Voernijd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_m

Voernijd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 12:40

Doei! Hoi,

Ik wordt de laatste tijd echt soms zo gek van mij paard... en weet even niet hoe ik het moet oplossen en waar het vandaan komt.. ik heb we een vermoeden.. maar weet het niet zeker... ik zal het even uitleggen..

Ik gaf ratino vaak als ik weg ging wat lekkers, een wortel of een beetje muslie. Toen begon ik te merken dat hij heel drammerig werd als ik hem in zijn stal ging zetten. Hij moet van mij altijd de stal in lopen met mij dan omdraiien en dan het halster af. Dit deed hij nog wel maar hij begon echt te drammen met zijn hoofd en niet willen wachten en dook dan meteen op zijn voerbak af. Ik heb hem meteen duidelijk gemaakt dat hij moest wachten tot dat ik het goed vond dat hij naar zijn bak on lopen, dit ging wel goed maar hij keek echt heel boos..
Na overleg met een vriendin had ik besloten om hem geen eten meer te geven, dit eerst af gebouwd door hem in zijn stal te zetten en een half uur later wat te geven tot helemaal niets meer. Hij leek hier wel rustig vante worden.
Nu komt het probleem, hij staat nu bijna een week op antibiotica, dit moet hij 2 keer per dag hebben, dus ik kom twe keer per dag en geef hem dan wat muslie met antibiotica er door heen.. Nu is zijn gedrag weer terug gekomen maar nog eenstukje erger.. Als ik aan kom hinnekt hij gewoon en staan zijn oortjes naar voren ik loop naar hem toe en het eerst wat hij doet is zoeken naar iets lekkers.. als hij niets vind is het wel goed.. maar ziet hij me daarna aan komen lopen met de voerschep dan begint hij al druk te worden maar houd nog oortjes naar voren en reageert redelijk normaal... maar zodra ik zijn stal open doet gaan zijn oren plat naar achter en wordt hij gewoon nijdig als hij het niet meteen krijgt.. Ik heb al een paar keer zijn stal weer dicht gedaan en gewacht tot hij weer normaal deed en dan nog een keer proberen.. maar hij blijft zo doen. Hij weet dat hij moet wachten tot ik klaar ben maar de laatste keer duwde hij echt zijn hoofd meteen in zijn bak.. toen heb ik hem uit zijn bak gekregen door hem een tik te geven.. hij accepteerde dit wel en bleef bij zijn bak uit de buurt maar hij bleef wel met zijn oren plat in zijn nek door zijn stal heen denderen... tot ik weg was... hj dook meteen op zijn eten af en gaat ook echt voor zijn staldeur staan...
Nu moet hij gelukkig vandaag voor het laatst antibiotica en denk ik dat ik maar niets meer aan hem geef.. Maar ik vroeg me af wat jullie er van denken...
En hoe krijg ik dit gedrag er uit???

Sorry voor het lange verhaal.. maar dan is het denk ik wel duidelijk nu Nagelbijten / Gniffelen
Alvast bedankt voor het lezen

Doei, doei

Nimmy

Re: Voernijd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:45

Niet standaard iets lekker gevens.. heel af en toe kan wel, maar je kan ook belonen met je stem of een kriebeltje/ klopje...

verder als die antibiotica moet, kan dat niet gewoon door zn voer worden gegeven als die gevoerd wordt?

Sasse_fras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:47

Idd niet standaard iets geven als je komt of gaat.
Op een gegeven moment weet ie het wel!

Chantal1971Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:54

Misschien kun je proberen om niet teveel op routine te werken. Dus de ene keer gelijk voer geven. De andere keer pas na 3 kwartier voer geven. En, als dat mogelijk is, een keertje eerst het voer in zijn bak doen voordat hij zelf de stal in komt.

Het blijft een lastig probleem. Als ze het eenmaal hebben komen ze er niet zo makkelijk meer af.
Ik heb een pony die in de kudde heeft gestaan (en, denk ik, laag in rang was, dus altijd de laatste). Hij blijft rustig omdat ik niet teveel aan routine doe. Ik verander regelmatig mijn werkvolgorde. Naar mij zal hij niet snel lelijk (meer) doen maar de andere twee pony's blijft hij wel waarschuwen door zijn achterbeen regelmatig te verheffen (trappen doet hij dan gek genoeg weer niet).
Het is wel minder geworden dan toen hij kwam, maar ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat hij dag en nacht op het weiland staat. Er is dus meestal wel iets te knabbelen. Ik denk dat dat wel rust heeft gegeven.

Hoe dan ook, het zal wel extra werk (en tijd) kosten om deze reactie er weer een beetje uit te krijgen. Succes!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:34

Ik heb het helemaal eens met chantal1971. Paarden wennen gewoontes snel aan. Wanneer je altijd alles volgens de zelfde volgorde doet gaan ze daar aan wennen en verwachten ze ook dat je het zo doet. Daarom is afwisseling altijd belangrijk.

Mijn verzorgpaard wil ook nog wel is tegen de staldeur trappen rond etenstijd of als ik bij de voerkist bezig ben (deze staat voor zijn stal). Maar wanneer die dat doet loop ik gewoon weg... Hij krijgt zijn eten pas als hij geduldig wacht, dit weet hij ook en als ik dan terug kom doet ie het ook niet snel nog een keer...

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:47

Ik ben het met de voorgaande eens. Maar misschien is het ook een idee om steeds iemand anders het in zn voerbak te laten doen. dus de ene keer jijzelf de andere keer je vriend en dan weer iemand die mee is. Ook(ik dacht dat je dat al had gedaan) op je stem laten reageren dus Nee is nee en fout dus als hij zo staat te drammen op een boze toon Nee zeggen en dan mag die ook niet zo naar de voerbak toe'rennen'. verder had ik net nog een idee maar die ben ik nu even vergeten maar als die weer boven komt drijven zal ik uhm even plaatsen!