Mijn verzorgpaard is ondeugend! En slaat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLiek

Mijn verzorgpaard is ondeugend! En slaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:07

Hallo ik heb even een vraagje,

Ik kon er weinig info over vinden , dus dan maar via deze weg Knipoog .
Mijn verzorgpaard is een kwpn-er 1.76 maar wel lief.. Alleen soms schrikt hij wel eens enorm van dingen met als gevolg hij natuurlijk de neiging heeft om er vandoor te gaan.. Nou kan ik hem wel houden..

Maar van de week in de buitekbak liep ik een paar rondjes met hem.. er was niemand anders in de bak. Omdat er een grote vrachtwagen op het terrein stond en hij daar erg onrustig van word.

Maar op een gegeven moment werd hij zo wild van iets..?? Dat hij ineens mij weg trok en er vandoor ging in de buitenbak.. nou geeft dit niet zo.. en hij kwam netjes uitzichzelf weer terug naar mij toe lopen en bleef rustig staan! dat vond ik wel super..

MAAR ik ging met hem lopen en hij begon weer een beetje zenuwachtig te doen en opzij te springen.. dus ik gaf hem een klap met mn halstertouw en zei dat hij moest kappen.. waarna hij ineens sloeg met zn voorbenen!!! En hij bleef bezig dus ik nog een keer slaan, slaat hij ook nog een keer met zijn achterbenen Boos! .

Nou is mijn vraag weet iemand wat dit kan zijn en waarom hij dit doet??? want ik schrok er nog al van omdat hij zo helemaal niet is..

Alvast bedankt!

Groetjes Liekie

Silence

Re: Mijn verzorgpaard is ondeugend! En slaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:11

[/quote]
Citaat:
Maar op een gegeven moment werd hij zo wild van iets..?? Dat hij ineens mij weg trok en er vandoor ging in de buitenbak.. nou geeft dit niet zo..

Hier keur je het goed, eerste keer dat dit gebeurd.

Citaat:
MAAR ik ging met hem lopen en hij begon weer een beetje zenuwachtig te doen en opzij te springen.. dus ik gaf hem een klap met mn halstertouw en zei dat hij moest kappen

Nu doet het paard het voor de tweede keer en nu krijgt het op z´n donder.

Lijkt me niet echt duidelijk naar het paardje toe hé.
Wees consequent, dus straf alles af of niks.

En dan zeker niet met slaan.
Het paardje doet in zijn ogen niks verkeerd, omdat het de eerste keer wel goed was dat hij dit deed.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:14

silence daar ben ik het niet volledig mee eens, mijn paard schrikt ook heel af en toe, geen probleem iedereen kan schrikken maar daarna gaat ze allemaal kloten en omspringen en dan krijgt ze op dr donder en als ze mij maar zou proberen te slaan dan weet ik wel zeker dat ze ze terugkrijgt, paarden horen ONDER de mens te staan en hebben te gehoorzamen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:41

Schrikken kan inderdaad, maar als het paard zich los trekt en er vandoor rent moet je daar meteen consequent in zijn.
Niet eerst goedkeuren en daarna ineens gaan slaan.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:57

Ineens is wat heel anders dan eerst allemaal op zij springen en gek doen en dan een klap verwachten

xLiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:43

sillence het is niet dat ik ineens ging slaan.. hij was al aan het vervelen waarop ik hem meteen aanpakte. Natuurlijk is slaan niet altijd de beste oplossing maar bij zo'n groot tempramentvol paard is dat soms helaas nodig. Ook is het natuurlijk de manier waarop er geslagen word!. Daarbij zou ik me meer druk maken op mensen die met een trens rijden e.d dat is pas mishandeling.overigens heb ik het geen een keer goedgekeurd dat hij zo aan het vervelen was! ik weet wel waar ik mee bezig ben, ook hoef je mij niet de les te lezen. het ging mij alleen om het feit dat hij voor het eerst in jaren sloeg! Dit heeft hij nooit gedaan.. en daarop heb ik hem ook eventjes hard aangepakt. Er is geen mens dat zich zeker laat slaan !

Ook zeg je dat ik het niet moet goedkeuren dat hij wegschiet, dit is helemaal niet aan de orde gweest! als hij ineens zomaar wegschiet valt er niks meer te straffen . als hij dan terug komt zoals ook gebeurde is het al te laat. maar toen hij zelf terug naar me toe kwam op het moment dat ik hem probeerde te pakken. waarna hij nog steeds bezig bleef, heb ik hem daarvoor gestraft.
Ik heb niks goedgekeurd, en ben zeker consuqent.

misschien zou jij een dagje met hem moeten doorbrengen dan weet je wel waar ik het over heb Knipoog

Isab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:51

Ik zou in dit geval hetzelfde hebben gedaan als ik een touw in mijn handen zou hebben. Natuurlijk schrik je zelf van de reactie van je paard. En soms is een corrigerende tik nodig.

xLiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:19

ja ik hoef hem eigenlijk nooit te slaan, ik hou er ook niet van. Maar ik was verbaasd van zijn reactie. En laat me niet slaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:14

een corrigerende tik, prima. maar slaan bij een paard dat al angstig of zenuwachtig is maakt het alleen maar erger in 99% van de gevallen. het paard is bang, door hem die tik te geven bevestig jij zijn angst.

ook vind ik inderdaad dat je onterecht straft, eerst mag hij zich min of meer lostrekken, en daarna geef je ineens reactie. de reactie van het paard na je eerste tik gaf al aan dat je zijn grens bereikte, een paard trapt niet zomaar. ik zou adviseren om wat te oefenen met rust in de situatie brengen wanneer het dier onrustig of angstig wordt, je zou ook eens wat kunnen grondwerken om het vertrouwen van het dier in jou wat meer bevestigd te krijgen.

het beste advies bij een angstig paard is in de meeste gevallen om het angstige gedrag te negeren, indien nodig even kalmeren en het dier aansporen tot ontspannen (bijv. door iets te kauwen te geven, even op een fijne plek te wrijven of het dier het hoofd laag laten brengen). slaan maakt de angstreactie alleen maar heftiger.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:28

De beste manier van reageren op schrikreacties vind ik verschillen per paard. Mijn verzorgpaard schrikt om mij uit te proberen. Ze loopt er drie keer langs en de derde keer gaat ze aan de kletter. We hebben geprobeerd het te negeren, maar dan blijft ze bezig. Nu straffen we met de zweep. Daarna laten we haar ontspannen en proberen we het opnieuw.
Aan de hand loop ik meestal met haar met een leadrope. Aan de hand is ze veel braver en als ze dan schrikt is dat omdat ze het echt eng vindt. Ze probeert dan naar voor te springen, maar ik zwaai dan met t touw voor haar, zodat ze achter mn schouder blijft. Dan loop ik door en even later stop ik om haar weer tot rust te laten komen en stap ik weer verder. Zo blijf ik aan de leiding (ik blijf voorop en bepaal wat er gebeurt) en hoef ik haar niet te slaan.
Misschien is die leadrope in dit geval ook geen gek idee, omdat met een kort halstertouw hij zich snel lostrekt. Met leadrope kun je wel wat laten vieren, als hij heel snel reageert, zonder dat hij helemaal loskomt.
Je zegt dat hij normaal heel braaf is, dus ik neem aan dat hij echt schrikt en geen spelletje speelt. Dan zou ik vooral negeren. Slaan mag niet, dat mag je afstraffen. Dat betekent wel dat er in de rangorde misschien toch iets niet goed zit.

xLiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:30

merrieveulen: ik heb het totaal geen 1 keer goedgekeurd dat hij zich los probeerde te maken.. maar als hij ineens wegschiet dan kan ik hem moeilijk houden he.. en gaf niet zomaar een tik! hij begon te etteren en te bokken uit baldadigeheid.

ik heb hem duidelijk met een ''uhh'' laten weten dat hij moet stoppen. als meneer dan door blijft gaan dit is gewoon uitdagen want hij loopt er 10 x voorbij en dan ineens vind hij het eng.. krijgt hij gewoon een corrigerende tik Knipoog.

denk dat je niet zomaar moet oordelen over een paard dat je niet kent.
want jij zou hem ook zeker niet kunne houden als hij ''zomaar'' uit het niets wegschiet.

En slaan doet hij nooit, dit dit is waarschijnlijk een reactie op het feit dat hij bezig bleef en ik hem bleef straffen..
ik heb met hem vaak genoeg rust opgezocht en hem met zn hoofd naar beneden gehaald door middel van aaien op zn hoofd e.d. maar dit heeft geen zin als hij zo onwijs wild is of aan het uitdagen is .Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:56

en weet het paard wat 'uhh' betekent? reageert hij daar normaal gesproken wel op in een dergelijke situatie? je kunt immers moeilijk van het dier verwachten dat het goed reageert op een woord wat hem niet is aangeleerd. nu zeg ik niet dat dat hier het geval is, maar het is wel goed mogelijk.

bij werken met paarden gaat het imo niet om 'kunnen houden', zelfs een shet trekt je omver als ie echt gaat, een paard is gewoon te zwaar en te sterk voor een mens om het 'te kunnen houden'. het gaat erom, of het paard bij je WIL blijven, of hij WIL reageren op jouw hulp, in welke situatie dan ook. hiervoor is ene goede verhouding met het dier van het grootste belang, is de verhouding niet in orde dan kan je krachtmetingen verwachten, en tja dat legt een mens nu eenmaal altijd af wanneer het om een paard gaat.

je schrijft dat je hem bleef straffen, hij reageerde dus niet op je eerste paar keer straffen. je kunt je afvragen waarom hij blijkbaar niet op je wilde reageren, danwel zo panisch was dat jij lucht werd. wanneer er sprake is van een goede verhouding komt dat nl zo goed als niet voor.

ook dat het dier je uitdaagt spreekt van een verstoorde leiderschapsverhouding. een leider die door het paard als betrouwbaar en standvastig gezien wordt hoeft nl niet uitgedaagd te worden. een paard volgt van nature liever dan dat het leidt, enkel wanneer het leiderschap niet optimaal is zal het paard zich genoodzaakt voelen om hier iets mee te doen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:26

xLiek schreef:
Hallo ik heb even een vraagje,

Ik kon er weinig info over vinden , dus dan maar via deze weg Knipoog .
Mijn verzorgpaard is een kwpn-er 1.76 maar wel lief.. Alleen soms schrikt hij wel eens enorm van dingen met als gevolg hij natuurlijk de neiging heeft om er vandoor te gaan.. Nou kan ik hem wel houden..

Maar van de week in de buitekbak liep ik een paar rondjes met hem.. er was niemand anders in de bak. Omdat er een grote vrachtwagen op het terrein stond en hij daar erg onrustig van word.

Maar op een gegeven moment werd hij zo wild van iets..?? Dat hij ineens mij weg trok en er vandoor ging in de buitenbak.. nou geeft dit niet zo.. en hij kwam netjes uitzichzelf weer terug naar mij toe lopen en bleef rustig staan! dat vond ik wel super..

MAAR ik ging met hem lopen en hij begon weer een beetje zenuwachtig te doen en opzij te springen.. dus ik gaf hem een klap met mn halstertouw en zei dat hij moest kappen.. waarna hij ineens sloeg met zn voorbenen!!! En hij bleef bezig dus ik nog een keer slaan, slaat hij ook nog een keer met zijn achterbenen Boos! .

Nou is mijn vraag weet iemand wat dit kan zijn en waarom hij dit doet??? want ik schrok er nog al van omdat hij zo helemaal niet is..

Alvast bedankt!

Groetjes Liekie

Je moet hem niet slaan op zoon monent , kijk eerst waar zijn gedrag vandaan komt , is hij bang ?
Als hij niet bang is , of pijn heeft kan je hem straffen met een duidelijke : Nee .. ( ofzo )

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:42

Je moet je paard niet een klap geven als hij bang is, word hij alleen nog maar zenuwachtiger van.

xLiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:00

uhm volgens mij kan ik het verhaal nog 10 x uitleggen.
Ik sloeg niet zomaar hij is niet bang, maar maakt er een spelletje van! Je kent dit paard niet, en ik ken hem al lang genoeg.
Ook sla ik niet zomaar! maar soms kan een paard toch echt ineens wegschieten ook al straf ik hem op tijd met een duidelijke ''nee'' of als hij door gaat met een tik.
Waar het mij alleen om ging is dat hij voor het eerst in jaren sloeg! Verder is hij altijd onrustig over bep. dingen waar hij dan al 10x voorbij is gelopen, en dan ineens is hij bang voor iets.. oke dit zou nog kunnen maar op een gegeven moment moet het gewoon over zijn. En vaak als ik dit bijv. te lang door laat gaan dan maakt hij er een spelletje van!

maargoed ik laat het hierbij want hier word je niet veel wijzer van.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:17

is er niet een manege in de buurt die lessen geeft in grondwerk?
Ik vind het erg zorgwekkend dat hij zo reageerd naar jou , en omdat hij ook zo groot is, als hij jou nu al uitdaagt om terug te vechten, vind het een moeilijke situatie voor je sterkte.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:37

er is bekend dat paarden die ergens een blokkade hebben zitten last kunnen hebben met hun gezichtsvermogen. die dieren kunnen inderdaad ergens 10x langslopen en bij de 11e keer extreem reageren.

dat geldt niet alléén voor paarden met dergelijke klachten, ook een 'gewoon' verminderd gezichtsvermogen kan dergelijke reacties geven.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:40

TS, reageer niet zo aangebrand a.u.b.
We willen je helemaal niet de les leren, wie zegt dat nou toch.
Je opent dit topic toch voor tips. Dan kun je reacties verwachten die je op dat moment niet aanstaan.
Als je alle reacties/tips maar in de wind slaat, waarom open je dan een topic?
Op bokt krijg je nou eenmaal reacties als je verkeerd ergens op reageerd (in jouw geval slaan, want als je even goed terug leest, ben ik echt niet de enige die dit afkeurd), wil je dat niet, kun je nu al meteen beter ermee stoppen om nog te bokken. Anders kun je nog heel vaak voor verassingen te komen staan.

En wat betreft een dagje doorbrengen bij jou....nee bedankt. Heb mijn handen vol aan mijn eigen paard.
Ook die is niet makkelijk, maar ook hem corrigeer ik. Echter nooit met slaan en dat werkt super.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:36

Moeilijk. Je zegt verschillende dingen; dat hij niet bang is, maar er een spelletje van maakt. Even later dat hij 10x voorbij iets loopt en dan ineens bang is. Het verschil is natuurlijk enorm en je moet het heel zeker weten. Is hij bang of niet?
En het kan best zijn dat hij dominant en bang tegelijk is, maar zijn reactie zal bijna hetzelfde zijn en het is heel moeilijk te onderscheiden. Probeer het eens zo te zien: Het paard zegt op zo'n moment 'Dit wil ik niet', of hij nu bang is of dominant.
Jouw taak is het rustig te blijven en het paard te 'zeggen' dat het wel kan. Niet omdat jij de baas bent, maar de leider. Maak het wat makkelijker voor jezelf. Het paard moet jou in elke situatie willen volgen, of hij nu bang is of dominant, snap je?
Je schreef ook dat hij schrok van een vrachtwagen, maar daarna naar je toe kwam lopen. Maar toen ging je met hem lopen, hij deed weer zenuwachtig en je strafte hem. Dat was een moment om leiderschap uit te stralen. En ook dan mag je best even 'Hoooola' zeggen, of iets dergelijks. Laat hem maar even gek doen, maar hij moet redelijk in jouw buurt met je blijven meelopen. Bijvoorbeeld. Het idee van een leadrope vind ik ook wel goed, zo blijf je uit de buurt van de hoeven. Een lang halstertouw is ook goed, dus wel 4 meter.
Je kan ook een zweepje mee nemen als je met hem loopt, niet om te slaan , maar om hem mee weg te drijven als hij gaat dreigen. Richting zijn borst mee wapperen is genoeg (of zou genoeg moeten zijn). En heel veel en duidelijk belonen met een rustige stem. Paarden willen een leider waar het veilig is, of ze nou bang of dominant zijn. Jij kent je verzorgpaard veel langer dan wij, moet lukken toch?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:18

heeft jou paard niet gewoon energie teveel?
Ik weet natuurlijk niet hoevaak het buiten komt, mischien dat hij daarom dingen gaat zoeken om van weg te rennen.
Straf hem eerst met je stem, na 2x geen reactie is een waarschuwingstik wel goed.

Iedereen heeft zo zijn ideën over consuqent zijn Lachen

Trouwens, je vraagt om tips, die worden je gegeven, moet de tipgever opeens een dag met jou paard omgaan om te zien hoe het echt is?
Vraag niet om tips als je zelf het antwoord weet Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:05

Flauw hoor TS om even via PB iemand de les te gaan lezen die het gewoon goed bedoeld....

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:09

je moet hem niet slaan! ieder paard is wel eens bang, en soms is dat een dag lang, maar als ie zenuwwachtig word van iets moet je hem niet gaan slaan dan word ie alleen maar banger, en je meot hem ook niet slaan met je halstertouw! dan is ie bang en word ie alleen maar banger

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:10

een paard wat bang/angstig is hoor je niet te straffen... Dat werkt afrechts

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:28

ts, moet idd wel het idee geven dat ze iets met de tip's gaat doen,, maar vind de reacties ook overdreven ze heeft het paard niet inelkaar gebeukt volgesmij!

En verder als je reageerd, geef dan ook een tip en beperk je niet tot ,slaan is niet goed!,,,Ook al denk ik ook dat dat niet gaat werken.