website gratis logeeradressen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klarien

website gratis logeeradressen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 09:03

Idee: lijst van gastvrije mensen waar je kan logeren of kamperen met je paard

Doel: meer trektochten te paard en meer gastvrijheid in nederland
(het doel van de site is dus niet om geld te verdienen)

Gezocht:
webmaster: iemand die wat weet van websites en die het idee leuk genoeg vindt om er tijd aan te willen besteden
sponsors of andere mensen die het idee helemaal zien zitten
gastvrije mensen die een plekje hebben voor een paard voor een nachtje

Er bestaat al een website met mensen waar je kan logeren over de hele wereld (http://www.couchsurfing.com) en ook meerdere websites met huizenruil (http://www.thuisinhonderdhuizen.nl/hoepakjehetaan.html). Als dat kan werken, dan zou gastvrijheid te paard ook kunnen werken, toch?

Of bestaat er misschien al zo iets?

Met vriendelijke groet,

Klarien Klingen
klarien@hotmail.com

ikenindi

Re: website gratis logeeradressen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:04

ik wil evt wel webmaster zijn. ik kan alleen overweg met freewebs, en die kan ik wel overzetten dan in een andere site, met makkelijkere link, maar heb je een idee over hoe het er uit moet komen te zien? (opmaak?)

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:07

anders wil ik ook wel helpen met de technische kant (ik ben opgeleid en werkzaam in die richting)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:09

Gastvrijheid te paard kan prima werken, maar moet je daarvoor mensen van hun broodwinning beroven door gratis adressen aan te bieden?

Als ondernemersdochter juich ik dit initiatief zeker niet toe en zie het als het verzieken van een markt.

De mensen die zoiets al doen kunnen nooit tegen gratis onderdak concurreren, bovendien rekenen zij momenteel gewoon nette prijzen.

Dat is de keerzijde...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:13

misschien een oplossing: combinatie van beide (dus betaalde adressen en niet betalende, zodat een trektocht erg makkelijk te plannen is?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:16

Ik weet ook een prachtige logeerplek voor paard en ruiter. Prachtige omgeving en ideale paardenvoorzieningen. Uiteraard niet gratis. Waarom moet eigenlijk alles gratis? Dit gaat de ondernemer geld kosten en daar ben ik niet voor! Paardenliefhebbers zijn van harte welkom, maar wel tegen het normale tarief. Een website waar alle logeeradressen opstaan met daarbij een omsomming van de voorzieningen en een beschrijving van de omgeving vind ik een prima plan. Natuurlijk wel gewoon betalen als je gebruik maakt van de gastvrijheid en voorzieningen. Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:21

ik denk dat de gratis adressen ook maar voor max 2 personen kunnen. als je met meer personen bent wordt het moeilijker en zul je eerder gebruik maken van betaalde logeeradressen...

verpesten van een markt? nee dat denk ik niet. zoveel gratis adressen zullen er niet zijn, maar misschien net 1 voor iemand in de buurt af en toe.

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:35

Leuk initiatief!

Er bestaat ook zo'n soort principe voor fietsers (en wandelaars) in Nederland: http://www.vriendenopdefiets.nl/ waarbij de overnachting niet gratis is maar wel goedkoop. Ik denk dat een overnachting namelijk niet perse gratis hoeft te zijn. Een kleine vergoeding lijkt me toch geen probleem? Ik denk niet dat daarmee het doel niet meer gehaald zou worden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:41

Gratis lijkt mij ook niet handig, maar goed. Ik vraag me namelijk af of je dan aanbod van adressen krijgt, ik ben best gastvrij, maar als iemand bij mij zou logeren, stro hooi en weide nodig heeft en zelf een slaapplek, water, gasverbruik en eten, dan kan dat mijns inziens niet voor niks. Dan legt de gastvrouw of man er namelijk op toe en dat kan de bedoeling niet zijn, tegen kostprijs is een ander verhaal.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:41

Vriendenvandefiets is inderdaad een leuk initiatief, ik ken het. Knipoog

Alleen met paarden logeren is iets complexer, dan met de fiets. Denk aan zaken als voer, strooisel, water, mest afvoer etc. Tegen kostprijs + een kleine extra is misschien wel een idee. Gratis moet je niet willen, dan verknal je je eigen markt.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:49

Idee is leuk maar maak van gratis goedkoop.
En waarom alleen in NL op bokt zitten ook mensen die buiten NL wonen en die misschien ook mee willen doen. Wie weet maak je daar door het rond trekken in een ander land ook wel mogelijk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:03

De meesten zijn het dus wel eens met niet volledig gratis. Dat brengt mij op het volgende punt. Een website met ruiteradressen bestaat al en in diverse prijsklasses. Van hotel tot camping. http://www.paardentoerisme.nl/

Voordeel hiervan is dat de faciliteiten getoetst zijn op onder meer veiligheid.
Bij een particulier zal dat echt afwachten zijn of het ook naar jouw maatstaven voldoende veilig is.

Klarien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:12

hallo allemaal

Fijn dat er zoveel reacties zijn. Ik snap jullie punt wel, en heb er ook aan gedacht, dat mensen die geld verdienen in deze sector er niet blij mee zouden zijn.

Mijn idee bij gastvrijheid, is dat je je als gast uiterst beleefd opstelt en geen dingen eist en verwacht en in principe tevreden moet zijn met alleen een plek om je paard neer te zetten en een tent op te zetten en water.

Omdat ik denk dat er genoeg mensen zijn die het belangrijk vinden om in een echt bed te slapen, en hun paard in een stal willen zetten, denk ik eerlijk gezegd dat het behoorlijk mee zal vallen met concurrentie. Bovendien verwacht ik dat mensen die een echte trektocht gaan maken ook betaalde adressen nodig zullen hebben om afstanden te overbruggen. Het zou dus zelfs zo kunnen zijn (speculerend) dat er door dit idee meer mensen trektochten gaan maken en dat de markt er daardoor groter van zou kunnnen worden...wie weet.

De site zou echt bedoeld zijn voor de avonturier die weet dat hij niet betaalt en dus ook geen hoge verwachtingen heeft.

Het idee was verder dat je in principe alleen toegang krijgt tot de namen (e-mail adressen) als je jezelf ook opgeeft als logeeradres. Dat is dan ook wat je ervoor terug krijgt om ontvanger te zijn: toegang tot logeren bij anderen. En vrolijke dankbare gasten ontvangen.

Wie helpt mij verder?

p.s. natuurlijk zou ik graag ook meteen aan belgie en duitsland (en verder?) denken, maar ik wilde eerst maar eens peilen of het uberhaupt iets kan worden. Misschien vergroot het juist de kansen dat het iets wordt. Wil jij meedenken over dit soort dingen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:50

sonjim schreef:
Gratis lijkt mij ook niet handig, maar goed. Ik vraag me namelijk af of je dan aanbod van adressen krijgt, ik ben best gastvrij, maar als iemand bij mij zou logeren, stro hooi en weide nodig heeft en zelf een slaapplek, water, gasverbruik en eten, dan kan dat mijns inziens niet voor niks. Dan legt de gastvrouw of man er namelijk op toe en dat kan de bedoeling niet zijn, tegen kostprijs is een ander verhaal.

maar als je er zelf ook gebruik van maakt logeer jij ergens anders ook gratis in ruil voor dat jij iemand anders gratis ontvangt...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:59

ikenindi schreef:
sonjim schreef:

maar als je er zelf ook gebruik van maakt logeer jij ergens anders ook gratis in ruil voor dat jij iemand anders gratis ontvangt...

Inderdaad. Eigelijk zit je met net hetzelfde principe als bij het couchsurfen... En dat principe werkt gewoon goed. Geven en nemen. Je moet je gast natuurlijk ook geen uitgebreid ontbijt voor niks gaan voorgeschotelen, als hij eten wil zal hij eten moeten betalen. Het gaat enkel over een slaapplaats voor jezelf en voor je paard.

Verder denk ik niet dat dit de markt zal doen instorten Clown. Kijk wederom naar het couchsurfing-principe. De mensen die dat doen, zijn niet de standaard viersterrenhotelgasten. En dat zal bij het ruiterspubliek net hetzelfde zijn. Er zijn nu eenmaal mensen die een minimum aan comfort/luxe/gemak nodig hebben, terwijl anderen daar liever geen geld aan geven en er niets mee inzitten om bv op een matras op de grond te slapen.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:15

Iedereen die wel eens (geprobeert heeft) een grote trektocht te maken weet dat het vinden van adressen langs de route die in gedachten had nog niet zo gemakkelijk is.

Ik probeer nog steeds de route compleet te krijgen (wil van het topje van Nederland naar Zuid-Limburg rijden) ... Meer adressen, ik juig het alleen maar toe! Knipoog

Bovendien kan gratis onderdak de kosten een beetje drukken, want je bent voor 1 persoon en paard al snel 15-20 Euro kwijt... en dan kun je weer verder trekken voor hetzelfde bedrag Vingers aflikken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:51

mensen toch... ik snap jullie niet... in dit topic: [BRT] overnachten bij bokkers tijdens trektocht wordt het initiatief toegejuigd terwijl het hier keihard afgebroken wordt! ik vind dat het moet kunnen... je bent zo al vrij vlug veel geld kwijt voor een trektocht... Waarschijnlijk moet je toch wel ergens betalend overnachten, want zoveel adressen zijn er nu ook weer niet. Maar niet overal liggen betalende adressen, dan is zo'n gratis adres wel interessant!

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:59

willeke_nijs schreef:
je bent zo al vrij vlug veel geld kwijt voor een trektocht... Waarschijnlijk moet je toch wel ergens betalend overnachten, want zoveel adressen zijn er nu ook weer niet. Maar niet overal liggen betalende adressen, dan is zo'n gratis adres wel interessant!

sluit ik mij dus volledig bij aan ... Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:42

Klarien schreef:
De site zou echt bedoeld zijn voor de avonturier die weet dat hij niet betaalt en dus ook geen hoge verwachtingen heeft.

Die avonturier zoekt geen adressen op een website, maar gaat gewoon rijden en zoekt onderweg die gastvrije mensen zelf wel op waar je met paard goedkoop (soms ook gratis) kunt overnachten. Maar de adressen waar dat lukt, moet je zeker niet op een website zetten, want dan krijg je dat iedereen daarheen gaat en die mensen er echt de lol niet meer van inzien en dus in de toekomst trektochtruiters gaan weigeren. Dan snij je jezelf behoorlijk in de vingers.
Als je een lange trektocht gaat rijden is het onderweg zoeken van je slaapplek de enige methode die kan werken, want je kunt niet van dag tot dag inplannen waar je bent op een tocht van een paar honderd kilometer. Er zijn zoveel factoren die je voortgang onderweg kunnen beïnvloeden en waar je gewoon mee om moet gaan, dat een strakke planning niet mogelijk is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 07:50

Waratje schreef:
Klarien schreef:

Die avonturier zoekt geen adressen op een website, maar gaat gewoon rijden en zoekt onderweg die gastvrije mensen zelf wel op waar je met paard goedkoop (soms ook gratis) kunt overnachten. Maar de adressen waar dat lukt, moet je zeker niet op een website zetten, want dan krijg je dat iedereen daarheen gaat en die mensen er echt de lol niet meer van inzien en dus in de toekomst trektochtruiters gaan weigeren. Dan snij je jezelf behoorlijk in de vingers.
Als je een lange trektocht gaat rijden is het onderweg zoeken van je slaapplek de enige methode die kan werken, want je kunt niet van dag tot dag inplannen waar je bent op een tocht van een paar honderd kilometer. Er zijn zoveel factoren die je voortgang onderweg kunnen beïnvloeden en waar je gewoon mee om moet gaan, dat een strakke planning niet mogelijk is.

dat kan toch OOK? je zal als je een grote trektocht wil gaan maken meerdere slaapplekken nodig hebben. en ze liggen echt niet voor het oprapen. maar af en toe gratis tussendoor, en 1 die je al van te voren kunt `boeken` is toch lekker?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:05

Op http://waarslaapje.nl/ is ook al een gedeelte voor ruiters.
http://www.waarslaapje.nl/index.php?cPa ... 8b4c9b6c53

Is niet gratis, logischerwijs. Haha!
Klarien schreef:
Mijn idee bij gastvrijheid, is dat je je als gast uiterst beleefd opstelt en geen dingen eist en verwacht en in principe tevreden moet zijn met alleen een plek om je paard neer te zetten en een tent op te zetten en water.

Ik denk dat er maar weinig gasten zijn die uiterst beleefd zijn en geen dingen eisen... Jij als initiatiefnemer/tussenpersoon zal er op worden aangesproken als de gasten niet zo zijn als je verwacht. Of ben je daar niet bang voor?

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:14

Als ik ergens betaald overnacht ben ik uiterst beleefd maar wil ik wel een fatsoenlijke stal voor mijn paard. Regelmatig kom ik tegen dat ik fors moet betalen en ik de faciliteiten niet in verhouding vind met wat je ervoor betaald. Zo kost een overnachting voor een paard bij het Rode Koper (toplocatie) 22 euro en een simpel zelfgemaakt stalletje bij een B&B al snel 16 euro. Betaal ik liever die 6 euro extra en een dikke laag stro, stal die voor je uitgemest wordt etc.
Als ik gratis of voor weinig zou overnachten zou ik mij instellen op een simpel stalletje, zelf moeten mesten of wat dan ook en daar genoegen mee nemen. Maar als ik moet betalen wil ik ook niet het idee hebben uitgemolken te worden en moet de prijs/kwaliteit wel in verhouding zijn.

Voor mensen die een trektocht maken lijkt mij dit initiatief juist erg leuk. Waarom is dit gelijk concurrentie voor de betaalde adressen? Denk het niet. Het zal maar klein deel van de ruiters zijn die hier gebruik van wil maken. De mensen die wel een trektocht willen maken, waaronder een enkeling die weinig te besteden heeft en anders helemaal niet gaat (en dus ook niet bij een betaald adres komt). Zoals eerder de fietssite...er zijn toch ook legio fietsers die nog een hotelovernachting boeken om op fietsvakantie te gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:58

ikenindi schreef:
Waratje schreef:

dat kan toch OOK? je zal als je een grote trektocht wil gaan maken meerdere slaapplekken nodig hebben. en ze liggen echt niet voor het oprapen. maar af en toe gratis tussendoor, en 1 die je al van te voren kunt `boeken` is toch lekker?

Het hangt voor een groot deel af van je eigen instelling, als je te verlegen bent om zomaar ergens aan te bellen en te vragen of je paard in de wei mag (op trektocht doe je liever geen stal) en jij daar je tentje bij mag opzetten, dan zul je moeten accepteren dat je trektocht lastiger te organiseren is.
Hoe langer je trektocht is, hoe moeilijker je van tevoren kunt bepalen waar je je overnachtingen wilt hebben.
Verder heeft iedereen het maar over "eisen stellen aan de stal", maar als je ergens gratis mag kamperen in de wei, ben ik er heel zeker van dat je paard ook in de wei zal staan en niet in een stal! Je stelt geen eisen als je aanbelt bij iemand, je kijkt eerst of je goede mogelijkheden ziet, oftewel een wei met voldoende gras en vraagt dan specifiek of je in die wei een nachtje mag verblijven. Als dat niet kan, dan ga je naar een volgend adres kijken of je vraagt of ze suggesties hebben. Meer niet.
Op het moment dat jij je paard in een stal wilt hebben staan, zul je bereid moeten zijn om daar fatsoenlijk voor te betalen en dan zijn de sites met meer of minder commerciele adressen zinvol, want dan kun je niet op de bonnefooi gaan en moet je ook niet meer dan een dag of 4 plannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:09

ik ben ook voor. en ben het geheel met Waratje eens.