Tanden schuren over de staldeur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

i_kasperr

Tanden schuren over de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 09:45

hallo, mijn pony schuurt zijn tanden over het metalengedeelte van de staldeur.
Ik zou niet weten wat het is, misschien verveling ofzo. Maar ze staat overdag wel buiten.
Als ik naar les ga en ik sta even met haar stil doet ze het soms ook op de bakrand van de binnenbak.
Zou ze ook last van haar tanden kunnen hebben?

i_kasperr

Re: Tanden schuren over de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 10:00

niemand?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:03

Beetje geduld, niet iedereen heeft overdag tijd om op bokt te zitten.

Krijgt je paard voldoende ruwvoer? Dit is de ontwikkeling van een stalondeugd. Kijk dus goed naar je paard. Hoe vaak komt ze buiten? Heeft ze sociaal contact? Krijgt ze genoeg ruwvoer? Hoe train je haar? enz.

i_kasperr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 11:10

ze krijgt 3x per dag hooi en 2x per dag biks, er staan shetlanders bij dus sociaal contact heeft ze wel, en overdag staat ze buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:46

Mijn paard doet dat oo vanaf de eerste dag dat ze hier kwam. Net als kribbebijten (hout eten en rand vastpakken zonder lucht te zuigen)

Ze doet dit extra vaak net na het eten van krachtvoer. Daar krijgt ze nu dus maar weinig van. (1x per dag ongeveer halve schep brok/muesli) en verder heel veel ruwvoer.

Ik vermoed dat het een oud stalgebrek is, misschien in combinatie met maagklachten in het verleden. Hier staat ze alleen bij erg slecht weer 's nachts in een open stal (kapschuur met vrij contact met de andere paarden door lage tussenbalk)
Het is een paard dat snel wat gestressed is.

Mijn pony raspte ook wel met de tanden over stalmuren en deuren en eet ook hout. Hout eten vinden ze volgens mij gewoon lekker, want ookal ligt er altijd voldoende hooi, dan is de houten balk vaak toch nog knaagobject...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:21

Mijn pony begon dit te doen door de buurman.
Ze stond toen vaker op stal.
Nu ze veel vaker buiten staat en op stal lekker onbeperkt kan eten doet ze het niet meer. Het was pure verveling

i_kasperr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:24

joyce B schreef:
Mijn paard doet dat oo vanaf de eerste dag dat ze hier kwam. Net als kribbebijten (hout eten en rand vastpakken zonder lucht te zuigen)

Ze doet dit extra vaak net na het eten van krachtvoer. Daar krijgt ze nu dus maar weinig van. (1x per dag ongeveer halve schep brok/muesli) en verder heel veel ruwvoer.

Ik vermoed dat het een oud stalgebrek is, misschien in combinatie met maagklachten in het verleden. Hier staat ze alleen bij erg slecht weer 's nachts in een open stal (kapschuur met vrij contact met de andere paarden door lage tussenbalk)
Het is een paard dat snel wat gestressed is.

Mijn pony raspte ook wel met de tanden over stalmuren en deuren en eet ook hout. Hout eten vinden ze volgens mij gewoon lekker, want ookal ligt er altijd voldoende hooi, dan is de houten balk vaak toch nog knaagobject...

jaa! mijne bijt soms ook aan het hout.
ik denk ook dat het misschien dan wel verveling is.
maar eerst dacht ik dat ze last van de tanden heeft maar dat is dus niet zo.
gelukkig kan ze binnekort als het weer mee zit weer 24/7 naar buiten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:45

VSW-->OPG

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:26

stereotiep gedrag, een uiting van pijn, ongemak of stress... daar lijkt het nog het meeste op.

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:10

heel veel paarden doen dit.