Probleem leren laarzen: wie kan mij helpen?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Probleem leren laarzen: wie kan mij helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 18:42

Hallo,

Ik heb een 3kwart/half jaar geleden leren laarzen gekocht. Maar in die tijd is mijn kuid denk ik dikker geworden en ben bang dat ze te krap zijn.

Nu heb ik het probleem dat ik ze bij 1 paardrijbroek niet aan krijg, de stof van mijn broek gaan dan iets dubbel zitten en dan zit het super strak aan de bovenkant van mijn been (kuit). Het zit niet lekker, en als ik dan op het paard zit, ga ik na een tijdje mijn voeten niet meer voelen, het gaat tintelen en knelt af. Na 10x opnieuw aan doen gaat mijn laars goed aan, en dan gaat het wel goed.

Bij nog een andere broek, krijg ik de laarzen gewoon niet meer uit, dat is echt een hel, ik moet zo veel kracht op mijn andere voet zetten op de laarzentrekker, dat het gewoon niet meer gaat, het doet echt pijn. Nu zei mijn vriendin gisteren dat ik dan geen paardrijsokken meer aan moest doen, maar gewone sokjes en dan een panty kousje er over heen. Dat vond ik wel een goed idee.

Maar nu wilde ik jullie vragen voor andere oplossingen (behalve dan mijn kuit laten afvallen, ben ik al mee bezig maar zo makkelijk is dat niet:P).

Ik dacht zelf aan een rits of elastiek er in zetten...
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring!
Doe je dat gewoon bij een schoenmaker?
En wordt dat wel mooi?
Heeft iemand toevallig foto's?

Nu is er nog iets, mijn laars is bijna niet ingezakt, het is een Petrie Laars (niet de perfect) en verder een onbekend merk. Het is best stug leer, maar die mensen in de winkel zeiden dat hij paste (ik heb er niet echt verstand van).

Ik hoop dat iemand antwoord weet op deze vragen, want verkopen vind ik ook zo zonde.
Maar dit kan ook niet langer, het is gewoon een ramp.

Alvast bedankt,
Groetjes Nicol.

Gonzalez

Re: Probleem leren laarzen: wie kan mij helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:49

Je kan ze ook bij een goed schoenmaker laten oprekken, zodat de schacht wat wijder wordt.
Van een rist wordt volgens mij je laars nier breder, alleen het aan- en uittrekken wordt makkelijker!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:49

Klinkt mij in de oren als dat de laars net even te krap is bij de kuit. Ik ben zelf van mening dat een laars moet passen, met de broek en de sokken waar jij graag mee rijdt. Dus als jij graag met paardrijsokken rijdt, dan moet de laars daarop worden aangepast.

Mijn advies is teruggaan naar de winkel en daar je probleem voorleggen. Wellicht is het mogelijk om je laars iets op te laten rekken en dan voornamelijk de abslutz. Heb je hele bolle kuiten (ballonvormige kuiten) dan is het misschien raadzaam om er een rits in te zetten. Persoonlijk zou ik daar niet voor gaan aangezien een rits een zwakke plek is in een laars. De levensduur van ritsen is aanzienlijk korter dan de levensduur van een leren laars.

De stugheid van het leer heeft te maken met het type laars dat je hebt. Petrie heeft verschillende prijs- en kwaliteitsklasses en daar zit een behoorlijk verschil in. Heb ooit Perfects gehad, die deden er een jaar over om ingelopen te zijn, heb nu de Anky's en die zaten na een maand al als gegoten.

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:52

je kan er ook een rits in laten maken, daar word een laars wel degelijk breder van, en het is heel makkelijk met aan en uit doen natuurlijk!
Dat kan je bij een vakkundig schoenmaker laten doen, meestal kost dat rond de € 45,-
Ben wel van mening dat je laars niet goed is aangemeten, klinkt alsof ze veel te krap zijn aangemeten.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:15

Hallo,
Allemaal erg bedankt voor de reactie's!
Ik waarschijnlijk mijn laarzen oplaten rekken als het lukt!
Groetjes Nicol

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 02:35

[LZP] > [RUI]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 02:40

Gonzalez schreef:
Je kan ze ook bij een goed schoenmaker laten oprekken, zodat de schacht wat wijder wordt.
Van een rist wordt volgens mij je laars nier breder, alleen het aan- en uittrekken wordt makkelijker!

Van een rits inzetten wordt een laars iets meer dan een centimeter breder. Ik heb ook ritsen in een paar laarzen laten zetten, resultaat is mooi geworden. En de laars is voelbaar breder geworden, verder is het met aan en uittrekken een genot!

Sasse_fras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:35

Je kan ze oplaten rekken, een rits erin of elastiek ertussen laten zetten!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:45

Ik heb er een rits in laten zetten. Ik kon kiezen of ik ze daarbij iets breder wilde, of dat ze even breed moesten blijven.
Het kostte 40 Euro (voor 2 laarzen).

Meggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:45

Ik weet niet, maar ik heb dat ook wel eens, ik heb dan én een dikke rijbroek én dikke rijsokken. Ik rij bijna zelde tot nooit met rijsokken. Ik neem gewoon normale katoenen sokken die ik ook gewoon naar school draag. Die zijn ook best wel glad. Probeer om erin te komen zakjes, ik kwam er met laarzentrekker ook nooit in. Toen heb ik die lipjes kapot getrokken Vork en nu doe ik het met zakjes, even rondspringen en ik zit erin . Haha!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:50

Je hebt ook speiciale laarzen sokken dat zijn dunne sokjes!!
of je kan er een rots in laten zetten net zoals hier boven al werd gezet:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:45

Van rondspringen gaan je laarzen wel kapot op den duur. Tegen de stugheid: goed in de olie zetten, net zo vaak tot de olie helemaal door het leer is heengedrongen.Tja en als we het over mooi hebben. ik heb verschillende laarzen gezien waar later elastiek was ingezet, een rits valt veel minder op.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:49

Deze problemen komen me bekend voor.. Rijd met panty kousjes of plastic zakken. Ga voor je gaat rijden 20 minuten met je benen hoog liggen, wil ook weleens helpen. Verder maakt een rits dat je ongeveer weer een cm speling hebt.. en je kan de rits geleidelijker aan helemaal dicht doen.. Meestal als je ff gelopen hebt dan krimpt de kuit weer (met laars aan).

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:01

Zou ze eerst laten oprekken. Je kan er altijd nog een rits in laten zetten. Bij het oprekken worden ze ook 1 of 2 centimeter breder. Het duurt geloof ik 3 of 5 dagen en het kost ook niet zo duur

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:26

Laarzen moeten gewoon zitten zoals jij het lekkerste rijd. Als jij graag met een dikke broek en sokken rijdt, dan moet de winkel aan die wensen voldoen. Persoonlijk heb ik leren rijlaarzen omdat die rubberen voor van die zweetpoten zorgen, ik ben dan ook zeker niet van plan om met plastic zakken te gaan rijden. Die suggestie deden ze bij mij ook bij de winkel, dacht het even niet. Terug met die handel en ze zorgen er maar voor dat het wel zit zoals het hoort!

Om laarzen wat soepeler te krijgen, ging ik altijd fietsen. Daar worden ze bij de enkel echt heel flexibel van!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:27

gigil schreef:
Zou ze eerst laten oprekken. Je kan er altijd nog een rits in laten zetten. Bij het oprekken worden ze ook 1 of 2 centimeter breder. Het duurt geloof ik 3 of 5 dagen en het kost ook niet zo duur

Oprekken heeft 9 van de 10 keer weinig effect..

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 22:53

Hallo.

Bedankt voor de reactie's.
Ik vind ook dat ik gewoon met sokken moet kunnen rijden als ik dat lekker vind zitten.
Ga ze morgen naar de schoenmaker brengen om ze op te laten rekken.
Het kost me 10 euro en als het niet helpt heb ik gewoon pech, want nu kan ik er ook niet veel meer mee.
Panty kousjes rij ik al mee (over de sokken heen) wil niet echt lukken.
Ik heb die 1 of 2 centimeter breder echt nodig denk ik...

Groetjes Nicol

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:59

suleilitha schreef:
Van rondspringen gaan je laarzen wel kapot op den duur. Tegen de stugheid: goed in de olie zetten, net zo vaak tot de olie helemaal door het leer is heengedrongen.Tja en als we het over mooi hebben. ik heb verschillende laarzen gezien waar later elastiek was ingezet, een rits valt veel minder op.

Dat moet je dus niet doen!
Je hebt grote kans dat je binnenvoering los gaat laten, en als je dan je laars aan trekt met laarzentrekkers trek je de voering los.. zo ook met het uit trekken van de laars..

Ik heb het zelf ook ooit gedaan, laars was idd erg soepel geworden, maar de binnenvoering kwam los.
Na navraag blijkt dat een hoop lijmsoorten hier niet tegen kunnen, deze lijm lost op icm olie.... dus je bent gewaarschuwd!

Persoonlijk zou ik voor oprekken gaan, of een rits..

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:01

geen leren laarzen?
jophurs ofzoo ? (mijn favo) Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:28

femmefatale1 schreef:
suleilitha schreef:

Dat moet je dus niet doen!
Je hebt grote kans dat je binnenvoering los gaat laten, en als je dan je laars aan trekt met laarzentrekkers trek je de voering los.. zo ook met het uit trekken van de laars..

Ik heb het zelf ook ooit gedaan, laars was idd erg soepel geworden, maar de binnenvoering kwam los.
Na navraag blijkt dat een hoop lijmsoorten hier niet tegen kunnen, deze lijm lost op icm olie.... dus je bent gewaarschuwd!

Persoonlijk zou ik voor oprekken gaan, of een rits..

Een goeie laars mag niet loslaten en verder heb ik er ook een rits in laten zetten, laarzen zitten nu geweldig!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:02

Enig nadeel aan een rits is, dat je een zwakke plek in de laars aanbrengt. Een rits gaat veel minder lang mee als dat een leren laars doet.