-ponykamp- hoe voorbereiden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

-ponykamp- hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 10:29

hoihoi, ik ga over ongeveer 40 dagen op ponykamp met mijn 14 jarige (arabier) pony.
normaal rijd ik zo'n 3/4 keer in de week en dan een uurtje.
alleen op ponykamp word er ongeveer 3 uur per dag gereden, en dat 4 dagen lang.
en dan per dag meestal 2 uur buiten rijden, en 1 uur les (dressuur, springen etc.).
Hoe kan ik mijn pony het beste voorbereiden, qua conditie, voer en nog meer dingen?
en zijn er mensen die al eens eerder met hun eigen pony/paard op kamp zijn geweest?
en zijn er nog spullen/dingen die ik misschien nog zou moeten aanschaffen of absoluut niet vergeten?
alvast bedankt voor de reacties! Bloos

Lys_

Re: -ponykamp- hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:35

leuk leuk ponykamp!!!,,
ik denk dat je pony het vast wel aankan zonder al te veel te trainen maar wat je wel kan doen is om wat vaker en langer te gaan rijden en dat je een keer een giga buitenrit gaat maken zodat je kan zien wat er gebeurd!
( tip:: merk alles wat van jou is!! neem alleen oude spullen meej zoals dekjes enzo. want voor dat je het weet ben je het kwijt en krijg je het niet meer terug!! )

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:40

Je pony kan het heus wel aan. Als ie 3 uurtjes moet lopen op een dag heeft hij nog 21 uur om uit te rusten (bij wijze van spreken dan).
Verder ga ik mee met wat Lys_ zegt.

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:41

ja oke maar kan jij ook in een keer 3 uur achter elkaar hardlopen? dan kan je nog 21 uur uitrusten (:

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:56

Leuk zeg, dat je met je pony op kamp gaat *LOL*.
Mischien kun je iets vaker gaan rijden, en mischien ook een keer 2 keer op een dag, om te kijken hoe ze dat oppakt.
Of een keer een buitenrit van een uur of 2.
Uhh dingen om niet te vergeten, je eigen tuig, dekje e.d. je eigen poetsspullen, gewoon de dingen die je thuis altijd gebruikt. Mischien moet je ook brokken meenemen. Maar dat moet je even met het kamp overleggen of je brok van daar kunt gebruiken, of zelf brok mee moet nemen.
Waar ga je op kamp Lachen?

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:20

manege bergemo in limburg Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:46

Ik ga zelf ook elk jaar met mijn pony op kamp.
Kamp waar we dit jaar waren reed ik haar tussen de 3 en de 5 uur per dag 4 dagen achtereen, en dan nog 3 dagen achtereen 1 tot 2 uur.

Ik moet zeggen dat ik wel een pony heb die alles makkelijk uitloopt en niet snel moe is als ze eens wat meer moet werken. Zij loopt normaal gesproken zo'n 3-4x per week. 1 of 2x maak ik een buitenrit van ongeveer 2 uur, de andere keren zit ik er meestal zo'n 45 minuten op.

Mijn ervaring is dat, omdat ik in een veel hoger tempo (bijna alleen draf en galop) buitenrijdt en wat intensiever train, ze het makkelijker volhoudt. Vaak wordt er op ponykampen op buitenritten toch altijd wel een aardig stuk gestapt om bij te komen.

Als je een beetje extra conditie wilt is het handig om te beginnen met een keertje in de week wat langer weg gaan, en daarbij een stevig draftempo wat langer proberen vol te houden.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:52

Gewoon 2 weken van te voren proberen om 2x per dag half uur te rijden, en longeren een kwartiertje erbij.
Ook even een buitenritje kun je plannen. En verder een week van te voren kun je misschien al 2x 1 uur rijden. Lachen
Ik denk dat zij/hij het wel volhoud, arabiertjes hebben veel pit! Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:57

lie_ke schreef:
ja oke maar kan jij ook in een keer 3 uur achter elkaar hardlopen? dan kan je nog 21 uur uitrusten (:

Ow, hij moet dan 3 uur achter elkaar lopen??

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:28

xAstrid schreef:
Gewoon 2 weken van te voren proberen om 2x per dag half uur te rijden, en longeren een kwartiertje erbij.
Ook even een buitenritje kun je plannen. En verder een week van te voren kun je misschien al 2x 1 uur rijden. Lachen
Ik denk dat zij/hij het wel volhoud, arabiertjes hebben veel pit! Lachen

ik heb jammergenoeg de week van tevoren proefwerkweek dus dat wordt lastig!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:06

je moet het langzaam opbouwen met je paardje Knipoog en je moet er niet vanuit gaan dat je iedere dag 3 uur achter elkaar als een gek galoppeerd :S
iedere keer een kwartiertje meer rijden ,, maar kijk wel wat hij/zij hebben kan
zorg dat je goed kijkt of je alle spullen hebt Knipoog

Bora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:10

ik denk dat hij het wel aankan maar anders kan je ook gewoon wat langer gaan rijden, beter lang rustig rijden dan korter heel actief, dat is beter voor de conditie.

DanielleR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:47

ligt er ook aan hoe je paard is, is hij heel voorwaarts of eerder lui? Als hij wilt lopen gaat het vaak wel, dan wordt hij door de groep meegesleurd en houdt hij het vol. Maar als hij lui is zou ik het moeilijk vinden, dan moet je echt veel trainen. succes

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 23:25

tsja dat ligt echt heel erg aan haar dag, de ene keer is ze niet vooruit te branden en de andere dag kan je haar maar moeilijk inhouden.
moeilijk te bepalen eigenlijk...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:51

dan trainen,, voor het geval ze een luie dag heeft Knipoog