Probleempje met wandelen !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Probleempje met wandelen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 11:42

Ik heb mijn welsh merrie anderhalf jaar .
Ze is pas 2 geworden eigenlijk .
In het begin was alles eng natuurlijk dus hadden we wat probleempjes met lopen etc .
Uiteraard was dit een kwestie van wennen en toen we naar een andere stal verhuisde
waar ook nog een parkje was , was het helemaal te gek natuurlijk !
Ze is eigenlijk altijd vrij braaf geweest .

Net voor haar tweede jaar stond ik in de losgooibak , moest even wat doen .
Terwijl mn vriend mij riep en ik naar hem keek was mn pony dichterbij geslopen en toen ik me eigen dus weer omkeerde had ik een voorbeen op mijn neus !
Dat was dus even schrikken en flink "zwart zien " ...
Sinsdien ben ik veel voorzichtiger geworden in de omgang met mn pony .

Maar er is ook een probleem ontstaan met wandelen .
Want mijn ponymeisje is het schijnbaar niet vergeten en denkt het tegen me te kunnen gebruiken .

Als ik ga wandelen loop ik het terrein met parkeerplaats af !
Dit gaat UITSTEKEND tot ik de parkeerplaats afgaat .

Ze wilt dan wegrennen , geef ik haar hiervoor op de donder , gaat ze stijgeren !
Zou ik haar dan weer op de donder geven voor het stijgeren neemt ze dus echt een loopje met me !
Ze sleurt me gewoon alle kanten op en ik kan dat dus echt niet houden .
Wilt ze wegrennen en ik doe niks sleurt ze me ook gewoon mee .
Ik loop nu met een hengstenketting en dit gaat wel iets beter .
Toch blijft ze proberen weg te rennen en als ik dat afstraf is dat stijgergedrag er weer !!

Iemand ervaringen ?
Tips , Oplossingen ?
Alles is welkom !

aronneke

Re: Probleempje met wandelen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:41

De mijne wil buiten het terrein wanneeer ik naar de bak loop ook altijd ontsnappen. Ik loop ook met een hengstenketting en dat werkt goed bij mij. Ik loop soms de andere kant op, van de bak weg zodat hij buiten het terrein gaan niet associeert met "aan het werk gaan". Probeer dit eens, of neem een boterham mee en beloon wanneer je paard braaf is.

Wat ik onderweg doe is dat ik stil ga staan en mn paard naast me moet blijven staan. DIt helpt onderweg bij mij ook, zo weet mijn paard dathij moet gehoorzamen en ik de baas ben.

Succes

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:49

kimfinders schreef:
De mijne wil buiten het terrein wanneeer ik naar de bak loop ook altijd ontsnappen. Ik loop ook met een hengstenketting en dat werkt goed bij mij. Ik loop soms de andere kant op, van de bak weg zodat hij buiten het terrein gaan niet associeert met "aan het werk gaan". Probeer dit eens, of neem een boterham mee en beloon wanneer je paard braaf is.

Wat ik onderweg doe is dat ik stil ga staan en mn paard naast me moet blijven staan. DIt helpt onderweg bij mij ook, zo weet mijn paard dathij moet gehoorzamen en ik de baas ben.

Succes

Meestal neem ik snoepjes mee of stukjes wortel ...
Ipv dankbaar te zijn gaat ze voor mijn voeten lopen en bedelen voor meer .

De andere kant oplopen zal ik eens proberen.
Netjes naast me blijven doet ze wel als ik dit vraag al is ze soms wat ongeduldig !
Alleen dat wegrennen heh , vind het zo eng ...
Vooral omdat je weet dat je ze niet houden kan .

Bedankt in ieder geval voor je reactie Lachen

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:54

Mijn verzorgpaardje kon buiten met wandelen ook wel eens moeilijk doen en mij voorbij rennen/springen.
Ik adviseer je om vooral niet boos te worden en af te straffen. Daarmee gaat het alleen maar van kwaad tot erger, en dat wil je natuurlijk niet. Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer kalm en relaxt te blijven en probeer haar vooral voor te zijn! Als je merkt dat ze zich gaat spannen om weg te rennen of te springen; loop dan gewoon rustig een rondje of laat haar alvast een rondje draaien om jou heen. Desnoods 2 rondjes, net zo lang tot ze weer kalm is. Maar het is dus van belang dat jij kalm blijft en haar dus goed voor bent!

Ik weet dat het erg moeilijk is om kalm te blijven als ze zo lopen te etteren, maar uiteindelijk win je daar wel het respect van je beessie mee, en dat is wat je graag wilt neem ik aan Knipoog . Sterkte er mee! Bij mij is het ook goed gekomen zo...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:32

Je kunt op leeftijd van 2 jaar al aan grondwerk doen. Eerst even de verhoudingen rechtzetten voordat je weer naar buiten gaat.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:38

Iemand een goede link ?
Waar ik ALLES over grondwerk kan lezen en wat er zoal te doen is .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:32

Cassidy schreef:
Je kunt op leeftijd van 2 jaar al aan grondwerk doen. Eerst even de verhoudingen rechtzetten voordat je weer naar buiten gaat.

dit was ook mijn gedachte... er zit iets niet lekker in de verhouding tussen jou en je pony, en dat los je inderdaad niet op met een hengstenketting, zoals je zelf ook al aangeeft. met grondwerken kan je aandacht besteden aan het reageren op lichte halsterhulpen, waardoor ze niet meer aan het halster zal trekken.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:51

zoiezo zou ik niet meer uit de hand voeren.. want daarvan gaan ze heel vervelend tegen je doen.. geen lekkers meer geven dus.. (zou ik doen)
Ik geef mijn paard nooit meer iets uit de hand, en hij bedelt NOOIT meer, en hij gaat ook niet in je zakken lopen wroeten enzo..
en grondwerk doen om jullie vertrouwen de verbeteren, en jullie communicatie..
misschien Monty Roberts.. of Pat Parelli.. Of Hemfling..
Ik doe zelf MR.. maar zou je verdiepen in alles, en daaruit verschillende dingen meepikken zodat je een beetje een eigen ''methode'' krijgt..
Succes!! Knipoog

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:57

je geeft zelf aan dat je het eng vindt.. is het misschien een idee om hulp te vragen van iemand die ervaren en zelfverzekerd is?
Ik den kdat je pony dankbaar gebruikt maakt van jouw onzekerheid..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 02:29

uit de hand voeren is geen probleem, mits je er consequent mee omgaat. ik voer mijn dieren alledrie uit de hand, en ze weten precies wanneer het zin heeft om erop te wachten en wanneer niet. als ik ze iets vraag krijgen ze wat, dat is gekoppeld aan een belonend woord. als ik dat woord zeg volgt de voedselbeloning, zonder dat woord wordt er dus ook niets uitgedeeld.

daarbij leer ik ze gelijk beleefdheid aan met voedsel, als ik het uit mijn zak pak (ze staan dan al klaar want het belonend woord is al gevallen), dienen ze rustig te wachten tot ik het gepakt heb, zonder in mijn zak te graaien, te duwen of half bovenop me te staan.

overigens maak ik rustig een bak met eten klaar voor mijn paard terwijl hij er los bij staat. 'even wachten Faram' is dan voldoende om hem nieuwsgierig te doen afwachten tot ik de bak heb klaargezet voor hem.

met andere woorden, of je problemen krijgt met uit de hand voeren is compleet en enkel afhankelijk van hoe je er zelf mee omgaat, en wat je je paard ermee aanleert.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:01

Druk op het halster is geen probleem !
Alleen dat ene plekje , waar ze me denkt mee te kunnen slepen [ wat nog lukt ook ]

Als ik het erf afloop kan ik eigenlijk maar 1 kant op !
Aan de andere kant staan hekjes waardoor je zigzaggend heen moet lopen ...
Van de week oa geoefend met druk op het halster , netjes halthouden etc en dit ging prima!
Dus besloot ik mn angst te overwinnen Clown en eens de andere kant op te lopen [ via de hekjes]

Tot mijn verbazing ging alles PRIMA !
Geen ge-etter onderweg , helemaal niks .
Tot ze bij de straat kwam waar ze normaal begint te etteren .
Toen dacht ze : Ben in de maling genomen ....
Maar na haar gecorrigeerd te hebben ging ook dit stukje prima .
Gisteren Idem dito Lachen
Ik hoop dat het zo goed blijft gaan nu !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:22

nightlover schreef:
Druk op het halster is geen probleem !
Alleen dat ene plekje , waar ze me denkt mee te kunnen slepen [ wat nog lukt ook ]

Als ik het erf afloop kan ik eigenlijk maar 1 kant op !
Aan de andere kant staan hekjes waardoor je zigzaggend heen moet lopen ...
Van de week oa geoefend met druk op het halster , netjes halthouden etc en dit ging prima!
Dus besloot ik mn angst te overwinnen Clown en eens de andere kant op te lopen [ via de hekjes]

Tot mijn verbazing ging alles PRIMA !
Geen ge-etter onderweg , helemaal niks .
Tot ze bij de straat kwam waar ze normaal begint te etteren .
Toen dacht ze : Ben in de maling genomen ....
Maar na haar gecorrigeerd te hebben ging ook dit stukje prima .
Gisteren Idem dito Lachen
Ik hoop dat het zo goed blijft gaan nu !

klinkt goed. lekker door blijven oefenen, dan komen jullie er samen wel!