Hoe corrigeer je een angstig paard aan de hand ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Hoe corrigeer je een angstig paard aan de hand ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:46

Mijn Fjord is niet goed verkeersmak. Groot verkeer vind hij eng...op zich niet vreemd want dit hebben heel veel paarden natuurlijk, maar zelfs ook tegemoed komende auto's vindt hij eng. Hij schrikt er enorm van en is echt angstig...schiet dan achteruit en soms gaat hij wat omhoog. Ik lag laatst bijna in de sloot. Vandaar dat ik nu aan de hand met hem wil gaan oefenen zodat hij zich iets zekerder voelt....en ik ook. Maar hoe hou ik hem onder controle als hij schrikt ? Ben bang dat ik die 500 kg. niet hou Haha! ....Wie heeft hier ervaring mee ? En krijg ik die angst er nog uit ? Hij is 11 jaar oud.

fuego3

Re: Hoe corrigeer je een angstig paard aan de hand ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:09

je houd hem ook niet met bitje??
en helpt het om met andere paarden te gaan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:46

DE remedie voor niet verkeersmakke paarden: ga een week op trektocht met een stel super verkeersmakke paarden. Tien tegen één dat ie daarna verkeersmak is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:35

kun je misschien voor een poosje een weiland vinden naast een drukke verkeersweg?
Ik gebruik een touwhalster en een longeerlijn en zorg dat ik tussen de auto en het paard loop.
Ik laat haar in de berm ( die is wel een meter of 10 breed) grazen eerst zover mogelijk van de weg af en dan steeds wat dichter bij.
Ik laat haar altijd kijken, als ze niet reageert belonen, anders negeren. Ik kan haar aan de longeerlijn wel houden maar ik heb een quarter en zij gaat er niet echt vandoor maar springt opzij.
Verkeersmakke paarden helpen ook heel goed maar daar heb je als je alleen rijdt niet zoveel aan.
succes, het is ook gewoon gewenning.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:13

ikke schreef:
DE remedie voor niet verkeersmakke paarden: ga een week op trektocht met een stel super verkeersmakke paarden. Tien tegen één dat ie daarna verkeersmak is.

ja ben ik het helemaal mee eens Ja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:16

justkid schreef:
Verkeersmakke paarden helpen ook heel goed maar daar heb je als je alleen rijdt niet zoveel aan.
succes, het is ook gewoon gewenning.

Daar heb je zelfs een club voor. Die club heet NVVR Haha! Kijk op www.nvvr.info of op de banner van de ledenvergadering van 13 april, die hier met grote regelmaat verschijnt. Pas wel op, je kunt mij daar IRL aantreffen!

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:06

Ik ga dit topic ook volgen.

Ik heb precies hetzelfde probleem als jou, ook een fjord en ook niet helemaal verkeersmak.
Ik ben al een keer bijna tegen een auto gebotst toen ik erop zat, want ze sprong zo de weg op omdat ze schrok en er kwam net een auto achter me.

Mijn fjord is ook wat zekerder als ik naast haar loop, ik gebruik altijd een hengstenketting en daarmee is ze wel goed te houden.

Moestie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:00

Mijn fjord rijdt voor de kar met zijn eigenaar overal doorheen, midden door de stad, op de boerendag, maakt allemaal niets uit. Maar toch schrikt hij af en toe zowel bij de eigenaar als bij mij onder het zadel. Vanochtend schrok hij nog van een vogeltje dat 4 meter naast ons uit het veld opvloog. Hij gaat er niet meer vandoor maar springt opzij. Ik roep alleen zo kalm mogelijk ho maar! als hij het doet, hij kalmeert dan direct en loopt rustig verder.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:02

fuego3 schreef:
ikke schreef:

Het kan aan mij liggen, maar het lijkt me nou niet bepaald veilig of wel soms?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:08

Stipje.. mijn pony is buiten hardstikke verkeersmak, maar als het waait is opeens alles in de bak al eng Tong uitsteken

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:16

Ik zou igg een hengsten ketting aanschaffen, dan heb je veel meer grip op je pony en kun je hem ook beter bij je houden.
Je moet een angstig paard niet straffen als hij verschiet, dan word het alleen nog maar zenuwachtiger.
Je moet gewoon doorlopen en doen alsof dat niets was.
Ga idd met een verkeersmak paard is wandelen.

Even over de hengsten ketting:
Als je vooruit wilt, moet je natuurlijk niet trekken, want dan straf je hem om vooruit te gaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:56

Ik zou dit alleen maar oefenen met een super verkeersmak paard(en) die voor loopt en jouw paard het goede voorbeeld toont.
Probeer zelf vooral niet zenuwachtig te worden want dit breng je ook over op je paard.
Een schrikreaktie van je paard is niet erg maar probeer op dat moment (als de situatie het toelaat) dan wel los te laten. Het bijv. strakker vastpakken van de teugels, benen klemmen (als je er op zit) zal hij gaan associëren met het schrikken.

Probeer het ook langzaam op te bouwen. Dus niet meteen een buitenrit van een uur gaan maken in druk verkeer!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:58

_lies_ schreef:
fuego3 schreef:
[

Het kan aan mij liggen, maar het lijkt me nou niet bepaald veilig of wel soms?

Jawel, het paard zal niet op de loop gaan voor "enge" dingen, omdat de andere paarden ook niet reageren.
Sterker nog; op een NVVR-strandweekend was mijn paard de enige in een groep die ooit strand had gezien (heel vaak gezien Haha! ). De anderen stonden op het strand mij op te wachten, met nerveuze en bange paarden. Op het moment dat ik bij de groep kom en de andere paarden zien dat mijn paard nergens op reageert, valt gelijk de spanning weg en gaan ze gewoon mee. Mijn paard vond het niet eng, dus is het niet eng, klaar!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 09:56

Bedankt voor al jullie bruikbare tips ! Hier kan ik wat mee. Mijn Fjord heeft altijd alleen maar in groepen buiten gereden en dan gaat het wel goed. Alleen gaat ook vast wel lukken , maar het heeft zijn tijd nodig. Het ging mij enkel om tips hoe ik hem kan houden als hij wil toch wil vluchten ( bij groot verkeer ). Ik ga ermee aan de slag samen met nog iemand erbij.....lijkt me veiliger.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:01

Ja kan er eventueel een longeerlijn aanhangen. Dan kan hij als hij echt bang is even vooruit en heb jij nog wat in je handen. EEn hengstenketting kan inprincipe ook maar is mijn ster niet. MIjn pony gaat namelijk hangen omdat hij als de dood is voor de hengstenketting en dan trekt hij gewoon heel zijn kin open. komt door verkeerd gebruik van hengstenketting. ik heb nog nooit een hengstenketting gebruikt bij hem en als hij wat eng vind springt hij gewoon opzij (soms op mijn voet:S')

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:02

Ik weet niet hoe je Fjord verder is, maar imo zal een paard jou ook als ander paard 'zien', wanneer jij zijn kuddeleider bent en dan zal ook jij kunnen laten zien aan het paard dat het niet eng is.
Dus dat kan 1 ding zijn: dat jij niet 100% leider bent voor hem.

Maar: wat je ook vaak hoort, is dat een paard iets eng vindt, een paar keer schrikt ervan en de volgende keer vindt de ruiter het daardoor ook eng. Deze laat spanning zien en je geeft als ruiter zijnde aan het paard door: 'he, dit is eng joh!'
Wanneer je zelf dus niet 100% rustig kan blijven kan je dus het paard er ook 'de schuld' ervan geven.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:42

Ik heb het ook met mijn haflinger.
Een week geleden ben ik afgestapt langs de kant van de weg omdat ik niets meer te vertellen had ze wilde alleen maar vluchten.
Er stopte toen een auto naast me met een aanhangwagen met blauw zijl.
Het raampje werdt opgengedraait en de dame stak haar hoofd naar buiten om vervolgens tegen mij te schreeuwen dat ik daar niet mocht komen met mijn paard ( het staat nergens aangegeven dat je er niet mag komen, met paard of fiets ben ik bestuurder dus moet ik over de weg/ berm, het fietspad loopt door de duinen en daar mag je niet omhoog.
Mijn pony draaide zich om en wilde wegrennen, ze trok mij omver en ik viel hard met mijn hoofd op het asvalt, gelukkig had ik een cap op en is het me gelukt om de teugels vast te blijven houden.
Ik ben opgestaan en verder gaan lopen ze was wel gespannen maar bleef verder wel netjes naast me ook met passerende auto's.

Voor het voorval ging het goed langs de kant van de weg ik ging meestal twee keer aan de hand naar het strand.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:38

Dus na eerst met andere buitengereden te hebben vind hij het in zijn eentje nog steeds eng?
Ben bang dat je dan gewoon moet blijven oefenen, niet te ver van stal weggaan, maar telkens een klein stukje verder zo word het langzaam allemaal bekend omdat je er dan vaker langskomt
Succes! Knipoog