds oop de zelde plaats er door heen ? chrispy schreef:ik wens je veel suces
en miss kun je stroom op de draat zetten of een dubbelen draat spannen (ik denk maar eventjes mee he miss is het allemaal niks
) rent hij steeds oop de zelde plaats er door heen ?
chrispy schreef:oh das minder :S Mis kun je dan alleen aan die kant doeken hagen maar jha dan zal die wel weer andere kanten proberen. en kun je er geen derde veulen bij zetten ?
graag gedaan je moet wel uitkijken dat ze niet de merrie dekken he
want een hengst kan dekken als zijn ballen zijn ingedaald dit kan al zijn na 10 maanden(weet niet vanaf waneer merries geslachtrijp zijn) maar miss is de merrie wat pittiger en speelser dan de fries en kan die daarmee spelen waardoor het friesje gewoon rustig kan blijven kijken
ik ga nog even door denken en als ik iets weet hoor je het wel
ellepel schreef:hoe groot is de ruimte waar ze dan in moeten?
bij voldoende ruimte kan de ander toch makkelijk wegrennen??
en anders misschien toch meer stroom op de draden waardoor ze er niet doorheen gaan?

RianneH schreef:Nou ja zeg, ik had gisteren een hele lange reactie geplaatst, heb ik hem blijkbaar toch niet verzonden..
Goed wat ik eerder getyped heb:
Misschien is het verstandig eerst een tijdje de frieze merrie met zoon bij de paint te zetten. Zo kan zoonlief toch nog een beetje bij moeders schuilen wanneer het hem te veel wordt en leert de paint meteen afstand te houden. Dan heel rustig aan en korte periodes steeds verlengen de merrie er uit halen.
Wat je ook kan doen is de paint eerst bezig houden. Ga met hem wandelen, spelletje spelen, mini-schriktraining. Vraag zijn concentratie zodat hij én bezig is en wanneer die bij de fries in komt iets vermoeider is.
Klinkt alsof de paint veel speelser, dominater en vrolijker is dan de fries en die van dat enthouciasme behoorlijk schrikt. Probeer het dus geleidelijk te doen, zodat er bij de fries ook niet te veel stress op treed. En natuurlijk probeer je te voorkomen dat de paint het 'door eht lint jagen' als een leuk spelletje gaat zien.
Succes!