Paard irriteert ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Paard irriteert ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:40

Mijn merrie staat momenteel alleen in een stuk wei naast twee andere paarden. Af en toe laat ik mijn merrie bij deze twee jonge paarden lopen, zodat ze lekker met elkaar kunnen spelen.

Vandaag was het uitgelopen op een knokpartij. De jonge merrie begon mijn merrie te irriteren. Mijn merrie begon te gillen en sloeg naar achter. De jonge merrie gleed half uit door de knal, maar ging daarna weer doodleuk verder met bijten in mijn merrie haar hals.

Mijn merrie was hier niet van gediend en heeft nog 3 keer flink uitgehaald, maar de jonge merrie bleef maar doorgaan. De 4e trap drong gelukkig wel door bij de jonge merrie en toen haalde ze het niet meer in haar hoofd om mijn merrie nog te irriteren.

Is dit nou zielig of hoort dit nou bij de "opvoeding" die oudere paarden geven aan jonge paarden? Kan ik ze nu nog wel een keer samen in de wei laten spelen of zal ik het voortaan maar laten?

Coconut

Re: Paard irriteert ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:02

Heeft het gedrag van mijn merrie invloed op de jonge merrie en kan de jonge merrie hier wat van leren of...?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:34

Dat is inderdaad opvoeding door het oudere paard. Maar kennelijk is het een vasthoudend jong ding en mogelijk is jouw merrie niet zo van het uitdelen van pakken slaag, waardoor het niet met de eerste klap klaar was.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:41

mijn merrie houdt helemaal niet van uithalen. Doet ze normaal gesproken ook niet zo snel. Nu begon ze echt hard te gillen en te slaan.

Dit is dus typisch het opvoeden van een jonger paard door een ouder paard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:42

Yep Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:43

oke, duidelijk. Maar is het dan verstandiger om ze vaker bij elkaar te zetten zodat het jonge paard meer leert van mijn ervaren merrie? Heb geen zin in gewonde paarden namelijk...ik houd er wel toezicht op, maar een ongeluk is zo gebeurd...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:46

Ik denk dat dat alleen verstandig is als ze ook echt een kudderelatie aan kunnen gaan. Als jou merrie steeds maar even erbij komt en niet langdurig, zal ze toch steeds gezien worden als indringer en zal het ritueel vaker herhaald moeten worden, voordat alle paarden hun plek kennen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:49

_Skess_ schreef:
oke, duidelijk. Maar is het dan verstandiger om ze vaker bij elkaar te zetten zodat het jonge paard meer leert van mijn ervaren merrie? Heb geen zin in gewonde paarden namelijk...ik houd er wel toezicht op, maar een ongeluk is zo gebeurd...

Persoonlijk zou ik eens rondkijken voor een wat dominantere oudere merrie om het jong spul wat discipline bij te brengen. Is ook prettiger voor je oudere paardje, dat niet graag optreedt. Jouw ervaren merrie klinkt een beetje zoals die van mij, je moet heel extreem ver gaan voordat ze uithaalt en mist zelfs dan nog de echte overtuiging.
Wil je het gemakkelijk houden voor alle partijen (ook voor het jonge spul) dan is een duidelijk dominante merrie geschikter voor dit werk.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:57

Oke, ik snap het. Beschik voor de rest niet over een ander paard die eventueel de jonge paarden kan "opvoeden". Ik denk dat ik mijn merrie maar gewoon in haar eigen stuk houdt Lachen

bedankt voor de tips!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:07

Bedenk wel dat die jonge paardjes de opvoeding wel nodig hebben, dus als er niet een paard is die die opvoeding geeft, zul jij het zelf moeten regelen. Dat is altijd moeilijker dan wanneer een ander paard het doet.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:53

ik beleer zelf een jong paard van de twee. De ander is 2,5 en wordt pas over 2 jaar beleerd. Ik ben wel bezig met de opvoeding, maar ik zie echt dat ze wat gemist hebben vroeger.

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:37

Ach, niks ernstigs toch? Zolang jonkie er niks ernstigs aan overhoudt. Dit is denk ik de gewoonste zaak van de wereld bij jonge paarden, ze zijn gewoon hardleers Knipoog.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 16:38

Hardleers klopt wel ja...en ze zijn onopgevoed. Kennen geen manieren ook niet aan het halster. Ben nu heel veel met ze bezig en merk al veel verschil Lachen