Ruitervakanties begeleiden; leren laarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juniper

Ruitervakanties begeleiden; leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:32

Ik ga van de zomer in Frankrijk ruitervakanties begeleiden. Mijn stalschoenen en chaps zijn kapot, dus tijd voor iets nieuws. Eigenlijk wil ik graag leren laarzen, ik ben inmiddels wel benieuwd hoe dat is. Alleen vraag ik me af of dat logisch is, aangezien ik niet alleen op het paard ga zitten, maar ook veel praktische klusjes moet gaan doen.
Ik heb een budget van maximaal 200 euro. Eerst heb ik gekeken naar tweedehands laarzen, omdat ik het een beetje zonde zou vinden om met nieuwe leren laarzen te gaan werken. Maar na enkeel mislukte pogingen ben ik toch naar ruitershops gegaan om te kijken naar nieuwe laarzen. Ik heb inmiddels een aanbod gehad van nieuwe cavallos (ik weet nog niet welk model) voor 200 euro. Verder vind ik petries ook mooie laarzen.

Maar nu heb ik geen idee wat wijsheid is. Ik wil duurzame laarzen, niet meer dan 200 euro uitgeven, en ze moeten tegen een stootje kunnen.

Tips?

Judje

Re: Ruitervakanties begeleiden; leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:07

De duurzamere laarzen zijn de laarzen van rundleer, dus de 'goedkopere' laarzen (voor zover je dat goedkoop kan noemen).

Ik weet niet wanneer je naar Frankrijk gaat, maar als ze de laarzen nog moeten bestellen en het duurt een paar weken weet ik niet of het verstandig is om direct uren per weer, die laarzen aan te hebben.
Daarnaast, zoals je zelf zegt, ga je ook veel andere dingen doen dan rijden, dus lijkt mij goede jophurs met chaps slimmer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:10

Meteen erop lopen zal erg pijnlijk worden... Zou ik niet aanraden. Ik heb zelf laarzen van petrie (weet niet meer welke), en ze zijn erg fijn Lachen.

knooopjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:10

als je de hele dag op laarzen loopt en het is zomer krijg je echt ontzettende zweet voeten met 26 graden de hele dag op laarzen lopen is heel warm,kun je beter chaps kopen met jophurs,dan kun je als je niet rijd je chaps uitdoen.
vr groetjes saskia

sofire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:14

Hoi juniper, waar ga jij dan die ruitervakanties begeleiden? Hoe kom je daar terecht?

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:19

Ik heb zelf ook vaak gewerkt op een buitenmanege op texel, waar ik veel klusjes moest doen + lesgeven + bos/strand ritten begeleiden, en dan zijn leren laarzen toch echt niks. Naar mijn idee dan. Ik zou gewoon lekker een paar goedzittende berschoenen van de scapino kopen en dan een zet chaps. Eventueel kun je als je bijvoorbeeld een keer écht een lange rit gaat doen wel laarzen aandoen, maar verder niet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:20

Mountain horse laarzen? Die zijn bij Piaffe onder de 200 euro

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:30

De Petrie Perfect is zo ong 200 eurie en kunnen tegen een stootje. Verder ben ik het met lovelucky eens. Ik denk dat je beter kunt kiezen voor jodphurs en chaps.
Veel plezier daar

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:33

Ik heb laatst gaithers (hardleren chaps) gekocht van Petrie, in combinatie met jodphurs.
Dat is ideaal, met gewone klusjes kan je ze af doen, of als het warm is,
en met rijden doe je dan je chaps aan. Niemand die bij mij verschil zag tussen laarzen en chaps. Lachen
En gaithers zijn stuk goedkoper (rond de 75/80€).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:37

je kan kijken of je MH laarzen kan vinden 2e hands. dan heb je leren laarzen die ook nog eens heel lekker lopen. ook zijn die niet zo duur, dus kan je er ook nog een paar stalschoenen bij kopen.

reken erop dat leren laarzen inlopen pijnlijk is en ze zijn behoorlijk warm, dus ik zou persoonlijk voor goede schoenen en goede leren chaps gaan.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:19

Bedankt voor het meedenken! Ik heb nog oude stalschoenen die ik aan zou kunnen doen voor de klusjes. momenteel heb ik drie opties lopen, petries, cavallos, bijden zonder rits of veters en mountain horse laarzen met veter en rits.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:23

Ik zou niet aan leren laarzen beginnen als je geen wedstrijden wilt rijden. Je kunt denken aan jodhpurs en eventueel harde chaps. ALs je ruitervakanties gaat begeleiden zal er misschien ook wel stukken naast het paard gelopen moeten worden. En Frankrijk kan heel warm worden, leren laarzen zijn dan een kwelling.

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:11

Ooit gedacht aan lere jophurs en leren chaps? als je dan in de stallen gaat werken kan je de chaps uit doen en met het rijden weer aan.. zo worden ze niet gauw vies ofzo.. een vriendin van me heeft ook leren chaps en ze vond ze heel fijn voor in de stallen en met rijden. pas je wel op als je 2e hands laarzen gaat kopen dat ze dan goed zitten en niet dat ze al helemaal op de vorm zitten van een ander.. want leren laarzen komen op jou vorm te zitten. en als je veel buiten rijd ofzo moet je niet leren nemen maar rubbere of toch de stoffe chaps stal schoenen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:18

Ik heb in Canada 5/6 uurs ritten begeleid in 40 graden, stalwerk (120 paarden verzorgen) en trainen (zo'n 10 paarden per dag). smoorheet, ik was altijd blij als de lange broek en schoenen weer uit konden. Ik droeg of een jodphurbroek of schoenen met chaps. Ik moet er niet aan denken om met dat weer met laarzen te moeten rijden. Jodphur broek vind ik het fijnst omdat die niet zo strak om je benen zitten, en dus de wind er een beetje onder kan Knipoog Ik zou geen laarzen aantrekken, heb het ook niet geprobeert omdat ik bij voorbaat al vreesde voor kokende voetjes Nagelbijten / Gniffelen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:20

Met het rijden met berg- en stalschoenen zou ik wel uitkijken.
Laarzen en jophurs, zijn namelijk expres smal gehouden, zodat je niet zo snel vast kan komen te zitten met je voeten in je beugels. Dat kan gevaarlijke gevolgen hebben.
Het kan wel, maar dan is het belangrijk dat je (extra) brede beugels hebt en ik weet niet of jij toevallig weet met welke maat beugels er gereden wordt in Frankrijk.

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:15

Ik ga in April voor 6 maanden werken op een stoeterij in Frankrijk en ik heb even getwijfeld of ik laarzen zou aanschaffen maar ik hou het bij mijn schoenen & chaps. Frankrijk is warm in de zomer, en ik loop veel dus ik heb liever schoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:15

Leren laarzen voor van de zomer? Beetje warm Nagelbijten / Gniffelen Ik zou een paar stalschoenen kopen. Daar heb je veel meer aan bij het werken op stal. En als die dan stuk gaan is het minder erg dan een duur paar leren laarzen. In de 6 maanden dat ik in het buitenland heb gewerkt heb ik nooit laarzen gedragen, alleen als het regende.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:19

Rundleren rijlaarzen zijn erg duurzaam!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:44

Houd er ook rekening mee dat je waarschijnlijk ook tijdens het rijden in het terrein ook nog wel eens te voet zult moeten gaan. Afdalen over een glad, ongelijk, stenen glijpaadje kan ik je met (leren) laarzen ten sterkste afraden. Zoek een paar goede (loop)schoenen en een paar goede chaps.

Ikzelf geeft de voorkeur aan een paar goede (half)hoge bergwandelschoenen categorie A/B. Kan je prima mee rijden en lopen gaat daar ook goed mee. Heb je een minder groot budget, kijk dan bijv. eens bij de Makro naar de Hawks. Prima (berg)wandelschoen voor een zeer schappelijke prijs.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:47

Ik zou zeker voor schoenen met chaps gaan. Behalve dat dat veel lekkerder loopt tussendoor heb je ook geen problemen als je benen een beetje dikker worden door de warmte. Als het echt warm is in NL worden mijn benen altijd wat dikker en zitten mijn laarzen niet echt lekker meer. Zeker niet om een hele dag aan te hebben!