probeer te achterhalen waarom het paard bijt. heeft ie last van z'n tanden, is het een poging om je te domineren... aan de hand van de reden kan je een passende oplossing bedenken.
natuurlijk is het altijd zaak dat je basis met je paard goed is, als hij je probeert te domineren is je leiderschap niet onvoorwaardelijk en zal je daaraan moeten werken. probeer bij dergelijke problemen altijd de oorzaak te achterhalen en ga met die oorzaak aan de slag. een tik uitdelen kán helpen, maar pakt een evt. probleem niet bij de grond aan. een dominant paard dat vindt dat je leiderschap rammelt zal het dan ook blijven proberen, en bij genoeg afstraffing iets anders bedenken, of zelfs agressief terug reageren.
mijn eigen paard bijt me alleen als hij pijn heeft of zich niet lekker voelt. toen hij met rugklachten zat beet hij me constant, en terwijl de osteopaat met hem bezig was ook. pas naar het einde van de behandeling toe hield hij ermee op en begon hij te ontspannen. wanneer Faram mij bijt straf ik het dus ook niet af, en zéker niet dmv een tik oid. hij bijt alléén en enkel om mij iets duidelijk te maken, en daar heb ik alleen maar profijt van, omdat ik op die manier evt. ongemakken bij hem onmiddelijk opmerk.
hiermee wil ik maar aangeven dat het écht zaak is dat je bij wat voor probleem dan ook eerst de oorzaak weet. nu is het in dit geval erg waarschijnlijk dat het paardje eea uitprobeert, hij heeft er de leeftijd voor en de tijd van het jaar is er ook naar. is dat het geval, dan raad ik grondwerk aan om je leiderschap te bevestigen en evt. verduidelijken, dan houdt het bijten ook vanzelf op.
voeren uit de hand hoeft overigens geen probleem te zijn als je je paard leert er netjes mee om te gaan. kies een belonend woord (bijv 'goed zo') en koppel de voedselbeloning daaraan. zo leert je paard dat er alleen iets te halen valt als jij dat woord zegt. happen of in zakken zoeken om het ontvangen van snoep af te dwingen is bijzonder onbeleefd, en prima af te leren.
succes!