Slaan en tikken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabahnarak

Slaan en tikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 14:10

Het valt me op dat er heel wat mensen zijn die het normaal vinden, als hun paard of pony niet luistert, om hen een tik te geven of hen te slaan. Hoe komt dat? Leren jullie niet bij de opvoeding van een dier of het omgaan met een dier, dat dit NIET helpt? Dat het alleen het uitwerken van de eigen frustratie is? Maar het dier er niets positief bij leert? Of wordt dat zo nog aangeleerd in manèges en zo?

Illusion

Re: Slaan en tikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:11

Idd Knipoog ik kom het ook erg vaak tegen op manege's&wedstrijden, van mij mag er veel meer gecontroleerd worden op het welzijn/omgang van die paarden&pony's

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:23

arabahnarak schreef:
Het valt me op dat er heel wat mensen zijn die het normaal vinden, als hun paard of pony niet luistert, om hen een tik te geven of hen te slaan. Hoe komt dat? Leren jullie niet bij de opvoeding van een dier of het omgaan met een dier, dat dit NIET helpt? Dat het alleen het uitwerken van de eigen frustratie is? Maar het dier er niets positief bij leert? Of wordt dat zo nog aangeleerd in manèges en zo?

eerst even de opmerking die misschien niet gewaardeerd word, maar tmoet er toch even uit
zoekmachine, er zijn al zo ontelbaar veel topics hierover geweets , ook in het hele dichtbije verleden
dit is een discussie die trouwens tot in den treure gevoerd kan worden , en nooit to een eenduidige conclusie komt

ik ben van mening dat een lichamelijke correctie mag indien nodig
"zo hard als het moet , zo zacht als mogelijk is"

bij niet luisteren is het zaak om te weten waarom een paard niet luistert
-kent hij het antwoord op de vraag wel?
-stel je wel de juiste vraag? en op de juiste manier?

als de antwoord bij het dier bekend is en de vraag is op de juiste manier gesteld, dan denk ik dat dara in sommige gevallen een lichamelijk correctie op mag volgen , maar let wel, een lichamelijk correctie is heel wat anders dan een knal uitdelen

voorbeeld:
ik sta naast een paard en dat paard wil ik opzij hebben , of voor ene paard en ik wil het paard achteruit hebben
ik vraag het op de voor het paard bekende manier, en het paard weet wel degelijk wat hierop de reactie moet zijn
dan zal ik bij bepaalde! paarden een tikje uitdelen om ze er even aan te herinneren hoe het ook al weer zat

maar ik zie ook wel gebeuren dat iemand een vraag stelt aan het paard, het paard er niets van begrijpt omdat de vraag niet goed gesteld word en dna volgt een tik...
die tik is mijn ogen idd onterecht
waarom word die tik gegeven?
-omdat de persoon het niet goed is aangeleerd
-omdat de persoon gewoon geen feeling heeft wat betreft paarden omgang
- persoon is onbewust respectloos
- persoon neemt aan dat al de paarden op stal het allemaal wel snappen, maar hebben niet door dat die twee jonge spookjes het
nog niet geleerd hebben

er kunnen zoveel redenen zijn , maar ik denk dat er een groot stuk van het "probleem " bij de maneges ligt,
ik heb vroeger gelukkig niet op een manege geleerd hoe je met paarden om hoort te gaan, maar van mensne in de buurt, over het algemeen de boer op de hoek zeg maar
later kwam ik op maneges etc en was ik verbaasd over het gedrag van de paarden en de mensen
het kan allemaal zoveel simpeler
op verschillende maneges leer je rondrijden in de bak, voor het opzadelen word een grietje vanuit de stallen geplukt die het uit mag leggen aan de beginners, grietje in kwestie is ene meisje wat al langer op de manege mee loopt, wat uitmestwerk doet, helpt bij de beginners en in ruil daarvoor af en toe gratis mag rijden
dit kan goed gaan, als het meiske het goed aangeleerd is
maar vaker is het niet zo , en leren de kids het dus verkeerd aan van een meiske wat gezien word als de opzadeljuf
opgeschoten pre pubers en pubers die tegen elkaar aan het opboksen zijn kwa kennis en kunde en daarbij vrij veel fouten maken doordat het ze niet goed is aangeleerd , zijn het voorbeeld voor de kids die vers binnen komen om te leren rijden
en zien dus een fout voorbeeld aan voor "hoe het moet"

ik zeg niet dat alle maneges zo zijn, maar ik ken er in mijn directe omgeving een paar
maar! daar staat tegenover dat ik er ook een paar in mijn directe omgeving ken waar wel oog is voor de zaken buiten het rijden om , en de kids het wel goed aangeleerd krijgen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:26

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:47

En hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.
We hebben een werkende zoekmachine, gebruik die aub dan ook voor je een topic aanmaakt!
Echwel heeft al wat links naar topics gegeven, dit zijn recente topics, simpel te vinden.
Hier nu een slotje.