Ik vind het onverantwoord, wie is aansprakelijk als het mis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BBO

Ik vind het onverantwoord, wie is aansprakelijk als het mis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:18

Ik zit met het volgende probleem, weet iemand hoe dit zit???

Ik ben gediplomeerd ORUN 3de fase instructrice van de ponyclub. Ik heb thuis mijn eigen paardenbedrijf waar ik startende mee ben. De ponyclub geef ik betaald les, 1 maal per week en 1 maal per week een niet gediplomeerd betaalde instructrice.

Op de ponyclub loopt een pony mee waar de 2 oudste van de 3 zusjes op reden. Het was een jonge onbetrouwbare pony die er vaak bolbokkend tussenuit sprong. Het oudste zusje was doodsbenauwd op de pony maar moest van de vader rijden. Meerdere malen is ze van de pony gevallen en goddank, nooit in het ziekenhuis beland. Ze heeft echt zeer gemene valpartijen mee gemaakt. Voorover, op haar hoofd en op de rug gevallen. Ze is echt meerdere malen “gelanceerd… “
Gelukkig heeft ze nu een nieuwe pony en rijdt alleen het middelste zusje de pony.
Dat gaat beter, ze heeft wat meer controle en is minder bang. Ze valt ook niet zo vaak van de pony, maar de pony blijft met regelmaat schrikkerig weg springen.
Het derde zusje heeft leren pony rijden op een hele oude super makke pony. Lekker met een losse teugel, onbezorgd en veel plezier.

Nu vroeg de vader van de 3 zusjes of het kleinste meisje de laatste 5 minuten van de les op de pony mocht. Ze zal de pony in het komende jaar ook gaan rijden.
Ik heb gezegd dat ik het echt liever niet heb, niet in mijn les.

Naar mijn weten ben ik verantwoordelijk voor de ponykinderen en ik kan de verantwoording niet nemen over de kleine meid met de onbetrouwbare pony.
Maar hoe zit dit wettelijk??
Ik heb het natuurlijk ook aangegeven bij de voorzitter. Dat was al in de tijd van de oudste 2 zusjes en nu heb ik het weer aangegeven. Hij staat gelukkig achter mij…

1. Ik wil graag weten wie er aansprakelijk is mocht er tijdens een valpartij (blijvende) schade optreden bij pony/kind.
2. Kan ik een kind weigeren op een pony waarvan de ouders willen hebben dat het kind de pony gaat rijden?
3. Ikzelf ben gediplomeerd maar ook 1 keer per week geeft er een ongediplomeerde instructrice les. Zij vindt het geen probleem dat het kleine meisje op de pony gaat. Wat kunnen haar consequenties zijn???

Weet iemand raad???

beantsje

Re: Ik vind het onverantwoord, wie is aansprakelijk als het mis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:50

Het klinkt ingewikkeld. ik durf absoluut niet met zekerheid te zeggen hoe het zit; onderstaande is een gokje.
Ben je op dat moment bij de ponyclub in loondienst of heeft de ponyclub alleen bemiddeld in de lessen en krijg je bijv. het lesgeld rechtstreeks van de leerlingen? Dat zal voor de aansprakelijkheid veel uitmaken.

1. In principe is de eigenaar van de pony aansprakelijk tenzij in een lessituatie de instructeur verwijtbaar heeft gehandeld.
Ik stel me voor dat in een evt. rechtszaak er gauw een verdeelsleutel wordt toegepast.
Ben je in loondienst, dan zal de ponyclub mogelijk een deel van de aansprakelijkheid krijgen.
2. Jij geeft les, dus jij bent de baas. Als je bij de ponyclub in dienst bent, kan het zijn dat de ponyclub dat niet accepteert en dat ziet als wanprestatie van jou kant en daarmee de samenwerking beeindigt.
Verstandig is om dit vooraf met het bestuur van de vereniging te bespreken, zodat je ze niet voor een voldongen feit plaatst.
3. Hangt ervan af bij wie die ongediplomeerde instructrice in dienst is. Als dat de ponyclub is en de ponyclub heeft een bedrijfsverzekering, dan kan het zijn dat de bedrijfsverzekering geen schade dekt als er op dat moment niet wordt lesgegeven door een gediplomeerde instructeur. Hangt van de verzekering af.

Aangezien jij een bedrijf hebt, is het voor jou erg belangrijk om een bedrijfsverzekering af te sluiten. De AVP zal niet voldoende zijn.
sowieso raad ik je aan om eens goed professioneel advies hierover in te winnen. Ben je met je paardenbedrijf aangesloten bij een branchevereniging? Die heeft beslist de goede info voor jou.
Anders gewoon eens juridisch advies vragen bij juridisch loket of een jurist; 1e x is vaak gratis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:41

BBO schreef:
1. Ik wil graag weten wie er aansprakelijk is mocht er tijdens een valpartij (blijvende) schade optreden bij pony/kind.
2. Kan ik een kind weigeren op een pony waarvan de ouders willen hebben dat het kind de pony gaat rijden?
3. Ikzelf ben gediplomeerd maar ook 1 keer per week geeft er een ongediplomeerde instructrice les. Zij vindt het geen probleem dat het kleine meisje op de pony gaat. Wat kunnen haar consequenties zijn???

Weet iemand raad???

Om te beginnen; PB LDRD, die heeft vanuit haar vak hier kijk op.
Daarnaast ga ik ervan uit dat zowel jij als de ponyclub een verzekering hebben afgesloten die toereikend is voor de activiteiten die worden ondernomen. Als dat niet zo is, ben je om te beginnen al oerstom bezig. In de praktijk is het vaak wel goed geregeld, maar mocht je twijfels hebben, check het dan voordat het mis gaat.
Met goede argumenten kun je altijd mensen weigeren in je les (zonder ook trouwens Duivel ) Het wordt je hooguit niet in dank afgenomen Haha!
Het punt zal zeer waarschijnlijk niet liggen bij het meisje van de wilde pony en haar letsel maar wat als er ANDERE kinderen letsel oplopen door het gedrag van deze pony? DAAR ligt zeer waarschijnlijk het gevaar en daarmee je correcte argument om dit kind niet in je les toe te laten.
Voor je collega geldt feitelijk hetzelfde. Er is geen enkele wet die je dwingt om een diploma te hebben voordat je les gaat geven, waarmee geen enkele verzekering je kan weigeren te verzekeren; ze kunnen hooguit een hogere premie vragen en daar zit dan weer een kapstokartikel achter van het redelijkheidsbeginsel.

Let op: dit is zeer serieuze en ingewikkelde materie. Ik weet er een klein beetje van en van daaruit kan ik je een duw in de goede richting geven, maar meer ook niet!! Laat je hierover adviseren door je (rechtsbijstands)verzekering opdat je geen onnodige risico's neemt.

Misschien helpt dit voorbeeld: Ik ben marchall bij de Land Rover club Holland. Ik (onze groep Haha! ) doet de begeleiding op de terreinrijdagen. Mensen moeten in principe onze aanwijzingen opvolgen. Mocht ik een inschattingsfout maken waardoor iemand schade aan de auto (of erger) oploopt, dan is de club daarvoor verzekerd en kan ik niet persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:41

Ik ga alleen even op het aansprakelijkheidsgedeelte in.

Ik neem aan dat het een eigen pony van het gezin betreft.
Alleen wanneer jij het kind onverantwoorde dingen laat doen, zal jij persoonlijk aansprakelijk kunnen zijn. Jij moet een zorgvuldigheidsnorm geschonden hebben om aansprakelijk te kunnen zijn. Ben je onzorgvuldig wanneer je dat kind in je les toelaat? Hmmm, zou een leuke discussie kunnen worden Haha! , daar kan ik geen 100% uitsluitsel over geven. In deze specifieke omstandigheden is het in ieder geval niet ondenkbaar.
Ik neem aan dat jouw aansprakelijkheid afgedekt is door de verzekering van de club. Ga dit in ieder geval even na. Jouw aansprakelijkheid in dit geval is niet verzekerd op jouw eigen AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) omdat je niet in hoedanigheid optreedt van particulier.
Is jouw aansprakelijkheid verzekerd, dan is er niet zo'n probleem. Zo niet is het misschien verstandig om de poot stijf te houden en ze niet in de les toe te laten.
Een letselschade kan flink in de papieren lopen en daar wíl je zelf niet voor opdraaien hoor!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:44

Even volledig offtopic: maar LDRD, wat heb jij toch een partij gave paarden in je profiel staan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:47

Haha!

Dank je! Zou je niet zeggen als je de laatste 2 nu zou zien hoor. Heb net uitdunmesjes gehaald om ze binnenkort eens flink te lijf te gaan en al het overtollige haar eraf te jassen Haha! .

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:33

Wat een lastige situatie. Ik zou het voor de zekerheid gewoon niet doen. kan ze niet op de andere pony van dat andere zusje? Als deze braver is?