pony uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NNC_

pony uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:29

als ik mijn pony uit de wei wil halen, is hij echt heeeeel sloom en stopt hij ook tussendoor. soms loopt hij gewoon echt niet en sta ik daar wel 10 minuten. hij doet een beetje alsof hij bang is. ik denk niet dat dat echt zo is, want als ik hem de wei in doe, loopt hij altijd vlot door. de reden zal dan denk ik wel zijn dat hij de wei niet uitwilt, maar weten jullie wat ik hier aan kan doen? ik erger me er echt dood aan en wordt soms echt heel kwaad.

alvast bedankt!

Moestie

Re: pony uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:07

Wij rammelen met een plastic bakje met paardensnoepjes of ritselend zakje van bijv. papieren zakdoekjes. Als ze meteen komen krijgen ze het snoepje, anders hebben ze pech!
Bij de eigenaar willen ze zondag's ook vaak niet komen - ze weten dat ze dan moeten werken en hebben gewoon geen zin. Zijn vrouw lokt ze ook met brood. Voor kleine kinderen komen ze altijd aangerend - als die "paardje" roepen staan ze meteen aan het hek - maar daar hoeven ze nooit voor te werken.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:12

Ja.. lekker de koekjes methode gebruiken, krijg je mooie schooi paarden van Lachen.
Niet lokken dus, met geen enkel eten.

Rustig blijven, langs het been gaan staan, halstertouw losjes vasthouden en lopen.
Jij zet 1 stap vooruit, dan hij ook.
Doet hij dat niet, tikje met de zweep.
Elke keer als het goed gaat, natuurlijk belonen, gaat het niet goed negeren en weer doorgaan.
Je moet je paard er niet altijd uithalen als je 'saaie' dingen gaat doen, maar ook als je bijv. is gaat wandelen of lekker met een bal spelen.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:44

of met z'n 2en. Je paard blijft stilstaan en die krijgt een duw of een tikje met de zweep van je helper die naast zijn bil loopt. Op een gegeven mo0ment leert hij het wel af

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 08:31

My_Lord schreef:
of met z'n 2en. Je paard blijft stilstaan en die krijgt een duw of een tikje met de zweep van je helper die naast zijn bil loopt. Op een gegeven mo0ment leert hij het wel af

ja dat doe ik best vaak. het gaat ook steeds beter hoor, maar hij blijft eigenwijs.

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:15

Inderdaad consequent zijn. Als ik dat zo lees, word je een beetje in het ootje genomen. Je pony weet wat er gaat gebeuren als hij de wei uit komt, dus misschien kun je ook iets anders doen dan hem aan het werk zetten. Dan ontstaat er een andere associatie met de wei uit komen Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:19

Klinkt bekend, het paardje dat ik bijrijd is de leider van de groep, logisch natuurlijk dat hij de anderen niet achter wil laten, wie moet er dan voor ze zorgen? Wat ik doe: gewoon doorlopen, dan moet hij wel met me mee.

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:51

meschien zit er vlak na de wei iets wat hij eng vind dan moet je is goed kijken en omdat hij snel de wei in gaat meschien zit hij alleen het gras en denkt hij snel ervoorbij of hij heeft geen zin in rijden want kan zijn dat je steeds als je heb uit de wei haalt gaat rijden en dan denkt hij onee nie weer Knipoog

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:42

Wat ik vaak doe is mijn paard een touwhalster omgeven, dat werkt net wat scherper in dan een gewoon halster. Als hij dan stil gaat staan hou ik het halstertouw strak, zodat er behoorlijk wat druk op het halster komt te staan. Dit doe ik net zolang totdat hij een stap vooruit zet. Dan haal ik de druk eraf. Ik ga dus niet trekken, maar hou er gewoon constante druk op.
In het begin moest ik soms best lang wachten voordat hij toegaf, maar nu heeft hij door zijn actie toch geen zin heeft en loopt hij gewoon braaf mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:15

Paardje waar ik het over had heeft ook een touwhalster, ik merk juist dat hij makkelijker meeloopt met het hoofdstel om.