Gekochte merrie blijkt drachtig, over 3 weken veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolien84

Gekochte merrie blijkt drachtig, over 3 weken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 08:08

Een vriendin van mij heeft in oktober 4 jarige merrie gekocht. Ze is er deze maanden lekker mee bezig geweest een band op te bouwen. Afgelopen maand is ze begonnen met het echte werk, longeren, zadel erop. De merrie heeft daarvoor jaren op een eiland gewoond en heeft weinig contact met mensen gehad.
Toen ze eigenlijk moest gaan afvallen werd ze alleen maar dikker.
Bij mijn vriendin begon de twijfel zou ze drachtig zijn. Nee het zal toch niet.

Deze week heeft ze de vorige eigenaar gebeld, die vertelde dat hij haar wel een keer had laten dekken maar hij dacht niet dat het gelukt was.
En wat blijkt het komt al over 3 weken.
Hij wil hem wel terug kopen en papieren voor het stamboek had hij wil liggen want dat had hij al geregeld

Is dit eerlijke manier van handelen, het klinkt toch aardig verdacht.

Wat kan mijn vriendin doen? Ze gaat aardig wat kosten maken. Zijn die op hem te verhalen? Of moet ze het veulen maar aan hem verkopen en die extra kosten erbij rekenen?

Zorgzaam

Re: Gekochte merrie blijkt drachtig, over 3 weken veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:28

Die man had inderdaad wel even kunnen melden dat ze gedekt is geweest!
Zou eerst kijken wat voor veulen er te voorschijn komt en dan verdere afspraken maken over de verkoop.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:39

Wat een lef heeft die eigenaar...

Loop eens een wetswinkel binnen of bel rechtsbijstand. Dan weet je wat je kunt doen.

Van de ene kant heb je recht op dekbewijs, van de andere kant, je hebt er niet voor betaald, je hebt voor de lege merrie betaald. Maar eigenaar is een beetje dom door niet te melden dat ze gedekt is ...

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 08:41

Ja het is vooral sneu voor de merrie, ze heeft toch nog best moeten werken. En ze staat pas sinds deze week op merrie brok.

Hij heeft haar trouwens laten dekken door haar half broer.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:43

hangt er vanaf wat ze wil, wil je de merrie terug verkopen of wil ze haar houden?
in de 2 gevallen zul je het namelijk anders aan moeten pakken....

daarbovenop:
als ze de merrie houdt, wil ze dan het veulen ook houden en die als "winst" beschouwen en er verder niet moeilijk over doen, of wil ze écht alles helemaal uitpluizen en met die man om tafel gaan mbt de kosten?

wat die papieren betreft, is dat de dekbon of zijn dat de papieren van de merrie?
als het laatste het geval is, waarom zijn die dan niet met de merrie mee gekomen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:43

Haar halfbroer?
Zelfde vader of zelfde moeder?
Het mag overigens wel,
Maar is het een GGK hengst?
Zo nee, dan hoef je ook geen dekbewijs te hebben, want van een niet ggk hengst krijg je ook geen stamboekpapier bij het veulen. Wel een blauw afstammingsbewijs, en dan komt er te staan vaderlijn onbekend.

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 08:45

Nee de merrie gaat niet meer weg. Papieren van de merrie heeft ze gewoon. Zal om de dekbon gaan.

Merrie en hengst hebben dezelfde vader, wel twee verschillende moederlijnen. Is wel goedgekeurd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:47

dan is de vraag: wil ze het hard spelen ivm de kosten of wil ze het veulen als "winst" beschouwen?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:49

Oej en nog eens oej. Eerste instantie zou ik zegge wees blij een leuk veulen. OKe bij mij is het vorig jaar ook niet gelukt om ze vol te krijgen.
Maar door haar halfbroer gedekt??? Hmm das dan veel inteeld percentage. IK kan je dan alleen aanraden dat je met een DA afspreekt dat als het veulen geboren of als de bevalling begint dat hij meteen komt. Ik denk wel dat het allemaal goed zal gaan, maar veel inteeld kan ook andere dingen veroorzaken. En daarbij als het veulen gezond is gewoon zelf verkopen, en niet naar die man.

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 08:50

Ik denk dat het nu voor haar is wachten wat eruit komt. Hengst wil ze niet houden, merrie eventueel wel.
Het vervelende is, ze wil met de merrie naar keuringen, maar de vorige eigenaar zit zit aardig hoog in het stamboek, dus ze durft het niet hard te spelen.

Moet je na gaan, die man zou toch veel beter moeten weten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:52

in dat geval zou je hem kunnen vragen of hij de dkeban aan haar af zou willen geven....
zij neemt nu ook de extra kosten voor haar rekening + het risico van de bevalling....
als de vorige eigenaar redelijk is, dan geeft hij de dekbon af... Misschien kan een garantie van terugverkoop voor een schappelijke prijs (als het een hengstje is) een stimulans zijn om de dekbon mee te geven?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:54

ik heb het idee dat de verkoper geprobeerd heeft de merrie drachtig te krijgen en dat hij van mening was dat zij gust was en daarom de merrie verkocht heeft. Hier zal hij van balen. Verder wat betreft de hengst lijkt mij niet ideaal zo'n hoog inteelt bij de merrie. Dit zou best problemen met de bevalling en nageboorte kunnen opleveren lijkt mij. De merrie in ieder geval goed in de gaten houden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:22

Wat voor stamboek is het paard?
Ik vind het overigens rare praktijk om merrie door een halfbroer te laten dekken, kan me niet voorstellen dat mensen zo'n fokproduct kopen (of heb ik het nu mis??).
Ik zou het sowieso wel houden en niet terugverkopen/geven aan de vorige eigenaar. Die is gek, die had écht wel kunnen verwachten dat merrie toch drachtig was.
En ik zou sowieso DNA laten trekken van het veulen, om zeker te weten wie de vader is.

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 14:48

Het veulen is vandaag geboren, heeft hij ook nog gelogen over de dekdatum. Wat een .......
Maar het is gelukkig gezond.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:49

merrie of hengstje?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:00

hij hoeft niet direct gelogen te hebben over dekdatum
het zou officieel over drie weken moeten komen
3 weken te vroeg is niet echt schokkend ofzo

als hij daadwerkelijk dekbon heeft etc , dan zal de opgegeven datum echt wel kloppen neem ik aan

wat betreft bewust bedonderen ...lijkt mij ook een beetje ver gezocht
waarom zou hij een dragende merrie die een stamboekveulen draagt verkopen als zijnde gust?
als zijnde dragend had hem waarschijnlijk meer op kunnen leveren
noem me naief, maar er zijn op zich prima rationele en logische verklaringen oor het niet melden van dracht en een drie weken naast de uitgerekende datum zitten

zou idd wle even kijken op vorige eigenaar dekbon aan nieuwe eigenaar af wil geven ivm gemak voor eventueel inschrijven in stamboek ....
f misschien wil de verkoper het veulen wel voor een net bedrag terugkopen ...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:02

Ik zat net dit topic te lezen, fijn in ieder geval dat moeder en kind het goed maken.!

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:04

Nicolien84 schreef:
Het veulen is vandaag geboren, heeft hij ook nog gelogen over de dekdatum. Wat een .......
Maar het is gelukkig gezond.

Ik ben benieuwd naar de foto's en het verloop van de bevalling Haha!

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 19:06

Ja, ze is gelukkig helemaal gezond, een merrie. Een kopie van haar moeder.

Nou ik noem het allemaal erg te toevallig.

Bevalling was zwaar, Veulen moest er echt uit getrokken worden. De nageboorte wilde er ook niet vanaf, daar is een dierenarts bij geweest. Het zou kunnen dat, dat kwam omdat ze pas twee weken op merriebrok staat.

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:28

Foto's??? Bloos Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 01:31

Nicolien84 schreef:
Ja, ze is gelukkig helemaal gezond, een merrie. Een kopie van haar moeder.

Nou ik noem het allemaal erg te toevallig.

Bevalling was zwaar, Veulen moest er echt uit getrokken worden. De nageboorte wilde er ook niet vanaf, daar is een dierenarts bij geweest. Het zou kunnen dat, dat kwam omdat ze pas twee weken op merriebrok staat.

Merrie brok heeft helemaal niets te maken met het er wel of niet afkomen van de nageboorte... Echt 0,0 niets...

gefeliciteerd!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 02:11

volgens mij valt dit onder de 'gebreken'die je voor de koop moet melden, je kan het veulen aan hem terugverkopen als je dat wilt maar ik denk dat hij in ieder geval de DA kosten aan je moet betalen aangezien hij er zich dus wel bewust van was want zeggen ik dacht dat het niet raak was is kul, DA kan dit heel gemakkelijk checken nl

edit: gefeliciteerd met het veulen
als je merrie nu wat heeft als gevolg van de drachtigheid is die vorige eigenaar ook aansprakelijk omdat ie de mogelijke drachtigheid heeft verzwegen

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 09:21

Ja, het leek mij ook een vaag verhaal van de merriebrok. Ach, het is onterecht allemaal erg zwaar geworden voor deze merrie. Er zijn bijvoorbeeld zware wormenspuiten gegeven die echt schadelijk voor het kind kunnen zijn. Dat had allemaal voorkomen kunnen worden, als hij er eerlijk over was geweest wat hij met de merrie gedaan heeft. Is niet dat ze in een opwelling is gekocht, we zijn meerdere keren wezen kijken. Hij had best de kunnen vertellen wat hij met haar gedaan heeft. 'Nee, ze heeft alleen maar op het land gestaan'.
Ach nu maar een passende oplossing bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:40

Vjestagirl schreef:
Merrie brok heeft helemaal niets te maken met het er wel of niet afkomen van de nageboorte... Echt 0,0 niets...

Dus wel. Het hogere gehalte vitamine E en magnesium helpt bij de samentrekkingen van de baarmoeder. Merrie's die vaker aan de nageboorte blijven staan voer je daarom merriebrok en/of extra vitamine E. Dat zit ook in hoge gehalte's in voorjaarsgras, maarja, dat hebben we nu nog niet.

Kan je me PB-en waar je de merrie gekocht heb?

Juridisch denk ik niet dat het veel zin heeft om actie te ondernemen. Kosten van een procedure of advocaat zijn vast hoger dan de veeartskosten. Wat wil je hem eigenlijk ten laste leggen?
Papier is bij het desbetreffende stamboek ook zonder dekbon wel aan te komen. Van een goedgekeurde hengst is het DNA bekend, bij de merrie zit papier, dmv een DNA test van het veulen kan je dan een gewoon papier krijgen. Om welk stamboek gaat het?
In mijn ogen heb je er 'gratis' een veulen bij, ook al is de gang van zaken niet netjes. Ik zou vriendelijk aan de vorige eigenaar om een dekbewijs vragen.
Het gebeurt toch heel vaak dat mensen een merrie kopen die achteraf drachtig blijkt? Kijk eens in de kraamstal.