24/7 op de wei???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nilan8

24/7 op de wei???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 19:11

ik wil mijn paard het liefst van de zomer 24/7 op de wei hebben. nu hebben wij geen schuilstal op de wei staan. en de vriendjes waarmee die staat gaan aan het einde van de dag naar de overkant naar hun stal. dus dan staat die s`avonds alleen.

ik weet niet of dit dan wel kan, of dat ik hem dan aan het einde van de dag ook naar huis moet halen?

ik hoor graag jullie mening hierover.

lesilla

Re: 24/7 op de wei???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:12

Ik vind een schuilstal op de wei wel een must in de zomer, zeker als de dazen er veel zijn, dan kan je paard ze tenminste wat ontlopen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:15

een vriendin van mij heeft een paard die al 5 jaar 24/7 op de wei staat zonder schuilstal. Er staan wel bomen en struiken waar ze kan schuilen

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:17

een paard is een kuddedier misschien is er iemand anders op stal die haar/zijn paard bij jou op het weiland wil zetten maar ik vind dat er wel een schuilstal moet zijn ook al schuilen er niet vaak onder Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:47

een schuilstal is ideaal bij ons staat de gemeente niets toe wat ook maar op beschutting lijkt. Dus geen optie. Terugkomend op jouw vraag. Als alle paarden naar binnen gaan zou ik mijn paard niet alleen laten staan in het land. Verder kan hij makkelijk buiten blijven staan en alleen bij echt slecht weer naar binnen. Maar zoals gezegt ik zou hem niet alleen laten staan. Wel is het zo dat hij na enkele dagen weet dat hij alleen achterblijft en dat de anderen de volgende ochtend weer komen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:55

IK vind een schuilstal een MUST !
Zomerdag staan die van mij altijd binnen (uit zichzelf) om zich te verschuilen voor de dazen, ik zou het een paard niet aan willen doen om de hele dag te moeten rennen voor die rotdazen.
Ook vind ik dat ie niet alleen kan staan, zet er dan een shetlander oid bij.
Laatst bijgewerkt door CM_ op 15-03-08 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:57

Ik vind een schuilstal niet perse een must... maar wel goede beschutting. (Hier staan ze 24/7 buiten, met grote schuilstal, maar staan er nooit in Knipoog )Maar alleen laten staan zou ik niet doen, vind je paard vast ook niet leuk. Misschien is er iemand anders die z'n paard ook 's nachts buiten wil laten staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:59

Schuilstal ligt denk ik ook aan waar je woont in NL

Hier (Nederweert) kan ik niet zonder schuilstal in de zomer door de dazen.

Verder hoort een paard niet alleen te staan

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:21

Een schuilstal is in de zomer naar mijn idee niet heel erg noodzakelijk, als ze maar schaduw hebben. Hier hebben ze het ook jaren zonder schuilstal gedaan, ging prima. Moet wel zeggen dat we niet absurd veel last van dazen hebben.

Maar 's nachts zonder vriendjes lijkt me een minder strak plan. Paarden zijn kuddedieren en horen niet alleen achter te blijven. Als ik hier één paard alleen zou laten staan voor de nacht zouden ze gek worden.

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:29

bedankt voor de reacties.. mijn paard staat snachts dan zo woe zo aleen want hij staat ergens anders dan zijn vrienden. we hebben wel een aantal bomen staan in de wei waar de eventueel onder kan schuilen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:30

Bomen zijn in de winter kaal, dus geen beschutting dan.

En welke regio woon je? Dit ivm dazen.

En je paard snachts alleen geeft wel veel kans op uitbreken

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:30

Ik zou mijn paard ook niet alleen op het land laten staan... Volgens mij vindt hij het niet leuk als al zijn vriendjes naar binnen mogen en hij alleen achter blijft.

Verder staat mijn verzorgpaardje van de zomer ook 24/7 buiten op het land zonder schuilstal. Hier zijn nooit problemen mee geweest.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:18

Op de wei zonder schuilstal is prima mogelijk.

Maar je paard alleen laten 's nachts...

Misschien kun je eens vragen of er nog iemand is die zijn paardje wel buiten wil laten lopen 's nachts?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:26

Die schuilstal is niet zo'n probleem. Wij hebben bomen die voor beschutting en schaduw zorgen en qua dazen valt het aardig mee in het noorden.

Maar ik zou een paard niet 's nachts alleen buiten laten, de kans is groot dat hij/zij zo graag naar de andere paarden wil dat hij/zij uit gaat breken (dat doet de stalgenoot van mijn pony namelijk vrij snel als hij even alleen staat Nagelbijten / Gniffelen).

Ik zou vragen over iemand anders ook gezellig zijn of haar paard ook 24/7 buiten laat. Zo niet, zou ik er toch voor kiezen om het paard dan maar binnen te zetten s avonds

Wieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:49

Ik zou er inderdaad wel voor zorgen dat je paard ergens kan schuilen.
Verder zou ik mijn paard niet alleen buiten laten staan als de rest naar binnen gaat, maar dat komt ook omdat de mijne dan heel onrustig wordt. Ze vind het maar niks als ze als laatste binnen wordt gehaald.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:52

De meeste paarden vinden het niet zo leuk als ze alleen achtergelaten worden, dus het is maar de vraag of dat gaat lukken, 's nachts alleen.
Ik vind een schuilmogelijkheid ook echt een must, ook als er geen dazen zijn. Een beetje schaduw is wel het minimum dat je ze moet kunnen bieden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:56

Ik vind een schuilstal, ook in de zomer een must. En als je paard s'nachts alleen buiten staat zal hij dat niet erg leuk vinden. Is er niet iemand die zijn/haar paard ook in de zomer 24/7 buiten wil hebben?

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:17

bij mij in de beurt staan er geen andere paarden. nou ja dan haal ik hem wel steeds sàvonds naar huis..

hij staat wel vaker alleen op de wei, aangezien ik s`ochtens vroeg naar school moet staat die al om half 7 op de wei en als het dan slecht weer is komen zijn vrienden ook niet op de wei.. dit gaat echter prima, dan staat die gewoon boven aan de wei te grazen zodat die de andere wel kan zien. van de zomer haal ik hem ook altijd 4 a 5 uur later van de wei dan de andere. dat vind die ook geen probleem blijft gewoon netjes in de wei staan grazen. en omdat die s`vonds tog aleen op stasl staat vroeg ik me gewoon af of die dan ook alleen op de wei kon staan terwijl die zijn vrienden kan zien. (thuis ziet of hoort die ze niet aangezien mijn paard 1 km verderop staat)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:05

Als je paard er geen problemen mee heeft om 's nachts alleen te staan zou ik hem lekker buiten laten.
Voor 's nachts buiten te laten heb je niet extra schaduw nodig, dat hebben ze 's nachts niet nodig.
Schuilstal is fijn, maar ik heb dat ook niet voor mijn paarden. Ze hebben daar echt geen problemen mee hoor.
Dazen zitten ook lang niet overal

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:46

wij hebben hier ook geen schuilstallen, maar ook geen last van dazen (als je er 2 per dag tegen komt is het veel).

En alleen op de wei... tja, kan je niet een stalgenoot vragen zijn/haar paard ook snachts in de wei te laten staan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:01

Ik heb 2 jaar zonder schuilstal mijn paarden buiten gehad, wel veel beschutting om de wei heen (bomen, schuttingen enz). Maar nu ik een schuilstal heb, zie ik pas hoeveel gebruik ze er van maken. In de zomer liggen ze er altijd in als ze het heet hebben. Dus ik vind een goede schuilplek wel van belang. Of anders een groepje bomen. Voor de nacht lijkt het me niet zo'n probleem. Alleen moet je even kijken hoe je paard reageert als hij alleen staat

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:13

Niet iedereen heeft de luxe van een schuilstal, als het paard dan niet zelf kan kiezen ben je genoodzaakt om dat voor hem te doen.
Ik kies dan toch voor buiten zonder schuilstal ipv verplicht op stal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:52

Dat zou ik ook doen, mits er wel genoeg schaduw is Lachen

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:21

Ik zou hem 's nachts niet alleen laten staan. Je hoort vaak genoeg van die rare verhalen van paarden die met de kudde mee naar binnen willen en in de nacht uitbreken met alle gevolgen van dien.
Of ze komen in het draad vast te zitten of ze gaan de weg op of wat dan ook.
Nee, alleen achter laten 's nachts zou ik niet doen.

Een schuilstal is denk ik per paard verschillend. Ik zou mijn paarden niet zonder moeten laten staan, die staan heeeeel graag binnen. Maar er zijn vast ook paarden die net zo goed zonder kunnen. Ik denk dat je dit voor je eigen paard het beste kan beoordelen.