mensen die eigen weiland hebben en verhuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

mensen die eigen weiland hebben en verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 11:54

ik vraag me af, wat jullie aan service bieden, en wat jullie ervoor vragen

Ik heb zelf al enkele jaren gepachte weilanden en er hebben al verschillende pony´s bij die van mij gestaan.

Nu heb ik een andere wei, helemaal nieuw omheind,met nieuwe stroomdraad en gaas, en een nieuwe schuilstal gemaakt. Vanaf morgen is er ook een put met grondwater. flinke investering dus, zit nu al op ruim 4000,-

Als ik eigenlijk de kosten bekijk wat ik gehad heb, en het werk wat ik nog steeds heb met de verzorgning van de andere paarden, bedenk ik me dat ik wel erg goedkoop ben.(60,- in de zomer, in winter met voordroog geef 85,-)

ook was eerst de afspraak dat we om en om zouden gaan, en allemaal de wei zouden uitmesten en water mee zouden nemen, omdat ik nu al een jaar lang met kannen moet slepen, met 3 paardjes gaat dat erg snel kan ik je zeggen

wat vragen jullie en wat bieden jullie? ik bied 24 uur weidegang ( momenteel paddock) met 2 keer per dag voordroog, stro in schuilstal, word door mij zelf gevoerd, water gegeven en wei schoon gemaakt
Zouden jullie zelf blijven doen en prijs omhoog doen, of nogmaals aan laten herinneren dat er afgesproken was om mee te helpen?

cheyentic

Re: mensen die eigen weiland hebben en verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:57

heb zelf geen wei maar wel vorig jaar een wei gehuurt. moest alles zelf doen (water van thuis meenemen) schrikdraad zetten etc. betaalde 600euro in het jaar. dat was voor de hele wei niet per paard. de wei was 80x60 ong

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:03

vind wel dat je veel doet voor niet veel geld. Alsje detijd hebt omalles zelf te doen,zou ik de prijs wat verhogen. Zo,niet dan afspraken goed op papier gaan zetten. Wil zelf ookweiland kopen en verhuren.Zou zelf kiezen omalles zelf in de hand te houden,weet je dat het iig (goed) gebeurt en hoef je niemand achter zijn/haar kont aan te lopen. wat de verstandhouding ookweer ten goede komt?? Zou persoonlijk dus voor iets hoger bedrag gaan,lijkt me redelijk gezien je investeringen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:07

Misschien een idee om te kijken wat mensen bij een pensionstalling betalen voor weidegang. Dit komt op hetzelfde neer in principe alleen is dit kleinschaliger. Zou het dan wel in eigen hand houden en wat regels opstellen. Misschien eens kijken wat ze bij rusthuizen vragen per maand voor de oudjes in het weiland te laten lopen? Zo heb je minder mensen die elke dag naar de wei moeten komen om het maar zo te zeggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:31

alles wat ik ken om me heen hier vragen minimaal 100- en dan zonder verzorging erbij

aangezien die pony al enige tijd bij mij staat, voor dat geld, en ik nu voor hooi al 10.- omhoog gegaan ben ivm prijsstijgingen, vind ik oneerlijk om ineens de prijs weer omhoog te gooien
daarbij is wel alles duurder geworden, locatie stuk beter en meer werk en tel ik niet eens de slobber en lekkers erbij wat ik haar geef ( is eigen keuzevan mij ook hoor)

ik zou ze niet kwijt willen, schat van een beest ( meestal Bloos ) maar hoe kan ik dat beste melden dan
vind zelf ook te weinig eerlijk gezegd, vooral met al het werk wat ik erbij doe voor die pony
eigenaren komen wel, zeggen ze, maar ik zie ze nooit ( lopen elkaar wss steeds mis) en van gezamelijk onderhoud en verzorging is ook geen sprake meer van

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:33

cheyentic schreef:
heb zelf geen wei maar wel vorig jaar een wei gehuurt. moest alles zelf doen (water van thuis meenemen) schrikdraad zetten etc. betaalde 600euro in het jaar. dat was voor de hele wei niet per paard. de wei was 80x60 ong

dat is gewoon de pacht
Die betaal ik ook nog eens erbij, maar elk grassprietje wat er staat is van mij, en de omheining , stal, bak, mesthoop

maar tel maar bij
hooi
stro
NPK
kalk
omheining ( die pas nieuw is en alweer kapot gemaakt door 2 ontsnapte shetlanders)
wei is ongeveer 80 are
gras ( was kaal stuk land)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:34

Misschien toch kijken voor nog eentje erbij te nemen voor wel de 'juiste' prijs? Of wachten op volgend jaar/zomer om te zien of je prijs wat omhoog kan doen bij deze.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:34

Ja ik vind je ook goedkoop hoor!
Je kan in mijn adv kijken hoe ik het doe!
Zie mijn onderschrift. Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:36

@ celticpony, wei kopen is bijna onmogelijk als je geen eigen geld hebt
dit stuk kon ik ook kopen, maar zou dan alleen al aan rente 100.- per maand betalen, en heb ik og geen cent afgelost
ben met pachten stuk goedkoper uit

@ joyce, 1 erbij nemen wilde ik eerst, maar hebben ze wel minder ruimte
wil eerst zien, als wei klaar is ( gras genoeg gegroeid om op te zetten) hoe dat met 3en gaat.
Aan gezien dit hoger gelegen stuk is, ligt ook droger, in winter fijn, maar geen idee hoe droog dat stuk in de zomer is

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:07

Nou we hebben gpmt, Succes met je gesprekje!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:14

ik huur een wei voor 85 euro per maand op een pensionstalling
dit is incl onbeperkt hooi, buitenbak en stapmolen.

ex brok en ik gebruik geen stro want heb geen schuilstal.

smorgens wordt er voor mij gevoerd, savonds moet ik dit zelf doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:50

Ik vind je wel goedkoop, zelf huur ik, en betaal dezelfde prijs, maar moet dan wel zelf voeren+weide opkuisen, en zeker in dat laatste kruipt toch gemakkelijk een halfuur-uur per dag! De boer waarvan ik huur heeft gezegd toen we pas gingen huren, dat als ik het niet opkuis, hij het doet, maar de huurprijs dan wel verdubbeld. Ik vind het eigenlijk logisch om de weide zelf op te ruimen, dus ik zou je huurders er wel eens op aanspreken...maar mss eerst nagaan of je elkaar idd niet gewoon misloopt, communicatie is heel belangrijk in zo'n gevallen Lachen Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:53

Ik ben begonnen augustus 2006 met 50 euro exclusief ruwvoer (alleen weidegang 24 uur.) Dat werd na een klein jaar 60 euro excl. voor weidegang (3ha voor paar paarden) met rijbak 20 bij 60 en paddock (deels bestraat zodat ze altijd droog kunnen staan als ze willen) met schuilstal. Hooi- en wortelkosten verdelen over aantal paarden, krachtvoer ieder voor zich en een rooster voor helpen met paarden verzetten, uitmesten, bijvoeren en water geven.

Heb nu nog maar 1 ander paard staan en de eigenaresse huurt er een stal bij.
Dan komt het op 75 euro kale huur stal/weide etc. gezamenlijk verzorgen.

Ik overweeg om in de toekomst alleen nog maar met stal te verhuren omdat ik ze toch op wil kunnen stallen als het te nat is buiten. Als ik alleen weidegang bereken, en de paarden moeten naar binnen is het niet eerlijk als alleen de mensen met eigen box dat volle bedrag betalen en hun eigen strooisel kopen en diegene met pony's in de schuilstal gewoon alleen het weidegeld betalen.

Ik zit ook wel eens te twijfelen of ik in de toekomst voor eventuele nieuwe logee's een vaste prijs zal doen met strooisel en ruwvoer etc, erbij in. Ben er nog niet helemaal uit.
Het is eenvoudiger rekenen en geeft meer duidelijkheid naar de eigenaren, maar dan moet je wel een ruimere marge aanhouden omdat je anders het risico loopt verlies te lijden. Dat heb ik nu niet. Alle variabele kosten worden gedeeld of door de eigenaar zelf betaald, dus heb alleen mijn eigen gestegen kosten. Ook is het nu kale verhuur en geen diensten maar elkaar helpen. Ik hoef er niet op te verdienen als het de kosten van het onderhoud van het land maar helpt te drukken.

Als je alle kosten rekent moet je eigenlijk meerdere paarden hebben staan om er wat aan over te houden. Nu verdienen we er niets aan, maar het is wel fijn dat je hulp hebt en gezelligheid.

Op mijn vorige pensionstal is weidegang goedkoper (ong. 55 euro) en dan is dat inclusief bijvoeren met kuil.
Dan staan ze wel in een grote groep op kaal weiland waar ze het hele jaar door bijgevoerd moeten worden. Je kunt gebruik maken van de faciliteiten van de stalling.

Zomerweidegang kan nog goedkoper, maar vaak is dat dan opfok. Dan betaal je bijv. 200 euro voor het hele seizoen van mei t/m oktober. Vaak heb je dan geen voorzieningen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 18:48

dan ben ik nog steeds goedkoop eigenlijk
ook nu, kon weer pak voordroog weggooien\, weer 40- euro weggegooid eigenlijk, andere weigenoot merkt daar niks van
terwijl 5 jaar geleden, toen ik hiermee begon, die kale weiprijs excl alles was, en hooi, kunstmest, accu ed gedeeld werden

Ik weet nu zeker dat ik omhoog ga met de prijs, moet alleen nog kijken hoe ik het ga brengen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:39

Als het gezamenlijk verzorgen niet goed loopt is het handig een taakverdeling met rooster op papier te zetten.
Bijvoorbeeld welke dagen van de week de eigenaresse van je gastpaardje de wei uit moet mesten en het water bij moet vullen.
Als je zelf elke dag (2x per dag) komt om te voeren en je eigen paard te doen, kun je echt wel zien of diegene het water bijgevuld heeft en de wei uitgemest heeft.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld elk seizoen een dag afspreken dat je samen dingen regelt. Bijvoorbeeld de omheining controleren/repareren en vrijmaken van onkruid, kunstmest/kalk strooien, onkruid spuiten, ruwvoer halen, mest wegbrengen, schuilstal schilderen etc. Wat voor klusjes er maar zijn.

Je moet er inderdaad best alert op zijn dat afspraken niet verwateren en je zelf steeds meer dingen uit handen neemt/overneemt.
Als je dat niet kunt laten, kun je beter een all-in prijs doen, dan wordt je er in elk geval voor betaald.

Helaas kun je als particulier qua kosten niet goed concureren met boeren en pensioneigenaren die veel in eigen beheer kunnen doen, quantumkorting krijgen, meer paarden hebben staan om de algemene kosten over te kunnen verdelen en hun BTW kunnen verrekenen en kosten kunnen aftrekken van hun inkomen voor de belasting. Dus dan zit je met je prijs voor alleen weidegang al snel " te hoog" in vergelijking met stallingsprijzen in de omgeving. Veel particulieren die goedkoop stalling aanbieden kijken dan ook niet naar alle kosten, maar kijken alleen naar de centjes die elke maand gegeven worden als leuk extraatje.

Ons doel is dus ook niet verdienen, maar ons doel is een extra weidemaatje voor mij en mijn paarden zodat ze gezelschap hebben en niet alleen hoeven te staan, het delen van de verantwoordelijkheid voor de verzorging van de paarden zodat je allemaal af en toe vrij bent of op vakantie kunt, een dagje over kunt slaan, of rustig ziek mag zijn zonder dat je dan de zorgen hebt over hoe je de verzorging van je paard moet regelen.
Daarnaast is het samen onderhoud doen gezelliger en minder zwaar en kun je de algemene kosten van rente/pacht en onderhoud wat drukken.

Als je echt alle kosten eruit wilt halen van je schuilstal, omheining, bron etc. dan lukt dat niet met een relatief klein stukje grond waar je maar beperkt paarden op kunt zetten.

Als je kijkt wat wij ge"investeerd hebben in de paarden tot nu toe (denk aan rijbak, paddock, omheining, schuilstal, stallen, deels bestraten paddock, stuk voor bak en aanleggen mestbak) moet je denken aan een bedrag van meer dan 10 duizend euro. En dan moet dit jaar de bak met paddock nog gedraineerd en opgehoogd worden omdat de grond na het omzetten 1,5 jaar geleden ingeklonken is en niet meer rond ligt en daardoor minder droog blijft dan gewenst om lekker door te kunnen trainen.

Je hebt kosten aan het onderhoud van het land (mestuitrijden zo'n 200 euro per jaar, kunstmest zo'n 180 euro per jaar (ivm hooien en voldoende grashouden voor de paarden het hele jaar door, geen loonkosten) onkruidspuiten 350 euro, hooien: helft van het hooi afstaan + pers- en evt. wikkelkosten...
En dan nog extra poortgrepen, elastieken doorgangen, etc. door onderhoud/vervanging
(En dan tel ik rente of pacht nog niet eens mee...) Mensen die het materiaal voor onderhoud hebben, hebben dat ook moeten kopen en moeten het onderhouden, dus zijn daar wel geld aan kwijt.

Zet alles maar eens op een rijtje en laat dat overzicht zien aan eventuele huurders. Ga er niet vanuit dat het uit moet kunnen, maar kijk voor welke bijdrage jij het werk en de zorgen er van wil hebben en in hoeverre het helpt om die algemene kosten dragelijker te maken en je in elk geval geen verlies lijdt doordat je er een extra paard bij hebt lopen. Dan kun je diegene beter de huur opzeggen en een ander erbij vragen die wel helpt en iets meer bereid is te betalen...

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:50

Hoi,ik heb zelf een appaloosa-pony staan op een kleinschalige pensionstal,hij staat 24/7 buiten,365 dagen per jaar,hij heeft een hele goede ruime stal waar hij in en uit kan(staat natuurlijk altijd buiten,weer of geen weer)pony krijgt goed hooi en wat brokjes(brokjes mogen ze van mij wel laten want hij is al veel te dik)maar goed:ik betaal 60 euro per maand en hoef hier niets voor te doen.Eerst stond de pony in de winter binnen,ruime stal,vlasstro,betaalde ik ook 60 euro.Toen ik mijn paard nog had betaalde ik voor het paard 160 euro en stond de pony er gratis bij,groetjes Linda

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:59

Ik zou helemaal geen verhoging vragen maar ze wel VERPLICHTEN!!! 3 tot 4 keer in week mee te helpen met de verzorging en water bevoorrading. Ik moet er niet aan denken om alleen de stront e.d. uit het land te moeten halen.

Een paar tientjes extra per week/maand, geven je een uurloon van misschien 2,50.... Daar komt niet eens een hondenoppas voor uit zijn bed!