Mijn pony mee naar de orun, verstandig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Mijn pony mee naar de orun, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 09:52

Hallo,

Ik wil mijn pony komende woensdag graag mee nemen naar orun cursus.
Mijn pony gaat alleen heel moeilijk de trailer op en we zijn net gister begonnen met oefenen wat echt heel goed ging. Mijn pony is een keer eerder op de plek waar de oruncursus gehouden word naast de laadklep gevallen en toen zijn de echte problemen een beetje begonnen. Ze staat van zichzelf erg onstabiel in de trailer en vind trailerritjes dus zowieso niet prettig wat de situatie nog lastiger maakt.
Gister hadden wij dus geoefend en we weten nu precies hoe we haar op de trailer moeten zetten. Heel veel geduld 2 longeerlijnen achter haar langs om haar naar voren te duwen en iemand die leid maar absoluut geen druk op het halster zet. Tijdens het rijden moeten we nu heel voorzichtig gaan rijden (lees: 2 keer zo voorzichtig als met een normaal paard op de trailer). Dit heeft mijn moeder (de chauffeur) nog niet geoefend maar ik weet wel ongeveer wanneer ze moet remmen, gas geven enz.
Mijn vader heeft speciaal voor woensdag vrij genomen dus eigenlijk willen we mijn pony nou ook wel graag mee nemen, ik weet alleen niet of het verstandig is.
Op de plek waar de orun cursus gegeven worden zijn voldoende mensen aanwezig die jaren lange ervaring hebben met paarden en ook in trailerladen lesgeven (voldoende hulp dus).
Wat denken jullie, gewoon doen of toch maar niet..

Groetjes Hilde

Silence

Re: Mijn pony mee naar de orun, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:58

Wat ik niet zo goed snap....je weet dat je pony moeilijk is op de trailer, maar toch ga je hier pas op het laatste moment mee oefenen. Ik zou hier gewoon veel tijd in gaan steken zodat trailer laden geen problemen meer geeft. Maak er zelf ook een niet al te groot probleem van, die onzekerheid breng je over op je paard.
Dus ga er de nodige tijd in steken en niet alleen als je weg moet met je pony. Ga gewoon regelmatig laden en een stukje rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:59

Mag je tegenwoordig met een pony de orun rijden Nagelbijten / Gniffelen

word steeds gekker.

Ik zou het niet doen, net watn silence zegt, ga er eens wat tijd in steken , laden en kleine stukjes rijden.
Zorgen dat ie het vertrouwen weer terug krijgt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 10:05

We zijn nu pas gaan oefenen omdat we eerst het advies kregen om haar gewoon vaak mee te nemen ergens naar toe, met de touwen achter haar kont ging ze na een paar tegenstribbelingen wel de trailer op en dit zou vanzelf beter worden werd mij vertelt. Nou is het maandag dus echt een beetje uit de hand gelopen mede door verschillende mensen er om heen die mijn pony begonnen te slaan. Ook hebben wij geen eigen trailer en lenen wij die altijd van de pensionstal houder waardoor die niet altijd beschikbaar is. Zij heeft ons gisteren geholpen met oefenen (niet omdat ik woensdag naar de orun cursus zou maar gewoon omdat het nodig was), dit ging heel goed ze liep de eerste keer al na 1 keer tegen stribbelen de trailer in en bij de 10e keer inladen waren de longeerlijnen al bijna niet meer nodig. Toen hebben ik en de pensionstalhouder een stukje gereden en heeft ze me uitgelegd hoe langzaam en voorzichtig we voortaan moeten rijden. Na het ritje hebben we haar nog 4 keer op en af geladen en ook toen liep ze vrijwel metteen de trailer op. Er zit dus al een heel stuk verbetering in.
We gaan er zowieso vaker mee oefenen (minimaal 1 keer per week).
Maar mijn vraag is dus of het verstandig is om mijn pony nu mee te nemen naar de orun cursus (ongeveer 15 minuutjes rijden), als we de tips van de pensionstalhouder gewoon allemaal opvolgen en morgen nog een keer gaan oefenen als het even kan..

@ crossmonster: Ik doe de basis cursus en dan mag je inderdaad met een pony zelfs tijdens het examen mag je pony's les geven..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:08

Als ik het zo lees....10 keer inladen en vervolgens nog eens 4 keer. Dat vind ik dus echt veel te veel.
Hou dit gewoon op 1x laden, stukje rijden en bij terugkomst nog 1x eraf en erop.
Die laatste keer gevolgd door een voerbeurt op de trailer met iets wat je pony echt lekker vind.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 10:11

We deden dit om mijn pony rustig te houden en niet metteen de klep dicht te gooien en weg te rijden, we deden eerst 3 keer er in en er uit zonder stang er achter toen een paar keer met stang er achter toen een paar keer de trailer dicht en toen pas weg rijden, dit heeft wel heel erg geholpen want ze heeft zich in tegen stelling tot andere keren heel rustig gehouden in de trailer.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:23

ik weet niet of je een twee paards trailer heb.
als dat zo is, tijdens rijden de tussen wand scheef zetten zodat je pony gewoon met achterbenen opzij kan stappen,

een paard heeft een geheugen van ong. 3 sec. dus tien keer oefenen in een keer heeft geen zin,

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 17:26

Ja het is een 2 paards trailer, maar dan kan ik beter de wand er helemaal uit halen want anders heeft ze geen stang achter haar kont..
Edit: Staat ze dan niet nog onrustiger omdat ze weinig aanleuning heeft??

Moderatoropmerking:
feliciaa ik heb je posts om je topic omhoog te schoppen verwijderd. Lees aub de regels eens door, omhoogschoppen van je topic is niet toegestaan. Gewoon even geduld hebben werkt doorgaans beter dan mensen hier een advies proberen af te dwingen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-03-08 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schopposts verwijderd en opmerking toegevoegd.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:30

nee want dan kan ze zich zelf beter neer zetten en stevig blijven staan tijdens de bochten,
met inladen heeft ze dan ook het gevoel dat ze niet opgesloten komt te zitten

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 17:33

Oke, het schot hebben we zowieso altijd aan de kant met inladen omdat ze er dan makkelijker inloopt..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:36

Mijn paard staat juist niet goed in een 1,5 paards, maar wel in een 2 paards met schot.
Je moet gewoon proberen en kijken wat jou paard prettiger vind. Wijdbeens of met steun aan de zijkanten.

Als je de mogelijkheid hebt om een ander paard/pony te nemen voor de orun dan zou ik dat doen.
Als ik jou was zou ik nu, en de komende keren dat je weg gaat met de trailer alleen leuke dingen doen (lekkere buitenrit bijvoorbeeld, iets dat je pony ook leuk vind)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:36

ik zou het schot ook gewoon op zij houden tijdens de rit. dan heeft ze met haar achterbenen de ruimte om de benen uit elkaar te zetten,
mijn paard had in het begin heel erg last van de bochten dat die bijna omviel. toen een aantal keer in een 1 1/2 paards trailer. en nu gaat het beter.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 17:38

@ Ma_rie_tje: Ik denk dat ik haar meer plezier doe als ik haar mee neem naar de orun dan met een buitenritje Tong uitsteken Ze is namelijk nog niet helemaal verkeersmak en ik merk aan haar dat ze dat heel erg spannend vind, tijdens de orun mag ze springen wat ze echt fantastisch vind. Ik heb echter wel nog een andere pony tot mijn beschikking die ik eventueel ook mee kan nemen..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:42

@ smurfje: bij mij is het dus echt andersom. Paard gaat bij elke beweging bijna op zn plaat als hij in een 1,5 paard staat.
Komt zeik en zeik nat uit de trailer (na een ritje in een 1,5 paards is hij de keer erna moeilijker te laden).
In een 2 paards (met tussenschot recht) staat hij rustig, en zoekt hij steun aan het schot en de zijkant, staat hij rustig. Ook dan komt hij droog de trailer uit, en laad hij voor de terugweg een heel stuk makkelijk!

@ Feliciaa: Jij bent de enige die kan inschatten of het goed is voor je pony of niet, jij bent dus ook de egen die de keuze moet maken of je je eigen pony meeneemt of een andere pony

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:42

heb je je pony met van de lange beschermers in de trailer staan?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 17:44

ze heeft in iedergeval beschermers om maar die komen tot haar voorknie en sprong (beschermt dus niet de sprong).

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:44

@ ma_rie_tje

ik zeg niet dat ze het moet doen,
maar het is een tip om te oefenen, en dan daaruit kijken wat helpt

soms raken paarden ook in paniek van de lange beschermers die over de spong komt.
ik heb mijn paard achter in bandages en springschoenen, daar voelt ze zich veel beter in.
dus dat kan ook mee spelen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 17:47

Mijn pony kan zowieso het uurtje rijden van de cursus wel aan, ook weet ik vrijwel zeker dat ze op de heenweg gewoon makkelijk op de trailer gaat, ik zit alleen een beetje in over de terug weg, aan de ene kant zijn er heel veel mensen met veel verstand van paarden die mij goed kunnen helpen maar aan de andere kant ben ik bang dat ik het dan weer verpruts en mijn pony het vertrouwen weer verliest. Dit laatste kan ik zelf niet zo goed inschatten omdat ik daar te weinig ervaring voor heb..

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:54

Je moet het schot niet schuin laten staan. Dan kan je de stang er niet achterdoen. Afgezien dat dat nogal gevaarlijk is, heeft het schot alleen aan de voorkant echt steun, waarschijnlijk heb je achter wel een gaatje om het schot in te zetten als het schuin staat. Dit is echter niet genoeg om het schot op zijn plaats te houden als je rijdt. Dus of het hele schot eruit en lange stangen nemen, of het schot recht en de achterstang erachter.
Als het al zo goed gaat met laden zou ik gewoon gaan! Wel zorgen dat je paard niet eindeloos op de trailer moet wachten omdat jij zo nodig moet koffie drinken, bijkletsen enzovoorts. ik zou erheen rijden, meteen uitladen, de cursus doen, en naderhand inladen, even wat lekkers te eten geven als beloning en dan naar huis.

En verder, met heel veel geduld blijven oefenen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:57

Neem zowieso niet teveel hulp van veel (vreemde) mensen.
Hoe meer mensen, hoe zenuwachtiger je paard gaat worden.
Zeker als ze allemaal met hun goedbedoelde adviezen komen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 18:01

Nee, dat heb ik inderdaad gemerkt maandag, ik vroeg om 1 iemand die kon helpen en er kwam 10 mannen om heen staan. Als ik haar mee neem (ik zeg nog als omdat ik het nog niet zeker weet, ga het ook nog even bespreken met de pensionstalhouder) vraag ik 1 of 2 klasgenoten die mij even kunnen helpen en dan doen we het op de manier die mij geleerd is en tot nu toe best goed werkt..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:03

Hadden wij inderdaad ook toen we Silence voor het eerst gingen laden.
Iedereen komt met een andere methode aanzetten en dat werkt gewoon niet.
Waarbij ik bij een aantal methoden ook nog eens echt mijn vraagtekens zet of ze wel paard vriendelijk zijn.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:04

Silence schreef:
Neem zowieso niet teveel hulp van veel (vreemde) mensen.
Hoe meer mensen, hoe zenuwachtiger je paard gaat worden.
Zeker als ze allemaal met hun goedbedoelde adviezen komen.

mee eens.

over dat het schot niet scheef zetten want dan kan het niet vast.
je kan het schot gewoon vastzetten, anders probeer je het niet,
jij bent de gene die dat kan inschatten