Oplichtster ... ?? Waar zou ik melding kunnen doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jast

Oplichtster ... ?? Waar zou ik melding kunnen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 09:12

De titel zegt het al .. Ik heb het levende bewijs dat iemand hier in Nederland zich bezig houdt met een totaal verkeerde manier Boos! van paardenverkoop/handel. Althans zo kijk ik er tegenaan.
Het draait hier voornamelijk om het maken van winst(ook al is het weinig) en het welzijn van de paarden staat op de allerlaatste plaats. Het vervelende hiervan is dat de paarden die in haar handen komen en de potentiële kopers hier uiteindelijk vreselijk de dupe van worden. Niemand zit erop te wachten dat je een leuk verhaal krijgt te horen waar vervolgens helemaal niks van klopt. Hierdoor koop je dus uiteindelijk de beruchte kat-in-de-zak.
Ik heb namelijk 'under-cover' Bloos informatie opgevraagd over een paard die zij te koop aanbiedt op MP. Heel toevallig ken ik dit paard van heel dichtbij en weet ik dus de voorgeschiedenis. Het verhaal wat zij vertelt klopt gewoon helemaal voor geen meter!!!! Stoom uit je oren
De reden van deze 'under-cover' actie is geboren uit een gevoel van achterdocht en twijfel bij de betreffende persoon!

Ik kan hier á publiek natuurlijk geen naam en woonplaats gaan noemen. Maar ik zit er wel heel erg mee en wil hier toch graag melding van doen zodat dit stopt.
Misschien zijn er hier mensen met een soortgelijke ervaring? Hoe pak ik dit aan??

Alvast bedankt!

moniek111

Re: Oplichtster ... ?? Waar zou ik melding kunnen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:36

heel goed dat je het zo aanpakt, of het verstandig is een tweede..

En niet zelf gaan lopen rotzooien maar alsje bewijs hebt naar de politie gaan, of meld misdaad anoniem;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:37

en jij denkt dat dit de enige handelaar is die zo verkoopt???

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:39

ik denk dat je eerst goed bewijs moet hebben, en dat je daarna pas naar de politie moet gaan.
want als je eerst naar de politie gaat en dan pas met bewijs komt, dan is het een beetje raar.
veel succes iig Haha!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:40

tja welkom in de wereld van de paardenhandel zou ik zeggen.
Dit is niet de eerste en de enige hoor......En of je er iets tegen kan beginnen.....vraag t me af

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:42

Zoek voor de gein eens op "handelaar" niet schrikken van het aantal hits.
hoevaak heb jij een auto gekocht? Hoevaak heb jij daarvan de km-stand geverifiëerd? Hoe vaak wordt er daadwerkelijk iets tegen ondernomen?
Het is aan de koper om opgegeven feiten te checken; niet aan jouw om een iemand aan te vallen op basis van één gesprek. Bewijs eerst maar eens dat ze de handelaar niet met een onjuist verhaal hebben opgezadeld. Dat wordt jouw woord tegen het hare. Bovendien is de visie die jij op het paard hebt mogelijk heel anders dan de beleving van deze persoon naar het paard toe.
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-03-08 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:44

Afhankelijk van wat ze niet goed heeft gezegd. Heeft ze het verleden van het paard fout is heeft paard ziekte/gebrek wat ze ontkent?
Als je een paard koopt moet je altijd zorgen voor een goede keuring en bloed laten prikken voor eventuele pijnremmers op te kunnen sporen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:44

Je zou een melding kunnen doen, maar veel handelaren doen zo.

Farouche zou een 14 jarige M pony zijn.
21 jarige manegepony was het. Huilen van het lachen Vanaf dat ze veulen was, is ze mishandelt. Bleek uit een reading, nagevraagd op de manege, en het klopte idd. Nagelbijten / Gniffelen
Leuk die handelaren. Rolleyes

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:45

Ja inderdaad, de wereld loopt vol met dit soort types !!
En van deze info wordt je niet echt wijzer,Nederland is groot.
Ik heb ervaring met oplichting, ben nl. zelf opgelicht, maar heb destijds WEL voldoende info verspreid om duidelijkheid te scheppen.
Als jij zeker weet dat er onder valse info gehandeld wordt, mag je mensen hierover gerust inlichten,met meer informatie.
Op de manier zo als je het nu doet heeft het tenslotte geen effect!
Er is nl. niks strafbaars aan het plaatsen van een WAARSCHUWING voor oplichters !!!
Succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:50

Peperplant schreef:
Er is nl. niks strafbaars aan het plaatsen van een WAARSCHUWING voor oplichters !!!
Succes

Ehm, zoiets wordt zeer snel als laster uitgelegd en daar staan forse straffen op!!!
Het is eerst en vooral aan de koper om te checken of het paard kan voldoen aan de gestelde eisen; dat heet onderzoekplicht. Dit wordt door de rechter hoger geschat dan de meldplicht die de verkoper heeft!
Voor de wet zijn paarden een ding. Dingen hebben geen emoties. Gebruik dus geen emoties bij het kopen van een paard..........

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:52

PS:
Melding maken van dit soort ongure praktijken kun je doen op de site:

http://www.opgelicht.nu/forum/

Op dit forum kun je alles plaatsen met betrekking tot dit soort misstanden en is informatief voor potentiele kopers.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:55

Vrees dat dit schering en inslag is in de paardenwereld. Wij zijn ook ooit flink bij de neus beet genomen door iemand uit nederhorst. Die was hier op bokt met wel 6 gebruikersnamen actief. Vrees dat je er bijzonder weinig tegen kan doen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:56

Een oude pony die bij ons op de boerderij stond is ook in de handen van zo'n iemand gekomen, ik kwam in contact met iemand die haar had en had de geboortedatum gegeven (die pony was bij ons geboren). Toen zei ze dat het niet klopte in wat het paspoort staat, iemand had dus gewoon alle gegevens vervalst dus dat we nog bij haar komen is een kleine kans Scheve mond

En toen dacht je dat ze goed terecht was gekomen..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:57

Tja wij dus ook door iemand die hier ook op bokt zat n.a.v. een topic dat ik had aangemaakt over dat ik door hun opgelicht was.
Tja helaas vaak een pijnlijke leerschool, zowel financieel als emotioneel voor de kopende partij.
Deze handelsstal verhuisde ongeveer net zo vaak als dat ze paarden verkochten en was dus haast niet te traceren door de rechter, rechtzaak zou dus een langslepende en hele kostbare kwestie gaan worden waar we dus maar vanaf hebben gezien.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 21-03-08 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:58

Hallo ikke....
dan zullen toch eerst hard moeten maken dat jij als plaatser van de waarschuwing ,in je ongelijk staat !
Ik ben als zo vaak bedreigd met rechtzaken betreffende smaad en laster, alleen komt die rechtzaak er nooit, want ik heb gelijk ,en dat weet de oplichtster ook, dus blijft het bij dreigementen, want ze zal eerst moeten bewijzen dat het niet zo is.
Maar goed, wanneer er dus mensen blijven rondlopen die zich laten intimideren door dreigementen, houdt de oplichting des te langer stand.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:30

Peperplant schreef:
Hallo ikke....
dan zullen toch eerst hard moeten maken dat jij als plaatser van de waarschuwing ,in je ongelijk staat !

Wie eist bewijst.......
Peperplant schreef:
Ik ben als zo vaak bedreigd met rechtzaken betreffende smaad en laster, alleen komt die rechtzaak er nooit, want ik heb gelijk ,en dat weet de oplichtster ook, dus blijft het bij dreigementen, want ze zal eerst moeten bewijzen dat het niet zo is.
Maar goed, wanneer er dus mensen blijven rondlopen die zich laten intimideren door dreigementen, houdt de oplichting des te langer stand.....

Zij lichten niet op, de koper laat zich oplichten, dat is een wezenlijk verschil. Een paardenhandelaar zal mij nooit oplichten. Waarom? Ik doe geen zaken met ze.

Het grote gros van topics hier die over oplichting gaan, zijn uiteindelijk terug te voeren op niet goed handelen en goedgelovigheid van de koper.
Als je nu eens begint met alles wat een handelaar zegt in twijfel te trekken, geen emoties te tonen en gewoon een degelijk onderzoek naar het paard te doen, dan valt er weinig op te lichten.
Datzelfde geldt voor privépersoenen, die kunnen er soms ook wat van. Maar ook hier geldt dat de koper op moet letten. het is een afweging van risico's en daar horen geen emoties bij. Die "klik" moet je je pas later druk om maken en al zeker niet tonen aan de verkoper!

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:53

Ach ja....
op zoveel wijsheid heb ik niks meer te zeggen....
waren we allemaal maar zo geweldig als jij....wat een mooie wereld zou het dan zijn....

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:22

Hallo mensen!

Allemaal bedankt voor jullie woordje en zegje .. Knipoog
Ik wil even inhaken op het aspect 'handelaar' want dit is dus geen handelaar maar een particuliere persoon die gewoon (probleem) paarden koopt en weer binnen een paar weken verkoopt. Meestal hangt hier dan een verhaal aan dat ze het beestje al jaren heeft! Advertenties beginnen veelal met mijn lieve merrie .. mijn lieve en brave ruin etc. etc. Heb nog nooit een handelaar gezien die op deze manier paarden te koop aanbiedt in een advertentie.
Natuurlijk weet ik dat handelaren zo kunnen 'handelen' dat is ook nog nooit anders geweest. Daarom zou ik ook niet zo snel in zee gaan met een handelaar. Natuurlijk is het zo dat jij als koper zelf de verantwoordelijk draagt tav de gestelde eisen de zg. onderzoeksplicht. Daarom kan je ook maar beter een paard laten keuren voor de koop.

Maar het is wel vervelend als je een soort van verhaal krijgt waar gewoon niets van klopt. En nogmaals of daar een vinger achter valt te leggen dat weet ik gewoon niet en vandaar dat ik hier naar ervaringen en ideeën vraag.
Ik kan me voorstellen dat iemand bij een handelaar altijd flink alert is maar veelal heb je bij een particulier al sneller een fijner gevoel?!? Althans dan spreek ik uit eigen ervaring en dat zal ook zeker niet voor iedereen zo zijn. En als je er geen fijn gevoel bij hebt dan laat je het varen. Maar als iemand jou een heel fijn gevoel geeft waar later helemaal niets van blijkt te kloppen dan voel je, je wel heel erg beetgenomen. En dan doel ik niet eens op lichamelijke gebreken maar meer op sportpresaties, karaktertrekken etc. Een particulier kan een potentiële koper een fijn gevoel geven door te zeggen dat een paard braaf is, met misschien bepaalde negatieve kenmerken. En omdat diegene het paard naar jouw idee goed kent(omdat diegene zegt het al jaren te hebben) neem je dat sneller serieus dan wanneer een handelaar een vaag voorgeschiedenis-verhaal vertelt.
Ik wil hier toch eens serieus mee aan de slag om te zien wat ik hiermee kan gaan doen.

Voor iemand die precies weten wil waarom ik twijfel en achterdocht kreeg bij deze persoon mag mij een PB sturen!!

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:26

Esther28 schreef:
Tja wij dus ook door iemand die hier ook op bokt zat n.a.v. een topic dat ik had aangemaakt over dat ik door hun opgelicht was.
Tja helaas vaak een pijnlijke leerschool, zowel financieel als emotioneel voor de kopende partij.
Deze handelsstal verhuisde ongeveer net zo vaak als dat ze paarden verkochten en was dus haast niet te traceren door de rechter, rechtzaak zou dus een langslepende en hele kostbare kwestie gaan worden waar we dus maar vanaf hebben gezien.

Volgens mij hebben wij hier wel eens kontakt over gehad.Als je wilt weten waar ze nu zijn,ik heb een adres Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:40

Je kunt idd iemand compleet neerhalen als je diegene zn naam noemt, maar zover ik weet uit de regels mag en verhaal uit eerste hand (die zelf dus nare ervaringen heeft) wel d enaam van betreffende person noemen.
Dus ben jij zelf belazerd en niet zomaar om iemand een hak te zetten mag je wél de naam en toenaam vermelden met woonplaats.
Alleen uit wat ik opmaak uit jouw verhaal is deze ellende niet bij jou gebeurd en mag jij niet de namen etc noemen.

Wat je wel zou kunnen doen (hebben wij destijds ook gedaan met een groepje) alle info verzamelen, namen, gaan zoeken op naamsveranderingen en woonplaatsen, de leugens en gedupeerde zoeken..hele hoop werk, maar wel met als gevolg dat deze mensen 'voortvluchtig' waren en meerdere malen een dagvaardig hebben ontvangen.
Hun namen zijn dan ook wel openbaar geweest en mss zelfs nog steeds, alle schuilnamen etc, zowel hier als op opgelicht.nl

Veel succes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:43

Lynn_Nikita schreef:

nee het is niet de enige, maar moet je het dan maar laten gaan ? Lachen
denk het niet
ik denk dat het heel erg goed zou zijn als veel meer mensen echte misstanden aan de kaak zouden stellen en ergens melding doen
en er uiteindelijk een manier komt waarmee malafide handelaars de poten onder de stoel vandaan gezaagd krijgen

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:36

draumpje schreef:
Lynn_Nikita schreef:
nee het is niet de enige, maar moet je het dan maar laten gaan ? Lachendenk het niet ik denk dat het heel erg goed zou zijn als veel meer mensen echte misstanden aan de kaak zouden stellen en ergens melding doen en er uiteindelijk een manier komt waarmee malafide handelaars de poten onder de stoel vandaan gezaagd krijgen

HELEMAAL MEE EENS!!!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:03

Ook particulier kopen is geen garantie dat het paard niets mankeert.

Het is gewoon heel simpel, handelaar of particulier kopen, laat het paard altijd klinisch keuren en als het kan ook op fotoos.

Zoek je een braaf verkeersmak paardje, zeg dan niet na 10 minuten in de bak stappen ,, dit is hem,,,

Probeer het zelf uit.

Een goede handelaar verkoopt zelfs met klinisch rapport erbij.
Neem altijd iemand mee die er ook echt verstand van heeft, altijd.

Geef iemand gewoon niet de kans om je op te lichten.
niet alle handelaren zijn oplichters, of slecht voor paarden.
En niet alle particulieren zijn eerlijk makkelijk zat.
Ik vind je under cover actie een goede zet, als je ook maar 1 persoon daar mee kunt waarschuwen is dat al voldoende.

eigenlijk zou je gewoon vrij hierin moeten zijn en je informatie openbaar moeten kunnen maken.
Meschien denken mensen zo wel 2 keer na voor ze iemand oplichten.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:33

Miss_Shet schreef:
Esther28 schreef:

Volgens mij hebben wij hier wel eens kontakt over gehad.Als je wilt weten waar ze nu zijn,ik heb een adres Knipoog

en trouwens, dat "verhuizen" waar Esther28 het over heeft, zegt meer over de "verhuurders" dan de huurders..

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:10

Karnat schreef:
Vrees dat dit schering en inslag is in de paardenwereld. Wij zijn ook ooit flink bij de neus beet genomen door iemand uit nederhorst. Die was hier op bokt met wel 6 gebruikersnamen actief. Vrees dat je er bijzonder weinig tegen kan doen

Deze dame is mij bekend. Vriendin van mij heeft een rechtzaak tegen haar gewonnen, helaas gaat ze gewoon door. Regelmatig veel zadels te koop, waar zouden die toch vandaan komen!