aankoop paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linie16

aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:20

Hallo allemaal,

ik ga voor het eerst een paard kopen en dus heb ik een vraagje. Ik ben op zoek naar een Fries met potentie voor de dressuur, dus niet zomaar een paardje voor de recreatie. Maar het 'probleem' is dat ik zelf nog niet op een hoog niveau rijd en dus niet goed kan inschatten of een paard goed loopt en of ik er ook verder mee zou kunnen komen. Dus vroeg ik mij af of je niet iemand zou kunnen inhuren die er wel verstand van heeft, uiteraard een onafhankelijk persoon, zodat diegene mij kan vertellen over welke capaciteiten dit paard beschikt. Ik hoor het graag,

groet Eline

LDRD

Re: aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:35

Denk in dit geval gewoon om te beginnen eens aan een goed opgeleid dressuurpaard.
Goed dressuurmatig opgeleide fries zal je nog niet meevallen.

Leer eerst zelf, ga daarna pas een dressuurpaard met potentie trachten op te leiden.

linie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:48

Ja dat hebben mijn ouders ook al een paard keer gezegd maar ik wil een Fries, punt. Dus daar is niks aan te veranderen. En ik ben uiteraard niet van plan het paard zelf op te leiden, ik wil eentje op minstens M-niveau en als ik dan uiteindelijk ook zover ben laat ik hem door iemand anders verder op leiden.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:52

Een goed opgeleide fries met potentie voor de dressuur is moeilijk te vinden en ook duur!! Denk dus goed na. Je kan ook een goed dressuurpaard kopen, of gewoon een fries die minder kent.
Jij stelt wel aardig hoge eisen vind ik.

linie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:55

Maar het probleem is dat ik ook wat met dat paard wil bereiken, teminste dat is men uiteindelijke doel, dus is het wel handig als ik meteen een paard koop die dat ook zou kunnen, toch?
En wat vind je duur, zal zo'n paard in de prijsklasse van meer dan 15 000 vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:00

Het hangt van de leeftijd van het aanbod af, denk ik, en bij een merrie ook van de stamboom en behaalde predikaten.
Ik kan je wel vertellen, dat je onder de tienduizend echt niks tegenkomt.
Een goeie jonge ruin met aanleg, kost al snel tienduizend. Verder moet je je niet verkijken op het karakter van een echt goede Fries, de exemplaren die het beter doen in de dressuur zijn niet de goeie lobbessen, maar meestal erg voorwaarts en best wel heet om te rijden. Vooral als je, zoals je zegt, weinig ervaring hebt, beter niet aan beginnen.
Je zou misschien beter een wat oudere KWPNer kunnen kopen die prima dienst kan doen als leerpaard.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:02

Ik zou niet een fries kopen die minder kent. Als je een fries wil, sowieso als je een paard koopt, kost dat nou eenmaal veel. Als je zelf nog niet op hoog niveau rijd, moet je juist geen fries kopen die minder kent, omdat jij het hem of haar dus ook niet kunt leren. Koop een paard dat al hoger heeft gelopen, dan kun jij daar veel meer van leren. Kost misschien ook meer, maar daar heb je meer aan dan een paardje waar je niets van leert en waar je dus niet hogerop me komt.
Als je een paardje op het oog hebt, kun je het beste eerst zelf eens gaan kijken. Je hebt natuurlijk geen kritisch medisch oog, maar je kunt wel zien hoe het beestje er bij staat, hoe ze in de omgang is enz. Daarna kun je haar laten keuren door een dierenarts. Je kunt klinisch laten keuren en röntgenologisch. Klinisch houd in dat hij/zij kijkt naar stand van de benen, tanden, longen, hart en dat soort dingen. Röntgenologisch is dat ze alles uitgebreid met foto's (röntgen dus) gaan kijken, dus dat je zo'n beetje alles weet qua gezondheid. Probleem is alleen dat röntgenologisch érg duur is. Klinisch is ook aardig duur, bij mijn dierenarts kost dat €130,-.
Koop sowieso niet het eerste het beste paard dat je tegenkomt, maar kijk kritisch naar wat je zoekt! Er is echt wel een die aan je eisen voldoet.
Heel veel succes!

@ pop ; natuurlijk stel je hoge eisen, het is niet zomaar een broodje bij de bakker!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:12

LDRD schreef:
Denk in dit geval gewoon om te beginnen eens aan een goed opgeleid dressuurpaard.
Goed dressuurmatig opgeleide fries zal je nog niet meevallen.

Leer eerst zelf, ga daarna pas een dressuurpaard met potentie trachten op te leiden.

LDRD: ik ben ook geen hoogopgeleide dressuurruiter, maar heb vorig jaar juni toch een redelijk groen 5 jarige gekocht. Heb hier goede instructie bijgezocht en ik mag toch wel zeggen dat we behoorlijk geleerd hebben beiden Bloos
Het gaat misschien allemaal wat langzamer, maar we doen het toch maar wel.
Denk dat het helemaal aan het paard/type/ras/karakter ligt of groen op groen kan of niet. Mn instructrice rijdt hem ook sinds een paar maanden en ik moet zeggen dat mijn paard hier enorm veel van leert en dus inmiddels een stapje verder is dan ik.
Maar in ieder geval zoek altijd goede instructie.....

TS: Voor wat betreft een dressuurfries: Adel of Tietse geven behoorlijke goede dressuurfriezen. Lopen beide ook hoog in de sport meen ik. Ga anders even op het Friese paardenforum kijken

linie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 13:28

Ik zou niet zeggen dat ik weinig ervaring heb, rijd al 10 jaar, maar ik heb helaas nooit een paard gehad waarmee ik me verder kon ontwikkelen. En ik snap ook wel dat ik onder de tienduizend geen paard kan krijgen die aan mijn eisen voldoet, zat zelf te denken aan 10-15.000.

Maar goed nou heb ik nog steeds geen antwoord op men vraag gehad?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:37

TS: volgens mij als je op MP kijkt, staan er wel advertenties van mensen/bureaus die je kan inhuren als je een paard gaat kijken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:39

linie16 schreef:
Ik zou niet zeggen dat ik weinig ervaring heb, rijd al 10 jaar, maar ik heb helaas nooit een paard gehad waarmee ik me verder kon ontwikkelen. En ik snap ook wel dat ik onder de tienduizend geen paard kan krijgen die aan mijn eisen voldoet, zat zelf te denken aan 10-15.000.

Maar goed nou heb ik nog steeds geen antwoord op men vraag gehad?

Dat zegt niks. Ik ken mensen die al twintig jaar elke week op de manege rijden, die zijn echter niet in staat om een paard iets te leren. dat geeft niks, ze hebben die illusie ook niet, maar specificeer die 10 jaar eens nader. Wat voor paarden, hoe vaak per week, lessen enz.

Begin vervolgens eens met alle topics door te lezen over handelaren en oplichting, dan ben je alvast gewapend voor al die valkuilen. Ga je vervolgens eens verdiepen in stambomen, afstammingen en prestaties. Ga eens rijden met Friezen, het zijn geen paarden die zo geweldig comfortabel rijden, tenzij de gang bij je past. Zoek in de tussentijd een goed bijrijdpaard met dito lesgeefmens, zodat je alsvast enige basis kunt bouwen voordat die Fries er komt en tot slot zou ik zorgen voor een budget van zeker 20 mille, voor minder geef ik je niet veel kans.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:43

er zijn bemiddelaars die je een zoekopdracht kan geven en dan op zoek gaan voor je. Deze mensen gaan eventueel ook mee om naar het paard te kijken. Belangrijkste is toch dat je een klik met het paard heb en wat ook bij je eigen rij niveau past. Je kan een B ruiter wel op een Z paard zetten maar die zal er dan echt niet uithalen wat er in zit Haha!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:45

stom vraagje: waarom per sé een fries? wat heeft een fries volgens jou dat een ander paard niet heeft of niet kan hebben? Niet om je af te kraken dat je het niet aankunt hoor, maar gewoon om je motivatie te begrijpen Knipoog

op je vraag: er zijn verschillende bureau' s die dit voor je kunnen doen maar kost nogal wat. Heb je geen instructrice die je hiermee kan helpen (mijn instructrice handelt ook, dus dat is lekker handig)? Oh ja, als je hem laat keuren: EIGEN dierenarts of een onafhankelijke kiezen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:52

wat ik toch even kwijt wil
ik vind de vraag "waarom wil je dan een fries?" een beetje zinloos
je valt voor een ras of niet ...punt
ik bedoel , ik heb een ijslander, waarom? die vind ik leuk, ze hebben en bepaalde algemene karaktereigenschap, uitstraling etc die me aanspreekt en daar ben ik voor gevallen
ga er van uit dat TS gewoon gevallen is voor de fries , kwa uiterlijk, karakter etc etc in het algemeen , dus TS wil een fries, punt ...

er zijn meer dan voldoende friezen die met correct rijden in het Z en hoger kunnen belanden
het zal wat centen kosten , maar dat is met ieder paard met potentie tot hoog in basis sport en eventueel verder ...

wat betreft dat paard vinden , je kunt idd bemiddelaars inschakelen, dit kost vaak wel geld
een vast bedrag, of een percentage
of de bemiddelaar stelt je het paard voor en maakt het paard een x bedrag duurder dan de eigenaar er daadwerkelijk voor vraagt
om een paar opties te noemen, ligt aan de afspraken etc die je met de betreffende persoon maakt

als je gaat kijken kun j er voor kiezen je instructie mee te nemen, een bevriend ruiter die zelf al een eind op weg is kwa rijden oid

altijd laten keuren door een door jouw gekozen DA
en zeker als je de prijzigere paarden gaat keuren, kiez voor rontgen Ja

wat betreft rpijs,
ik denk dat je idd rond of boven de tienduizend moet gaan denken voor een dier wat M klaar of Mgeklasseerd is met potentie voor nog wat meer ( weet niet wat je doel is ZZ of nog verder? ) tot zo gek als he het zelf maken wil (denk aan GP potentie en paard is dik over de M heen met een relatief jonge leeftijd )

verder denk ik zeker wel dat je als minder gevorderde ruiter (dressuurklasse gewijs gezien ) samen met je paard kunt leren en groeien , zolang de instructie maar correct is en je een beetje gevoel er voor hebt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:38

Esther28 schreef:
LDRD: ik ben ook geen hoogopgeleide dressuurruiter, maar heb vorig jaar juni toch een redelijk groen 5 jarige gekocht. Heb hier goede instructie bijgezocht en ik mag toch wel zeggen dat we behoorlijk geleerd hebben beiden Bloos
Het gaat misschien allemaal wat langzamer, maar we doen het toch maar wel.

Ik zeg ook niet dat er niet meerdere wegen naar Rome zijn.
Wil je alleen vlot wat verder komen in de dressuur dan is én een goed opgeleide leermeester (paard dus Haha! ) én goede instruktie van iemand die zelf het klappen van de zweep kent toch wel de beste weg.
Ik bespeur bij topicstartster ambitie en vandaar mijn antwoord.
En ja, daarna misschien de leermeester verkopen en dan een paard aanschaffen met potentie die je zelf kan opleiden.
Ik zou in geval van ambitie ook nooit een fries aanschaffen voor de dressuur, maar dat terzijde, want dat is kennelijk voor topicstartster al een gepasseerd station. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:51

Ik weet niet waar je woont, TS, maar er zijn wel handelsstallen die goed opgeleide Friezen in de verkoop hebben.

http://www.pieterwijbenga.nl/frame.htm

http://www.stalhermes.com/

Hou rekening met typische Friezenkwaaltjes, staart- en manenecxeem, gevoeliger voor mok, etc. En verder blijf ook ik erbij, dat je eerst zelf de nodige vaardigheden op moet doen met een leerpaard.