gedragsprobleem in de les

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

damita1

gedragsprobleem in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:20

hoi, wij hebben ons paard nu anderhalf jaar. Wij rijden dressuur, springen en gaan op uitstap met hem. Hij heeft dus voldoende variatie.
Het grootste probleem is, dat hij tijdens de les dressuur, als maar nijdiger wordt.
Toen we hem eerst hadden reageerde hij niet (in negatieve zin) op andere paarden in de les. Dit wordt nu hoe langer hoe slechter.
Hij laat zich echt beïnvloeden en is helemaal niet meer geconcertreerd bezig tijden de dressuurles. Hij legt zijn oren plat, probeert te bijten naar voorbijgangers en krupt totaal in zichzelf als hij andere paarden ziet of hoort aankomen. Resultaat: je hebt soms niets meer in je handen, hij vertraagt in galop en springt ter plaatse, en er is eigenlijk nog weinig mee aan te vangen. Hij is nu 6 jaar sinds juni. In de springles hebben we hier geen of weinig last van. We zijn natuurlijk ook met minder in de les. En als we met hem alleen rijden valt alles ook goed mee.
Weet iemand raad? Hij is echt wel goed in dressuur, maar omdat hij altijd nijdig en nukkig is, valt er op dat moment weinig mee aan te vangen en geraken we niet echt meer vooruit.
Groetjes damita1

Amadeo

Re: gedragsprobleem in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:23

Ik denk dat hij of zich bedreigt voelt in de relatief kleine ruimte van een bak met andere paarden of hij wil domineren. dit onderscheid kan ik niet op afstand maken. bij het eerste is het zorg hem te leren dat hij geen angst hoeft te hebben, dit kun je weg nemen door ervoor te zorgen dat hij jouw volledig vertrouwd en dus leert niet bang te zijn als jij er bij bent en het tweede kun je alleen afleren als het paard leert dat JIJ de dominante bent, en hij niet eens kans maakt. meer hierover vind je bij de zogenaamde fluisteraars, klaus ferdinand hempfling of monty roberts bijvoorbeeld. maar ook anderen kunnen je hierover meer helpen. wat zegt je instructie hiervan?

damita1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 17:47

hoi bedankt voor de reactie
instructie zegt dat het waarschijnlijk dominantie is tegen over andere paarden als de instructeur met ons paard rijdt dan loop hij perfect bijna niet te herkennen dat het ons paard is ,maar dan rijdt hij bijna ook altijd alleen in de piste.Over dominantie tussen mij en mijn paard denk ik wel overhand te hebben.
Wij doen zelfs uitstappen naar het strand, 3 daagse uit stappen naar de bossen enz... en hij is zeer betrouwbaar, (alleen als hij een koe ziet doet hij wat raar) ik denk dat hij wel vertrouwen in mij heeft. Ook als wij opzadelen in de gang bij onze stal en er moet een paard ons passeren of kruisen dan gaan die oren ook onmiddellijk plat tot die volledig uit het zicht is,straffen blijkt mij geen goede oplossing te zijn maar wat dan wel?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:09

Staat ie normaal wel met andere paarden? OF ziet hij alleen dan soortgenootjes?

damita1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 23:14

hoi
ieder paard heeft zijn eigen box,6x per week wordt er gereden dressuur,springles ,uitstap, paddock enz.... variatie genoeg.Paarden genoeg rond hem ,zelfs soms aan de hand heel de manege rond stappen door de gangen van alle andere paarden dan gaan zijn oren bijna niet naar achter maar wanneer er dressuur wordt gereden in de piste is het oren plat van start tot finish.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:19

Amadeo schreef:
Ik denk dat hij of zich bedreigt voelt in de relatief kleine ruimte van een bak met andere paarden of hij wil domineren. dit onderscheid kan ik niet op afstand maken. bij het eerste is het zorg hem te leren dat hij geen angst hoeft te hebben, dit kun je weg nemen door ervoor te zorgen dat hij jouw volledig vertrouwd en dus leert niet bang te zijn als jij er bij bent en het tweede kun je alleen afleren als het paard leert dat JIJ de dominante bent, en hij niet eens kans maakt. meer hierover vind je bij de zogenaamde fluisteraars, klaus ferdinand hempfling of monty roberts bijvoorbeeld. maar ook anderen kunnen je hierover meer helpen. wat zegt je instructie hiervan?

Ik ga hier volledig in mee, maar ik denk eerder dat het dominantie is als angst! Maar dat is iets wat je echt uit moet zoeken. Een angstig paard moet je natuurlijk anders benaderen dan een dominant paard, maar wanneer het echt dominantie is zou ik het wel afstraffen. De merrie die ik rijd heeft er ook last van, bij haar is het al voldoende om alleen maar he te roepen. Dan gaan direct de oren naar voren en doet ze alsof er niks aan de hand is.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:30

afstraffen is geen optie. een paard is een vluchtdier en straffen werkt bij angst alleen maar averechts. Maar corrigeren moet je het wel, op basis van vertrouwen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:19

Je moet eerst kijk& of je paard bang voor de anderen paarden is , of dat hij gwn simpel weg de baas wilt zijn ..

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:57

Probeer eens om te beginnen een prive dressuurles, dan een dressuurles met maar 1 paard erbij in de bak, dan 2, dan 3, enz. Wanneer hij begint met reageren wanneer er bijv. 4 paarden in de bak zijn, rijd dan in een dressuurles met 3 of minder paarden. Als dit niet mogelijk is, zul je een andere oplossing moeten zoeken.
Ik hoop dat dit helpt Bloos

Heel onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen; Hij vindt dressuur gewoon niet leuk! Party!! hij gaat dit dan gewoon afreageren op andere paarden (gezien hij dit niet doet tijdens sprinles o.i.d.) Mssgien heeft hij door, zoals je al zei, dat er niets met hem te beginnen is wanneer hij zo doet. Mssgien is dit dan zijn manier om onder zijn werk uit te komen. Nerd

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:18

Zou je niet eens proberen om een andere tak van sport te doen ipv dressuur. Blijkbaar vind ie het helemaal niet leuk. Je kunt proberen om van dressuur geen 'moetje' te maken.

Heb het weleens eerder meegemaakt hoor, en dat werkte wel en was bovendien uiteindelijk nog leuker om te rijden.

damita1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:44

hoi bedankt voor de reacties

wij rijden iedere week privé les dresuur met max 3 paarden in de les zijn gedrag tegenover andere paarden blijft hetzelfde maar in iets mindere maat,ik denk meer en meer in de richting van ravado dat het zijn manier om onder zijn werk uit te komen.Om een andere discipline te proberen dan dresuur is volgens mij geen goede oplossing het is tenslotte de basis beginsel van alle takken hoe kan je anders een parcour springen zonder de nodige kennis van dresuur zowel voor paard als ruiter.onze instructeur gaat er werk van maken om hem duidelijk te maken wanneer hij de bak in komt dat er gewerkt moet worden

groetjes damita1

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:46

Probeer de ontspanning op te zoeken

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:58

Hoi,
Ik heb dit probleem ook altijd gehad met Armani.
Het probleem met mijn paard was dat hij onzeker was naar andere paarden toe. In de wei ging hij ook altijd langs de zijlijn staan en hij beet nooit van zich af.
Als ik in de wei kwam dan ging hij altijd tussen mij en een ander paard staan en voelde hij zich gesterkt.
In de bak voelde hij zich helemaal gesterkt en was hij heel anders ( aanvallen ).
In de loop der jaren ben ik naar een steeds betere stalling gegaan ( voor mijn paard en mij ) en de laatste 2 jaar staat hij heel het jaar in de wei en s'nachts in stallen zonder tralies, waardoor hij zekerder is geworden van zichzelf. Hij steunt minder op mij, en hij durft van zich af te bijten ( alhoewel het nu niet meevalt met alleen maar dames Bloos Haha! ).

Ik wil hiermee niet zeggen dat het bij jou paard exact hetzelfde is, en dat je maar moet verhuizen, maar ik denk dat dit gedrag eerder uit onzekerheid voortkomt.
Heb je een hele goede band met hem?

Groetjes Pharlap.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:54

Je kan beginnen met grondwerk. voest / parelli. Dat is een hele goede basis en heb je geen dressuur voor nodig.

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:55

Mijn paard heeft ook een hekel aan alle paarden wat kleiner dan haar is (ze is 1,72) dus is ze de grootse op de manege..

maar bij mij is dat in de loop van de tijd wel minder geworden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:57

Komt dit paard ook regelmatig buiten met andere paarden op de wei/paddock? Of gaat het om een stalpaard/postzegellandpaard?

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:03

Staat je paard altijd alleen in een box of in de paddock of bij andere paarden in? Paarden hebben net zoals mensen een bepaalde eigen ruimte nodig. En dat is voor paarden vaak een bepaald aantal meters. Als paarden in een box staan (in een rij van boxen naast elkaar) dan kan je paard hier erg door van streek raken. Een paard moet de mogelijkheid hebben om afstand te kunnen nemen. Als de buurpaarden hem niet aanstaan of een verkeerde energie afgeven, dan staat een paard de hele tijd zichzelf helemaal op te vreten en dat tast zijn humeur, gezondheid en gedrag aanzienlijk aan. Als een paard normaal niet bij andere paarden staat (samen in een box, paddock of wei) dan kan hij hier problemen door ontwikkelen. Een paard is een kuddedier die lichamelijk contact nodig heeft met soortgenoten. Krijgen ze dit niet voldoende, dan kan er (probleem) gedrag ontstaan.Angst of dominatie tegenover andere paarden kan natuurlijk ook.

Om een conclussie te kunnen trekken, moet je het zien gebeuren. Er zijn dan vaak zoveel (kleine) aanwijzingen die alles duidelijk maken.

In ieder geval succes ermee.

damita1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:39

hoi allemaal

bedankt voor de vele reacties,hier nog enkele antwoorden op jullie vragen, mijn paard staat alleen in een box zoals alle 100 andere paarden.De weide gang is voor iedereen hetzelfde ongeveer in mei met z'on 5 tal soortgenoten per weide,hij is ook geen kleintje hij meet schoft hoogte 1.74 m.Zondag geleden zijn we op uitstap geweest met z'on 18 paarden in de bossen variatie genoeg en met andere paarden ook.Nu vandaag is er een DIERGENEESKUNDIGE CHIROPRACTER geweest om hem te behandelen en er was wel wat werk aan volgens hem,enkele nek wervels geblokeerd,en pijn in de lenden daardoor, zijdelingse rug spieren niet genoeg ontwikkeld ,2 rug wervels los gemaakt enz.....
Het is volgens de chiropractor normaal dat wanneer hij last heeft van rug en spier dat hij weerstand bied in sommige oefeningen en zijn oren plat legt in teken van ontevredenheid.Rustig opbouwen deze week en volgende week vrijdag komt hij terug voor opvolging.Wij hopen alleen op het beste dat hij verlost word van deze kwalen.

groetjes damita1

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:45

Dat is nogal wat, maar het probleem was toch juist met andere paarden?
Als de reactie alleen van de pijn komt zou hij toch ook moeten reageren als hij alleen rijd?

In ieder geval succes ermee.

Groetjes Pharlap.