Wat is het verschil?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki27

Wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:25

Hallo,

Ik ben nieuw hier op Bokt en ik zal me in het kort even voorstellen: ik ben Kiki, 27 jaar oud, ik ben getrouwd en heb een dochtertje van 1,5 jaar oud. Ik heb sinds vijf jaar een eigen paard Pling
Ik ben op zoek naar een verzorgster/leaser voor mijn paard, omdat ik wel erg druk heb met de kleine, mijn werk en mijn paardje.

Maar de vraag is: Kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen een leaser of een verzorgster is?
Ik weet dat het verstandig is om in beide gevallen een contractje op te stellen, maar ik ben benieuwd naar de verschillen. Kan een leaser ook bepaalde dingen eisen? Ik zie hier namelijk in sommige topics staan dat een leaser een soort mede-eigenaar is, of begrijp ik het dan verkeerd?
Daar heb ik namelijk echt geen behoefte aan, ik wil zelf alles kunnen beslissen voor mijn paard. Klink misschien egoistisch, maar ik wil zelf de baas zijn over mijn paard. Ik heb de zoekfunctie ook geprobeerd, maar daar kwam ik niet echt een antwoord tegen op mijn vraag.
Ervaringen met mensen die een leaser/verzorger hebben zijn ook welkom!

Groetjes Kiki.

Lynn_Nikita

Re: Wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:26

met leasen betaal je een bepaald bedrag per maand, zelfde als bijrijder
paard verzorgen is in veel gevallen gratis

ik dnek dat jij bijrijder zoekt, voor aantal uren/dagen in de week
komen er kosten bij?of moet degene meehelpen in stal schoonhouden ed?

met leasen word paard vaak ook op andere locatie gestald, je huurt in princiepe het paard
met een paard bijrijden en verzorgen, help je de ruiter eigenlijk gewoon mee

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:28

ik dacht dat het altijd zo was:"

verzorger: Gratis, rijd af en toe maar als de eigenaar rijd of iets ermee wil doen heeft de verzorger pech

leasen: Betaal je en je huurt het paard zegmaar dus als jij ook nog wil rijden op het paard zou je duidelijke afspraken moeten maken op welke dag jij komt en de rest van de week is het paard voor de leaser

Zoiets toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:29

Ik ken het fenomeen Leaser alleen als iemand die fulltime je paard doet, alsof het van hun zelf is, voor een x-bedrag per maand.
Dan rij je er zelf dus niet meer op.

Verzorger betaald niet of een kleiner bedrag per maand voor het verzorgen en rijden op bijvoorbeeld bepaalde dagen van de week, jij bent dus gewoon de baas over het paard, en de verzorger mag met jouw regels een paar dagen rijden en natuurlijk de verzorging overnemen.

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:33

Was ik er idd vergeten bij te zetten: de stal moet wel gemest worden, en er moet/mag gereden worden op die dagen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:34

Een leaser zie ik als iemand die ook meer zeggenschap heeft over het paard. Wellicht komt het paard dan ergens anders te staan of heeft de leaser recht op eerste koop als het paard verkocht wordt. Ik ken dit ook net als GamblersCup vooral dat iemand dan in praktijk de hele verzorging van het paard overneemt.

Een verzorgster/bijrijder heeft over het algemeen geen inspraak in het paard. Ongeacht of je een bijdrage vraagt of niet. Vaak spreek je vaste dagen af Lachen. y

Zoals dit klinkt ben je inderdaad op zoek naar een bijrijder/verzorger.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:49

Ik heb ook 3 jaar lang een paard geleast, het paard was officiel van een man die meerdere paarden had die die leasde. Ze stonden bij zijn stal, en we kregen les van hem. We betaalde per maand een vast bedrag, en mochten alles doen met het paard wat we wouden (alle logische dingen dan). Het paard moest bijv wel daar blijven staan. Hij regelde de dierenarts en de hoefsmid en dat betaalde hij ook. Dus ik weet niet of dit ook leasen was.
Alleen verzorgen is idd dat je afspreekt met diegene dat zij komt rijden en verzorgen op de dagen dat het jou niet goed uitkomt, en zij betaald misschien een klein bedrag - of helemaal niks. Dus er zit idd een groot verschil in.
Zoals ik jou verhaal lees denk ik, of weet ik eigenlijk wel zeker.. dat je opzoek bent naar een verzorgster/bijrijdster. En ik geef je groot gelijk.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:13

Een verzorger die rijd vaak niet, bijrijder wel. Bijrijder betaalt ook mee in de kosten (iig bij mij wel). Je hebt dan vaak ook een afspraak gemaakt hoeveel x per week en op welke dagen de bijrijder er is.
Bij leasen gaat het paard soms ook naar de stal van de leaser. (dat was bij mij een reden om aan een bijrijder te beginnen, ipv leasen).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:19

Wanneer je een paard leased, ben jij meestal de enige die dat paard rijd/verzorgd! Zo heb ik ooit een pony geleased voor 150 gulden per maand en deze pony reed en verzorgde ik dagelijks!

Nu ben ik bijrijder en rij ik een paard samen met de eigenaresse, wij hebben niet echt concrete afspraken en ik heb veel vrijheid met het paard maar alles gaat in overleg..en het blijft natuurlijk haar paard, zij gaat voor Knipoog