Op oude pony met of zonder zadel rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Op oude pony met of zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 13:43

Kan je beter op een oude pony met of zonder zadel rijden. Wat is voor de pony minder belastend.

Jessica

lotte_99

Re: Op oude pony met of zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:21

mij leek zonder zadel beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:26

Ligt eraan hoe goed je zit is. Een zadel ontlast opzich de ruggegraat meer, maar als jij een vaste zit hebt is het voor de pony zonder zadel misschien wel fijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:27

met zadel is minder belastend, vooral als de pony wat schraal is op de rug, en dus niet zoveel bespiering meer heeft.
wel een goed passend zadel gebruiken natuurlijk, anders is zonder beter.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:02

Marigold schreef:
met zadel is minder belastend, vooral als de pony wat schraal is op de rug, en dus niet zoveel bespiering meer heeft.
wel een goed passend zadel gebruiken natuurlijk, anders is zonder beter.

Helemaal mee eens.
Hierbij zou ik alleen nog willen zetten dat je eigen gewicht ook belangrijk is. Je zitbeenknobbels drukken bij een hoger gewicht harder in het paard. Ze zeggen dat tot 40 kg geen schade aanricht.

Daarbij: hoe vaak rijdt je het paard? En hoe lang per keer? En is het veel stap of juist veel draf en galop?
Hoe meer je met het paard werkt, hoe verstandiger het wordt toch een goed passend zadel te regelen, om het paard, zeker in draf en galop, te helpen dmv een drukverdeler (zadel).

Wat ik zelf een groot nadeel vind van rijden zonder zadel is het losrijden. Normaliter blijf je lichtrijden totdat het paard los en nagevelijk genoeg is om zijn rug goed te gebruiken. Dat lichtrijden wordt zonder zadel lastig imo.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:05

Ik heb zelf een oudje van bijna 29, als ik hem gewoon met zadel rijd is hij totaal niet gevoelig op de rug en als ik zonder zadel rijd voel ik toch dat hij iets gevoeliger is.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 17:24

Ik rij niet zo vaak meer op haar ze is 28 en af en toe dus een stapritje. Ik weeg zelf 60 kilo.

Jes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:54

Oooh, als je alleen af en toe een stapritje maakt zal het geen probleem zijn dit zonder zadel te blijven doen.
Wat je bijv. wel kan doen is een dekje op haar leggen (vastmaken met longeer/dekensingel), zodat je de druk toch iets beter verdeeld. Of je zou kunnen kijken naar een barebackpad, maar deze zijn een stuk duurder.

sjaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:18

Geef die pony zijn rust, maar loop wel eem beetje met dr. Ik be oud en weet hoe het voelt. Niet goan rijden, en loat haar genieten van 't korte leven.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:26

zonder zadel is denk ik beter voor je pony

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:29

sjaantjes schreef:
Geef die pony zijn rust, maar loop wel eem beetje met dr. Ik be oud en weet hoe het voelt. Niet goan rijden, en loat haar genieten van 't korte leven.

????
nooit gehoord dat zelfs oude paarden beter wat kunen bewegen dan kompleet stilzetten..rust roest was het toch??
zou zelf kiezen voor met zadel ivm de druk op de rug, maar allen stappen zal niet zo zwaar zijn dus zelf kijken wat je prettiger vind,ruggegraad zit ook niet zo leker namelijk!

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:32

ik "rijdt' (lees ga stappen in het bos aan lange teugel) met een ondertussen bijna 23jarige ponydekhengst... ik denk er niet aan om daarmee zonder zadel weg te gaan :p hij is dan wel 'oud' maar dat wil ni zeggen dat hij niet de ezel kan uithangen... en toch maar liefst geen loslopende hengst in het bos Haha!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:39

Ik rijd ons paard ( bijna 21) met zadel omdat hij bijna geen spieren heeft en ik dan dus op zijn ruggengraat zit.
Ik moest eerst zonder zadel rijden omdat ik geen passend zadel meer had. En ik merk dat hij met zadel veel fijner loopt maar dat is per paard verschillend Knipoog

Sasse_fras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:50

Met zadel is beter voor de rug van je pony! Wel een goedpassend zadel maar dat spreekt voorzich!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:52

Met zadel, oudere pony's hebben een gevoeligere rug. Dus je maakt hem blijer met een passend zadel Knipoog