Manegepaard kopen, wat ervoor geven + wat zijn onderhoudskos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claudienee

Manegepaard kopen, wat ervoor geven + wat zijn onderhoudskos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:10

Hoihoi, ik weet niet of het hier goed staat maar dat hoor ik dan vanzelf! Knipoog

Ik zit erover te denken om mijn favoriete manege-paard te kopen.. Aangezien onze manege verkocht is en eind december 2008 een pensionstal word, gaan de manege-paarden weg.
Nou heb ik van iemand anders gehoord die een manege-paard koopt, hij voor rond de 200 euro naar haar gaat!
Nou is dat paard vrij oud en echt een manege-paard.
De mijne is ongeveer 6-7 jaar, en loopt ongeveer vanaf november pas in de lessen, daarvoor is hij altijd pension geweest.
Hij heeft duits dressuurbloed, super leuk paardje!

Nou was mijn vraag aan jullie, wat denken jullie dat ze voor zo'n paardje zouden vragen, en wat komt er bij jullie allemaal bij kijken qua kosten, zoals stalling, DA, Harnachement etc..
En hoeveel tijd besteden jullie er wekelijks aan ongeveer ?

Hoop op veel reacties, het is echt een droom van me, en zo kan ik inschatten hoeveel ik ongeveer per maand kwijt zou zijn, of het dus voor me te betalen is! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-08 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Ehona

Re: Hulp gevraagd Alsjeblieft! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:17

Als dat paard ook voor €200 aan jou wordt verkocht, kun je er op rekenen dat de maandelijkse kosten in ieder geval hoger zullen gaan zijn. Ik denk alleen niet dat 'ie €200 gaat kosten, aangezien je zelf al aangeeft dat ze 'm pas net hebben aangekocht, hij nog fijn loopt, nog erg jong is en dat er natuurlijk goed bloed in zit. Er zullen wel meer mensen en vooral handelaren zijn die daar meer geld voor willen geven.

Anders moet je gewoon eens informeren bij de staleigenaar hoeveel ze ervoor vragen.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:25

Dat is waar! Hij is wel gekocht van iemand uit de familie daar, dus veel zal hij niet gekost hebben aangezien diegene meerdere paarden had en deze alleen gereden werd door een meisje een paar keer per week..
De paarden gaan liever niet naar handelaren geloof ik, en alle manege-paarden die overblijven en dus niet verkocht worden gaan naar een nabije manege om daar in de lessen te lopen Knipoog

Op wat voor prijs gok je ongeveer ? Ik weet namelijk niet echt hoeveel ik moet verwachten Knipoog

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:26

Geen idee wat ze voor zo een paard zullen vragen maar zeker veel meer dan 1000€ aangezien het paard nog jong is en nog niet echt 'manege' paard is.
Hoefsmid komt er zeker om de 8 weken bij : bij mij kost het 55 euro voor bekappen en rondom beslaan, en 45 euro voor enkel bekappen en vooraan beslaan.
Ontwormen om de 3 maand, hangt af van welk merk je gebruikt. Equimax is een zeer goede ontwormer, neemt alle soorten lintwormen mee, deze kost iets boven de 20 euro. Je hebt er natuurlijk ook van om en rond de 10 euro maar je moet kijken welke werkzame stof erin zit en tegen welke wormen die werkt.
1 keer per jaar moet je je paard laten inenten tegen tetanos en rhino.
Vergeet niet dat voor juli(dacht ik) alle paarden moeten gechipt worden dus die kost zal je ook nog erbij hebben als dat paard nog niet gechipt is.

Ik ga elke dag naar mijn paard toe (5 minuten fietsafstand)
De prijs van stalling loopt zover uiteen bij verschillende stallingen en omgevingen dus zou daarvoor wel informeren.
Harnachement kan je op internet opzoeken.
Zie ook dat je bijvoorbeeld een EHBO kistje hebt ( dus isobetadine, gaasjes, thermometer,..;zo die dingen allemaal).
Als er me nog iets te binnen schiet zal ik het nog posten Haha!

Voor de prijs van het paard zou ik het gewoon eens navragen, dan weet je direct waar je staat Knipoog
Succes ermee
Groetjes
Plotie

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:27

merrie, ruin?
stamboek, papieren?
eerder iets gepresteerd?
precieze leeftijd?

ik denk dat nog wel eens begrogen uit zou kunnen komen.... die €200 voor de andere pony is niet representatief....

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:32

Misschien is makkelijker om het gewoon rechtstreeks te vragen aan de manege houder, dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Tja en de kosten...
Ik denk dat het eraan ligt hoe je dit paard wilt gaan houden.
Manege of pension is duurder dan bij een boer.
En wil je er ijzers onder hebben of alleen laten bekappen.

Mijn paard kost gemiddeld 80,- in de maand (Weide gang met extra hooi en eventueel stal, 4x ontwormen, 4x hoefsmid, 1x enten, 1x osteopaat) (dit is op jaarbasis)
En ik spaar 20,- p.m voor eventuele kosten.

Succes!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:34

@plotie; Dankjewel! Ik ga deze week eens informeren bij de (inmiddels ex-)manege-eigenaar. Haha!
Bij de koop krijg je halster, deken, zadel en hoofdstel etc er bij, dus opzich hoef ik dat allemaal niet persé nieuw te kopen meteen. Knipoog Heb zelf nog 2 halsters en dekjes enzo, dus dat zit wel snor Knipoog

@Liezel1; Het is een ruin, Papieren heeft hij hoogstwaarschijnlijk wel, stamboek weet ik niet precies maar zijn moeder/vader heeft duits dressuurbloed, hij loopt ook heel statig en elegant. Hij heeft voorheen onderling L of M-dressuur gelopen, en hoe oud hij is weet ik niet helemaal precies. Het andere paard is al een 10-tal jaartjes oud, is ook een lange tijd kreupel geweest, en de €200 is een vriendenprijsje Knipoog

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:37

@Annebe; Ik denk dat ik hem bij een boer wil stallen, aangezien pensionstalling en manege's nogal hoog oplopen, prijs voor een stal op de manege waar hij nu staat is ongeveer 220-250 euro in de maand, en das nogal veel! (gezien de faciliteiten niet, maar kan het gewoonweg niet ophoesten)
En ik denk dat ik hem dan alleen laat bekappen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:39

ik zou zeggen vraag het gewoon dan weet je het. maar wat ik zo hoor zal hij niet erg goedkoop zijn als hij papieren heeft en L/M heeft gedressuurd dus ik zou toch min maal reken op 2000 euro op zijn minst

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:46

inderdaad gewoon vragen.. dan weet je het.

kan 2000 zijn.. maar als je het zo zegt. kan het ook 5000 zijn.
gewoon vragen hoe en wat dan weet je genoeg.

over onderhoudskosten zijn veel topics

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:33

Eerlijk gezegd is mijn mening dat als je geen 225 euro per maand kan ophoesten je er dan maar beter niet aan kan beginnen.
Er zullen bij jou in de buurt ook vast wel stallingen zijn bij boeren, maar dan moet je nog op een behoorlijk bedrag per maand rekenen.

En wat als er wat gebeurt? Dierenartskosten? Of heb je al een bedrag achter de hand? Wil je hem in een verzekering hebben, dan moet je hier ook een bedrag voor neertellen.

Verder las ik in je profiel dat je behoorlijk allergisch bent voor paarden en dit met medicijnen onderdrukt. Ik kan me voorstellen dat als het voor 1 a 2 keer in de week naar de manege het lukt om het te onderdrukken, als je echter iedere dag met paarden te maken hebt is het een ander verhaal vermoed ik.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:40

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:55

Paarden zijn eenmaal duur. Als je er mee in de sport wil, krijg je nog meer kosten.
Lidmaatschap van de club, startkaart, startcoupons. (+/- 250 euro)

Om naar wedstrijden te gaan heb je al gauw een geschikte auto en een trailer nodig.
Om mee te doen betaal je gemiddeld ook nog eens 15 euro.

Je moet echt van je paard houden om er een aan te schaffen. Eigen paard houdt wel een beetje in dat je er elke dag heen moet. Goedkoop stallen houd ook in boks uitmesten. Ik heb dan meer paarden en zie het ook echt als ontspanning maar ik ben gemiddeld twee uur bezig per dag.

Denk er goed over na.
Hou me op de hoogte.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 11:24

Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen 200-250 euro in de maand voor de stalling wil betalen aangezien er ook nog andere kosten bijkomen maandelijks Knipoog
Er is nog een mogelijkheid dat mn ouders de helft meebetalen met alles, en de laatste optie is hem kopen samen met mn vriendin, zij rijdt hem ook afentoe, dan kunnen we samen de kosten delen en natuurlijk duidelijke afspraken maken over wie op welke dag rijdt/longeert/uitmest etc.
Met uitmesten heb ik trouwens absoluut geen problemen hoor, heb nu ook een aantal verzorgpaarden waar ik dat ook bij doe, en help ook vaak met dat soort klusjes op de manege Knipoog

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:58

ik hoest ook echt geen 250 euro per maand op voor mn paarden hoor.
deze staan aan huis maar mocht het ooit gaan veranderen zet ik ze ook wle bij een boer neer.
gewoon vragen en dan van daaruit verder werken......

gr gemma

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:56

Tja ik zou mijn pony echt niet in de randstad in mijn tuin van 4,5 x 11 meter kwijt kunnen.
Dus ben je verplicht om een stalling te zoeken en ja die zijn duur.

Als je bij een boer kan moet je dat altijd doen, mss zal je minder accomodatie hebben en het ligt eraan wat je met je paardje wilt doen en/of bereiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:52

Claudienee schreef:
@Annebe; Ik denk dat ik hem bij een boer wil stallen, aangezien pensionstalling en manege's nogal hoog oplopen, prijs voor een stal op de manege waar hij nu staat is ongeveer 220-250 euro in de maand, en das nogal veel! (gezien de faciliteiten niet, maar kan het gewoonweg niet ophoesten)
En ik denk dat ik hem dan alleen laat bekappen Knipoog

Als jij niet in staat bent 250 -300 euro per maand opzij te zetten voor het onderhoud van je paard, dan zou je er beter aan doen geen paard te kopen. Bedenk dus even of je dat geld kunt missen, ook al wil je dat niet aan deze stalling uitgeven.

Wat het paard moet kosten? tja, wat de gek ervoor geeft. Je hebt wel als voordeel dat je weet wat je koopt, onderschat dat niet!! Dat is ook wel wat waard. Beter 200 euro teveel betalen, of zelfs 500 euro, voor een paard waarvan je weet wat je eraan hebt, dan op die éénmalige uitgve te bezuinigen. Maar die 300 euro per maand moet je wel beschikbaar hebben; voor stalling, entingen, onderhoud en aanschaf van spullen en eventueel een verzekering (je verzekerd datgene waarvan je de gevolgen niet kunt overzien en/of dragen)

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:02

als ik het zo hoor zou ik het niet doen. ik heb zelf ook de fout gemaakt om een eigen paardje te komen en had er ook niet voldoende geld voor (de stalling was zelfs gratis)
maar wat als ze ineens ziek word een er een DA moet komen? of ze krijgt iets aan haar hoeven.... wat doe je dan?
denk er goed overna een paard kost een hoop geld

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 22:06

Daar heb je helemaal gelijk in ikke!
Ik rijd hem nu al vanaf november en ken hem dus ook heel goed!
Heb besloten hem samen met mn vriendin te kopen. Ik hoor van velen dat dit vaak fout gaat, maar wij zijn zeker een goed team, kunnen heel goed duidelijke afspraken maken en we zijn natuurlijk super goede vriendinnen! Lachen

We hebben al een stalling op het oog, het ligt tussen onze huizen in dus we moeten ongeveer even ver fietsen.
Het is bij een klooster, dus waarschijnlijk nóg goedkoper dan bij een boer! Deze week hebben we alle info erover en dan gaan we er zo snel mogelijk een kijkje nemen Knipoog
We hebben besloten om eerst alle feiten op een rijtje te hebben, de kosten voor het paard, de stalling, hoefsmid, inentingen, ontwormen, maar ook de primaire benodigdheden zoals een nieuw martingaal, fatsoenlijke winterdeken (deze zit een enorme scheur in die niet te naaien is aan de voorkant, dus de vulling komt eruit) en een longeerlijn+zweep, en peesbeschermers..
Hebben alles even op een rijtje gezet, denk dat dit een slimme zet is aangezien we dan naar onze ouders kunnen en zij er ook wat mee kunnen, de kosten worden gedeeld en uitgegaan van het standaardtarief (en de goedkope stalling in ons geval) komen we ongeveer uit op 60 euro per maand per persoon.
Dit is voor ons beiden makkelijk te betalen, ik heb minimaal 145 euro per maand te besteden Knipoog

Nou nog even afwachten en dan naar onze ouders, spannend!

PS. Ze sluiten pas december 2008, dus niet heel veel eerder zullen ze de paarden wegdoen, ik denk rond de herfst, dus tegen die tijd kunnen we allebei al wel een flink bedrag gespaard hebben, dit is ook weer een voordeel!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:18

Dan gaan jullie het vast redden. De spullen die nodig heb zijn niet zo heel duur. Winterdekens zijn nu goedkoop, zomercollectie is er weer. Als je naar de stal gaat kijken, tip, vraag even hoe het zit met voeren. Het is erg makkelijk dat er een iemand voert. En scheelt jullie een boel tijd.
Nou ben benieuwt naar de vervolg story.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:24

Misschien een stomme vraag maar heb je (of jullie) het er al met je ouders over gehad? Anders zou ik toch adviseren dat eerst te doen namelijk. Want als je opeens voor grote kosten komt te staan, dierenarts/koliekoperaties etc etc, zullen je ouders toch bij moeten springen, want dat is met 145 euro per maand niet te bekostigen ook al kun je daarvan nog sparen.
En wat als jouw paard schade aanricht aan andermans eigendommen, bijv. een trap tegen een auto geven oid, dit valt onder de verzekering van je ouders zolang jij nog minderjarig bent.

Verder zou ik het afraden samen met iemand een paard kopen, hoe goed je ook met iemand kunt opschieten. Ik heb 2 maal gezien/meegemaakt dat mensen samen een paard kochten, en 2 keer liep dit uiteindelijk mis.

Als je je ouders achter je plan kunt krijgen wens ik je alle succes van de wereld!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:27

zijn martingaal en peesbeschermers nodig?? als dat niet noodzakelijk is, hoef je er ook niet aan te beginnen.. weer wat uitsparen Knipoog

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 08:45

@Annemiek80;
Claudienee schreef:
Hebben alles even op een rijtje gezet, denk dat dit een slimme zet is aangezien we dan naar onze ouders kunnen en zij er ook wat mee kunnen, de kosten worden gedeeld en uitgegaan van het standaardtarief (en de goedkope stalling in ons geval) komen we ongeveer uit op 60 euro per maand per persoon.
Dit is voor ons beiden makkelijk te betalen, ik heb minimaal 145 euro per maand te besteden Knipoog

Nou nog even afwachten en dan naar onze ouders, spannend!

Onze ouders betalen momenteel 40 euro per maand aan onze lessen, en ons voorstel is ook dat zij een deeltje meebetalen Knipoog
Een martingaal is eigenlijk wel nodig want deze valt een beetje uit elkaar, opzich valt er nog wel mee te rijden.. Maar we hebben ook besloten om veel dingen 2dehands te kopen zoals dekjes enzo, die zijn vaak nog goed voor niet zo'n hoge prijs, spaart ook weer geld uit Knipoog
En peesbeschermers zijn wel nodig ja.. Maarja liever daar niet op besparen Knipoog

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:51

Ik zou in het begin alleen de nodige spullen aanschaffen, die setjescollectie kan je in de loop der tijd wel bij elkaar verzamelen Lachen
Beter besteed je dat geld eerst aan een zadel dat echt goed past, als er een zadel bij zit zou ik dat laten controleren door een zadelmaker, ik weet niet hoe ze op die manege daarmee zijn maar waar ik gereden heb kregen de paarden gewoon een zadel op hun rug wat voor het oog wel redelijk lag, maar zekerheid dat het past heb je dan niet.
Heb je al geïnformeerd naar de prijs van het paard? Lachen

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:00

Ja das wel een goed idee, met het zadel naar de zadelmaker, bij ons werkt het helaas meestal ook zo
Hebben besloten in ieder geval 2 dekjes te hebben, eentje krijgen we er dan bij en een extra om af te wisselen, dan kan de andere ondertussen gewassen worden Knipoog
We hebben nog niet geïnformeerd naar de prijs van het paard, maar deze week krijgen we te horen van de opa van mn vriendin hoe het zit met de stalling (die regelt het, die kent die mensen Knipoog) en dan gaan we zaterdag bij de manege-eigenaar informeren Haha!
En dan natuurlijk als het allemaal doorgaat zo snel mogelijk een kijkje nemen bij de stalling en alles Haha!

Bedankt voor jullie reacties allemaal, vind t heel fijn Lachen