Tips voor trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Tips voor trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:16

Hallo,

Nu ongeveer 2 maandjes geleden is mijn pony ongelukkig ten val gekomen van de trailer. Mijn moeder was alleen en deed eerst de stang er achter weg, mijn pony liep achter uit en viel van de laadklep, dit was voor hun allebei een hele schok. Mijn pony is nooit echt makkelijk geweest met trailer laden, maar voor de val kreeg ik haar er wel alleen op na een aantal keer op nieuw aanlopen. Na de val moeten we haar er met 3 personen op duwen en trekken, 2 mensen achter haar met 2 longeerlijnen en 1 voor haar en dan stapje voor stapje de trailer in. Na een paar keer goed tegen sputteren gaat ze er wel in maar het is echt vreselijk iritant. Ze maakt zich heel sterk het kost heel veel tijd en er zijn niet altijd 2 mensen die mij kunnen helpen. Met de methode die we nu doen gaat het wel steeds beter maar het gaat echt heel langzaam vooruit.
Ik vroeg me af of jullie misschien tips hadden hoe ik haar het vertrouwen terug kan geven in de trailer zodat ze er straks gemakkelijk in loopt.

Groetjes Hilde

Dobel

Re: Tips voor trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:18

elke dag er even in, daar een emmer voer en dan er weer uit Knipoog

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:19

Oefenen, Oefenen, Oefenen, en vooral veel geduld.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:20

Mijn vriendin had hetzelfde probleem!!
Van het een op het andere moment liep Samira niet meer de trailer op.
We zijn gaan oefenen en oefenen en oefenen.
Ook daarbij is het helaas ook mis gegaan. Samira (1.74m) draaide zich om in een 1.5 paard trailer er rolde het als het ware uit. Je kunt je wellicht voorstellen dat ze zich niet makkelijk kon omdraaien. Gelukkig geen grote verwondingen.

Je paard moet het vertrouwen terug winnen.
Ga oefenen en als ze er in staat, laat haar ff staan (niet alleen!) en daarna er weer uit.
Niet meteen stukken gaan rijden of wat dan ook.
Net zo lang totdat steeds makkelijker gaat.

Zo zijn wij ook begonnen en nu gaat het laden super.
We doen altijd wel de trailer tegen een muur zetten en aan de andere kant een lijn spannen. Ze loopt er vlekkeloos op!
Hopelijk kunnen we het uiteindelijk zonder lijn!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:22

Misschien de trailer in het land zetten en zoals al gezegt iets lekkers erin en gewoon laten gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:26

Er zijn best veel verschillende manieren, tis maar net waar je paard het beste op reageert.
Die van mij krijg ik er vrij makkelijk in met eten. Volgens veel mensen niet de beste manier, maar bij hem werkt het goed Lachen
Dan heb je inderdaad ook de methode met longeerlijnen achter de kont door. Maarja dat is niet echt makkelijk als je met twee mensen bent.
Verder ken ik nog een methode waarbij je het paard stapje voor stapje verder de trailer op zet: Dag 1: met de voorbenen op de laadklep, goed belonen en weer de wei/stal in.. Dag 2: Met alle vier de benen op de klep. Weer belonen, terugzetten, en de wei/stal in. Dag 3, weer een stapje verder.. En zo door.
Ik ken wel paarden waarbij die methode goed werkt
En dan heb je nog een methode (wordt bij natural horsemanship volgens mij wel eens gebruikt), daarbij wordt het paard steeds tot aan de trailer meegenomen, en dan weer een stukje achteruit gezet, en weer vooruit, en achteruit, op een gegeven moment heeft het paard daar genoeg van, en dan loopt hij vaak zo de trailer in. Maar bij die laatste methode zou ik persoonlijk liever iemand laten komen die er ervaring mee heeft, want je moet op precies het goede moment verder gaan.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:32

Dankjullie wel voor de tips. Oefenen doe ik zo vaak mogelijk, maar zoals ik in mijn begin bericht ook zei zijn er helaas niet altijd genoeg mensen aanwezig want in m'n eentje krijg ik haar er echt niet in.. Ook is de trailer van de eigenaar van de pensionstal waar ik sta en kan ik em dus niet altijd gebruiken..
Voor de val was ze ook al niet heel gemakkelijk te laden, maar toen lukte het na een paar keer opnieuw aanlopen wel ook als ik alleen was. Het stomme was toen dat ze als de trailer niet aangekoppeld was er zo opliep.
Ze is zowieso in de trailer ook heel erg onstuimig. Ze gaat soms mee naar les en dan hoor je haar al stampen als je met 2 km per uur door de bocht gaat.
Nu na de val komt ze soms helemaal bezweet uit de trailer..

@ MysticTinker: die 3e methode heb ik een keer geprobeerd, zo hebben ze me het trailerladen namelijk ook op school geleerd (MBO-paardenhouderij), helaas was mijn pony mij hierbij te slim af en verzette helemaal geen stap meer in plaats van er in te lopen..

Ik denk dat ze ons soms ook gewoon te slim af is want als ze eenmaal met haar voorbenen in de trailer staat loopt ze door..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:49

Geen tips meer?? Boos!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:55

Ik weet wel een methode waar het eigenlijk 99% van de keren mee lukt.
Maar je moet wel met zijn tweeen zijn.

Pak twee longes, en maak ze allebei aan de trailer vast. dus 1 rechts en 1 links.
Rol ze helemaal uit naar achteren. Laat iemand je paard vasthouden en recht voor de trailer zetten. Deze persoon loopt met het paard naar de trailer.
Jij pakt de longes op, zodat ze naast het paard gespannen staan. Dit dient dan als aanleuning voor je paard. Die van mij loopt er dan zo in!
Mocht dit nog niet genoeg zijn, kun je voorzichtig met de longe een tikje tegen haar kont geven. Dit hoeft echt maar een zacht tikje te zijn, gewoon naar voren drijven. Mocht ze links of rechtsom erlangs willen, kun jij met de longe haar tegenhouden.

Suc6 d'r mee.

Groetjes Marijke

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:59

Met deze methode zijn we al een tijdje bezig. Ze gaat dan eerst een paar keer goed hard achteruit of naar de zijkant maar na 10 minuutjes of een kwartiertje loopt ze er toch op. Opzich werkt het dus wel maar het probleem is dat er niet altijd genoeg mensen beschikbaar zijn om te helpen, en ik niet echt het idee heb dat ze er echt van leert of er steeds makkelijker op loopt..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:01

elke keer als je haar er zo op "werkt" wordt het alleen maar minder.
dus eerst eens oefenen en niet erop "moeten"?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:02

Wij hebben hetzelfde gehad met een paard die zich liet vallen in de trailer. We hebben training gehad van Wendy die ons eerst de basisprincipes van het gehoorzamen bijbrengt. Hij moet jou ook als baas zien. Héél logisch en niet moeilijk. Ons paard staat nu weer als een blok in de trailer. Als je wil moet je me maar even een pm sturen, dan geef ik je haar gegevens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:54

kijk eens op mijn site onder trailerladen, jammer dat je niet in de buurt woont, maar je mag me altijd PB-en voor vragen
http://www.mylah.nl

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:06

cissy schreef:
kijk eens op mijn site onder trailerladen, jammer dat je niet in de buurt woont, maar je mag me altijd PB-en voor vragen
http://www.mylah.nl

Wat grappig...ik heb de foto's en je relaas op je website bekeken en ik herken mijn manier van doen daar exact in....
Vooral ook wat je zegt over direct bij de eerste keer er op lopen de klep dichtgooien.... Ik maak dat zo vaak mee...dat mensen denken: hopla..die zit er in...gauw de klep dicht....en dat ze eht dan raar vinden als je je paard er uit haalt en er opnieuw op gaat zetten...erin...eruit...erin...eruit...
Maar volgens mij is dat wel dé manier....
Ik noem het altijd: het feest van de herhaling!

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:40

Zet de trailer aan een kant strak tegen een muur, zodat ze aan die kant niet uit kan breken.
Geef haar eten in de trailer. (Wortels, hooi ....)
Leg eerst wat voer op de klep, daarna wat verder naar binnen.
Wanneer ze wat rustiger is een kort stukje rijden en zo elke dag wat verder gaan.
Je zult er tijd in moeten stoppen.
Bewaar je geduld (ook de mensen die je helpen).
Vaak herhalen.
De trailer moet weer een vertrouwd plekje worden.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:31

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:44

http://www.2moons.nl Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zij krijgt elk paard de trailer in.

Succes met je paard en heb vooral heeeeel veel geduld.
Probeer je in haar positie te verplaatsen....blijf positieve benadrukken!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:05

Polly2, het is ook niet moeilijk als je weet hoe het moet Lachen
maar het belangrijkste is je timing! Op het juiste moment druk en vooral op het juiste moment druk er weer af.
Maar elk paard reageert weer anders, bange kippies moet je net even subtieler benaderen dan dikke vinger paarden, maar de grote lijnen zijn hetzelfde.
Je moet wel heel erg oppassen dat je je reacties aanpast aan het paard waar je mee bezig bent. Niet ieder paard heeft even grote aanwijzingen nodig of let op iedere kleine beweging en dat is nou net de kunst en de kick van het laden.

Tressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:58

als we dan toch bezig zijn met tips!
ik ben met mijn paard aan het oefenen met laden, hij lijkt me niet bang voor de trailer, hij komt rustig aan en verkent de klep een beetje. ik krijg hem nu ook gewoon naar binnen, bijna helemaal, maar na een paar seconden loopt hij er weer uit, ook niet hard of gehaast. pas wanneer ik hem van voor tegenhoud met het touw dan gaat hij hangen en gooit zijn hoofd ophoog. dit heeft dus totaal geen nut.
ik doe join up met hem en daaraan te zien is hij echt wel op mij gericht. volgt me overal en let goed op. ook kan ik ik stop, om en opzij zetten los in de bak. maar wanneer ik deze dingen bij de trailer wil toepassen luisterd hij niet...
hoe kan ik ervoor zorgen dat hij lang genoeg stilstaat om de stang dicht te doen? ik wil niks met longeerlijnen doen want hij moet alleen kunnen laden, ook werkt dit (al geprobeerd)
wie weet een oplossing?
ik laat hem nu zijn middageten in de trailer eten, gister begonnen, zonder druk of haast, hoeft ook nog niet helemaal erin.
heel veel dank voor alle tips alvast!!! Tong uitsteken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:11

jij hebt dus ook een dikke vinger paard blijkbaar Haha! , dat redt je niet met alleen een JU, het gaat er namelijk om wat je doet ná de JU om de relatie met je paard te verbeteren.
Heb je mijn verhaaltje op mn site gelezen?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:28

Ik heb naar aanleiding van het gebeuren van maandag maar een mailtje gestuurd naar het balingehof voor meer informatie over hun trailer cursussen, omdat ik denk ik niet helemaal zelf in staat ben om het op te lossen.. Mijn pony luistert echt altijd naar me. Als ik stil ga staan gaat zij ook stil staan, als ik ga lopen gaat zij ook lopen, ze volgt me echt overal. Maar zodra ik de trailer op loop staakt ze..

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:30

Feliciaa, je kunt dit ook nog eens proberen:
www.2moons.nl
ik had het probleem ook, ik heb alleen de theorieavond gevolg en mijn paard loopt als een lammetje de trailer in.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:37

Ik heb het even doorgelezen, maar deze mevrouw woont helaas helemaal in rotterdam en ik in leeuwarden.. Het balingehof zit in friesland en ik heb er veel positieve verhalen over gehoord. Dit ga ik denk ik dus eerst maar eens proberen.

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:36

Ik denk dat beide wel een beetje op dezelfde lijn liggen!
Succes !! Ik zou zeggen doe maar de groeten aan Monya vanuit 's gravenzande van het stel van de manege...haha

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:58

Even een update!:
Ik heb vandaag voor het eerst geoefend met trailerladen. We willen het toch eerst zelf proberen omdat de pensionstalhouder er ook wel wat verstand van heeft.. We hebben haar vandaag 10 keer in en uitgeladen en hebben een heel klein stukje gereden. We zijn er achter gekomen dat je zodra je geen druk op het halster zet en gewoon voor haar uit loopt met een los lijntje en ze van achteren aangedreven word (door de longeerlijn of door 2 mensen die achter haar staan), ze er opzich vrij gemakkelijk oploopt. We hebben van de pensionstalhouder de tip gekregen om zo rustig mogelijk te rijden en heel erg optijd weg te gaan als we ergens naar toe moeten. Mijn pony vind de trailer waarschijnlijk zo vervelend omdat ze haar balans niet kan vinden in de trailer waardoor ze als je op een tempo rijd waarbij een makkelijk paard op de trailer goed blijft staan zij alle kanten op valt..
Ik hoop dus dat het ons gaat lukken dit probleem op te lossen zonder professionele hulp te hoeven inroepen Lachen