Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
da_re schreef:Ik heb er toen op gereden, dit ging heel goed.
Nadat een ander meisje er mee had gereden deed hij ineens heel angstig.
Het ene moment loopt hij heel netjes, en zo ineens uit het niets schiet hij er vandoor.
Wiesje schreef:opnieuw beleren bestaat niet.
heropvoeden waarschijnlijk wel, en dat lijkt me geen overbodige luxe.
Heb je lichamelijke problemen al uitgesloten? Problemen met de rug of het zadel kan een paard veel pijn geven, die je wegneemt door de druk weg te nemen (dus te 'vallen').
Laat dat eerst eens nazoeken, voordat je iemand laat heropvoeden (die het allemaal wel 'effe zal doen!').

da_re schreef:Hoi allemaal,
Ik rijd voor een kennis een pony. Het is een ruin van 4,5 jaar.
Hij is met 3,5 professioneel ingereden en daarna doorgereden.
Toen hij bij ons terug kwam op stal bleek hij droest te hebben(opgelopen op vorige stal)
Hij is hier erg ziek van geworden. Maar na 9 maanden zijn we weer gaan rijden.
Eerst longeren, rustig opbouwen.
Ik heb er toen op gereden, dit ging heel goed.
Nadat een ander meisje er mee had gereden deed hij ineens heel angstig.
Het ene moment loopt hij heel netjes, en zo ineens uit het niets schiet hij er vandoor.
Hij is dan niet meer te sturen of terug te krijgen. De enige manier om m rustig te krijgen is eraf 'vallen'.
We denken erover om hem opnieuw weg te brengen en te laten 'beleren', of heeft er iemand tips of ervaringen?
da_re schreef:Misschien toch omdat hij nog zo jong is?

KiWiKo schreef:enige optie is goed les halen
een goede instructeur ziet gelijk waar het probleem zit, of dat nou medisch is of met het tuig te maken heeft, of met de ruiter.....
alleen gooi ik het op zijn leeftijd.
nu doet ie het absoluut niet meer toen ie erachter kwam dat het gewoon neit meer werkte en ik niet meer onder de indruk was hield ie op en zocht ie weer wat anders om mee te klieren
dan moet je gwn meschien het zweepje weg laten als die dan nog niet rustig is weet ik het ook niet meer