wie kan mij dit uitleggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

wie kan mij dit uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 16:23

vanochtend wedstrijd gehad, zit m'n protocollen nog even na te kijken, staat op eentje het volgende :

Onderdeel : Bij A in stap de rijbaan verlaten.

Commentaar : zakt teveel, moet arbeidsstap zijn. En bij onderdeel is stap onderstreept zoals ik hier heb gedaan.

Als ik heb halt gehouden vind ik altijd dat ik klaar ben. Ik gooi de teugels los, paard een klopje en op naar de uitgang. Kennerlijk mag ik dit dus doen als ik de bak uit ben? Hoe doen jullie dit? Hebben jullie wel eens dergelijke commentaar gehad.

+ Er staat toch in STAP de baan verlaten en niet ARBEIDSSTAP?! Blond

(Gaat hier om een B proef)

_Anneruth

Re: wie kan mij dit uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:31

Het laatste onderdeel wat beoordeeld wordt is 'bij A in stap de rijbaan verlaten' dus je bent pas klaar als je de rijbaan hebt verlaten. Volgens mij mag je je paard ook niet helemaal losgooien na X. Moet je met een contactteugel de baan verlaten. Staat dit onderdeel ook niet in het boekje beschreven?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 16:34

je krijgt er in ieder geval geen punten meer voor, dus erg veel maakt niet uit. Maar vond toch klein beetje vreemd eigenlijk...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:37

Oh... sorry, dat wist ik niet. Ik dacht dat dat onderdeel wel beoordeeld werd.

Beetje vreemd dat er dan wel commentaar bij staat.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:39

Dat onderdeel maakt helemaal geen deel meer uit van de beoordeling. Dat was vroeger zo...maar nu niet meer. Je mag gerust aan een lange teugel de rijbaan verlaten. Je krijgt er hoe dan ook geen cijfer voor.
Als je op de DVD kijkt, zie je ook dat sommige combinaties lange teugel geven...anderen niet...dus je kunt het gewoon doen, zoals je wilt. Maar helemaal los gooien zou ik niet doen.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:48

Bij dit onderdeel komt de volgende deelnemer de bak (bij ons tenminste..) al in, en ik zie het altijd een beetje als rustig kort uitstappen, met lange teugel zodat de pony zijn hals kan strekken..

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 17:04

ja zo zie ik het inderdaad ook, maar is volgens deze jury dus wel verkeerd?! Verward

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:25

Eigenlijk is het heel eenvoudig, Na het afgroeten, bij de eerste pas voorwaarts, is de beoordeling afgelopen. Hoe je de rijbaan verlaat is eigenlijk totaal onbelangrijk voor je punten totaal.
Persoonlijk kijk ik er ook nooit naar hoe dat gebeurd, ik hoef dat niet te beoordelen, en ben bezig met de laaste, algemene cijfers.
Zou me er maar niet te druk om maken, misschien een jury die nog niet helemaal door heeft hoe de proef in elkaar zit. Dit klinkt naar de oude proeven, toen het rijbaan verlaten nog een punt kreeg.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:33

Ik stap eigenlijk ook altijd met lange teugel naar A en beloon mijn paard ondertussen. De proef is afgelopen, dus dat mag gewoon, ik heb hier ook nog nooit commentaar op gehad.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 20:16

CharleyT schreef:
Eigenlijk is het heel eenvoudig, Na het afgroeten, bij de eerste pas voorwaarts, is de beoordeling afgelopen. Hoe je de rijbaan verlaat is eigenlijk totaal onbelangrijk voor je punten totaal.
Persoonlijk kijk ik er ook nooit naar hoe dat gebeurd, ik hoef dat niet te beoordelen, en ben bezig met de laaste, algemene cijfers.
Zou me er maar niet te druk om maken, misschien een jury die nog niet helemaal door heeft hoe de proef in elkaar zit. Dit klinkt naar de oude proeven, toen het rijbaan verlaten nog een punt kreeg.

ik maak me er ook niet druk om hoor, maar vraag me wel een beetje af waarvoor het nodig is om commentaar op zoiets te geven? Vind het eerlijk gezegt een beetje dom/blond overkomen Clown

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 21:48

het rare is overgens ook dat het op 1x protocaol wel staat en de andere niet terwijl ik beide keren het zelfde heb gedaan.

Dan ging er in die proef Met commentaar wel meer mis, mischien dat dat de rede was Tong uitsteken

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:14

wat ze sowieso niet willen zien is dat de teugels los worden gegooid :S het paard mag meestal zelf bepalen in welk tempo die loopt en of die met zijn hoofd schud Knipoog
ook een klopje is niet de bedoeling dat doe je met uitrijden pas :s
dit is mij ook verteld met een wedstrijd

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:36

Runn_love_ schreef:
wat ze sowieso niet willen zien is dat de teugels los worden gegooid :S het paard mag meestal zelf bepalen in welk tempo die loopt en of die met zijn hoofd schud Knipoog

Dat klopt niet. Het maakt niks uit of je de teugels losgooit of niet. Na het afgroeten ben je gewoon klaar.
Ik werk dan de rest van de punten af zodat de volgende snel kan beginnen en het programma niet teveel uitloopt.

Dit klinkt als een jury die niet helemaal op de hoogte is van de reglementen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:54

ooow okay :S dat hebben ze mij verteld Knipoog ze gingen dat uitleggen omdat er veel fouten werden gemaakt ofzoow :s

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:21

Ik zeg altijd aan het begin van de nieuwe rubriek dat na het afgroeten de volgende deelnemer al mag binnenkomen en dat de vorige niet meer naar A hoeft te stappen, maar gelijk naar de deur mag. In de M-Z ligt dat natuurlijk anders, als ze daar OM de ring heen kunnen, mogen ze pas naar binnen na mijn seintje.

Helaas vond een poosje geleden een collegajury het nodig om een lesser van mij een -2 te geven omdat ze na het groeten direct naar de deur ging. Jammer genoeg was ik niet aanwezig op deze wedstrijd, maar ik blijf het nog steeds een domme en zéér flauwe aktie van de desbetreffende jury vinden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:42

Die collegajury moet toch terug op les om het reglement beter te bestuderen. Zo'n min2 is op helemaal NIKS gebaseerd, en daar kan terecht tegen geprotesteerd worden.
Bovendien is het voor de deelnemers heel vervelend en verwarrend als officials zelf weer iets nieuws 'uitvinden'.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:10

Runn_love_ schreef:

zoals al eerder geschreven, dit klopt echt niet. Na afgroeten is de proef qua beoordelen direct beeindigd. Belonen, praten alles mag, al stuiter je ineens weg, jammer maar wordt niet meer beoordeeld.
Wel weet ik dat juryleden bij twijfel over cijfer stap toch nog even naar de stap kijken of bv houding. Blijf daarom allert, zou jammer zijn als dit laatste 20 meter je een puntje kost hoe fout dit ook is van die jury.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:38

Ik gooi ook altijd mijn teugels los, beloon haar enz.
Bij mij is hier nog nooit wat van gezegd

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:31

Je mag de teugels gewoon losgooien, je paard belonen vind ik alleen maar prettig om te zien. Als ik zelf rij, rij ik wel altijd eerst langs de A voordat ik naar de deur ga als deze ergens anders zit, tenzij van tevoren is doorgegeven dat dit niet hoeft. Zelf zou ik er overigens geen punten voor aftrekken, maar het wel opschrijven voor het geval de ruiter in de toekomst een jury tegenkomt die er wel wat voor aftrekt. In principe is het een programmafout.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:40

tegenwoordig hoef je toch helemaal niet meer eerst naar A te rijden?

ik heb ff geen boekje bij de hand, maar ik dacht echt dat je sinds de nieuwe proeven meteen de bak mag verlaten.
bij sommige wedstrijden wordt het zelfs niet op prijs gesteld wanneer je dit wel doet.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:02

Als ik het goed weet staat er bij alle proeven bij A de rijbaan verlaten, maar daar krijg je dan geen cijfer voor. De jury kan aangeven dat ter bevordering van de doorstroom je gelijk eruit mag.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 07:29

Het onderdeel staat wel op het protocol vermeld (hoe anders moet je de bak uitkomen Haha!) maar hiervoor kunnen geen punten gegeven worden, ik vind het geven van commentaar voor dit onderdeel dan ook niet overbodig, sterker nog op dat moment ben ik zelf druk doende de laatste onderdelen te voorzien van punten, zodat het programma een vlotte doorstroming kan houden en uitlopen zo beperkt blijft. Wellicht heeft deze jury dit commentaar neergezet als tip zijnde, was de jury nog aanwezig na de prijsuitreiking? Anders had je het namelijk aan het jurylid zelf kunnen vragen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 10:46

geen idee, ik wacht prijsuitrijkingen nooit af. Tenzij ze dan pas de protocollen uitrijken

franciinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:56

nou kijk je moet de in vrije stap de rijbaan verlaten dus alleen ze hals mag wat langer maar niet de teugels losgooien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:55

franciinee schreef:
nou kijk je moet de in vrije stap de rijbaan verlaten dus alleen ze hals mag wat langer maar niet de teugels losgooien

Dat is niet meer.