stilstaan bij opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liltjuh1

stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:02

Hooi!!!

Mijn nieuwe verzorgpaardje is echt geweldig Haha!
Het enige probleem(pje) is dat hij steeds gaat lopen als ik op wil stappen, echt heel irritant.
Ook al houd ik de teugeld strak toch gaat hij lopen.
Waarschijnlijk gaan jullie zeggen dat iemand hem dan vast moet houden, maar ik rijd ook vaak op mezelf als er niemand is, dus dat is geen oplossing.

groetjes lil Bloos

i_kasperr

Re: stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:06

haha mijn pony deed dat ook! je moet gewoon streng zijn en steeds als hij gaat lopen wachten totdat die stilstaat en steeds weer opnieuw, mijne doet het nu niet meer

sorry dat ik haha zei. vond het wel toevallig. lachte je niet uit ofso hooor Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-08 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Er zit een editknop.

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:31

Ik heb mijn paard aangeleerd dat als hij mooi stil blijft staan een snoepje geef. Nu blijft hij mooi staan totdat hij zijn snoepje gehad heeft. Dan draait hij vaak zijn hoofd al om te kijken waar dat lekkere snoepje blijft.
Gewoon geduld ermee hebben, en belonen als hij het goed doet Knipoog

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:35

Winegum schreef:
Ik heb mijn paard aangeleerd dat als hij mooi stil blijft staan een snoepje geef. Nu blijft hij mooi staan totdat hij zijn snoepje gehad heeft. Dan draait hij vaak zijn hoofd al om te kijken waar dat lekkere snoepje blijft.

ja inderdaad, het probleem is alleen dat hij nog een andere bijrijdster heeft en die heeft hem dat ook nooit aangeleerd, ik weet ook niet of haar dat uitmaakt en als alleen ik dat doe, heeft dat geen nut denk ik

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:38

Je kunt ook gewoon opstappen als hij nog niet stilstaat toch? het is wel iritant, Tong uitsteken

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:40

dorieeen schreef:
Je kunt ook gewoon opstappen als hij nog niet stilstaat toch? het is wel iritant, Tong uitsteken

haha, ja daarom, ik vind dat zelf vervelend, het valt wel te overleven, maar het is irritant Bloos

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:22

mijn paard doet dat ook. Hij heft het geduld niet om stil te staan, maar hij moet het toch. Ik houd de teugels neit heel strak, wel contact, en zodra hij wilt stappen maak ik een ophouding en zeg ik meestal "staan" (in de hoop dat hij dit commando gaat onthouden) en als hij dan stilstaat ga ik weer verder met opstappen. Ik hoef nu al minder vaak een ophouding te maken...gewoon geduld ermee hebben, het stopt niet met 1 keertje oefenen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:27

Ik vind het niet alleen irritant, maar gewoonweg gevaarlijk als je paard niet stilstaat tijdens het opstijgen!

Je kunt het ze leren door met je linkerhand de teugel vast te houden en het hoofd naar je toe in te buigen totdat het paard zijn achterhand opzij zet (en dan geen lauw stapje, maar echt een ferme zijwaartse stap, of zelfs meerdere als dit nodig is). Dit steeds doen, totdat het paard doorkrijgt dat stilstaan minder moeite kost dan aan de wandel gaan.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:33

bij die paarden op de manege loop ik gewoon mee (die gaan meestal achteruit Tong uitsteken )

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:19

Ik heb ook een paard gereden wat echt niet stil kon staan met opstappen. Heel conseqeunt blijven met alles. Als je aan het poetsen bent en hij zet een stap naar voor meteen terug zetten en ho zeggen. Met opstappen heb ik dat paard eerst in de hoek gezet met zn hoofd zodat die niet echt weg kon en iedere keer als hij aan wou lopen terug zetten en als hij uiteindelijk stilstaan goed belonen. Ook als je erop zit niet meteen aan laten lopen, laat hem maar een minuut of iets stilstaan en beloon hem weer. Het kan een tijdje duren maar mij is het uiteindelijk gelukt dat ik in het midden van de rijbak gewoon op kon stappen zonder dat hij aanliep. Wens je veel succes en gedult toe Knipoog

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:05

liltjuh1 schreef:
Winegum schreef:

ja inderdaad, het probleem is alleen dat hij nog een andere bijrijdster heeft en die heeft hem dat ook nooit aangeleerd, ik weet ook niet of haar dat uitmaakt en als alleen ik dat doe, heeft dat geen nut denk ik

Je zou het in ieder geval met haar kunnen bespreken. Ik denk dat zij het ook niet prettig vind als het paard niet stil blijft staan toch? Misschien denk je dat ze er niet voor open staat, maar blijkt dat wel zo te zijn.
Mocht ze het niet willen doen, dan zou ik het inderdaad ook niet doen nee, heeft het inderdaad weinig nut en raakt het beestje van in de war.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:08

met een opstapje wordt het vaak ook beter omdat het zadel niet zo irritant (voor hem) scheefgetrokken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:09

beantsje schreef:
met een opstapje wordt het vaak ook beter omdat het zadel niet zo irritant (voor hem) scheefgetrokken wordt.

Precies.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:11

Hier zijn de laatste tijd zoveel topic's over geweest.. Nog geen 2 maanden geleden.. Zoek eerst op de zoekfunctie voordat je een topic plaatst. Lachen

Veel succes verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:11

Als jij hier waarde aan hecht en aan gaat werken, moet je wel een lijn trekken met de andere bijrijdster. Iig kun jij het paard in zijn achteruitzetten tot waar hij vandaan kwam als hij gaat lopen voordat je goed zit.

Want nu gaat het in stap, straks in draf en uiteindelijk misschien in galop? Opstappen en afstappen zijn de meest gevaarlijke momenten van het paardrijden.

Wat Mac al zei heb ik ook gedaan, maar dan het hoofd helemaal naar buiten gebogen. Gaan ze dan aan de wandel, helpen ze je als het ware het zadel in.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:13

ik heb mijn jonge paard aangeleerd stil te blijven staan dat vordat ik er op ging gewoon eerst even rustig aaien enzo...en als ik dan zat veel belonen en tja....ik verwen dr iets ze kreeg int begin steeds een snoepje....rustig wat afgebouwd anders staan ze enkel nog stil als je een snoepje geeft

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:36

Ik heb een jonge ruin van 4jr. Bij het opstappen kan hij ook niet blijven stil staan. Als ik met snoepjes aan de gang ga, wordt ie nogal vervelend steeds tegen me aanhangen. Mijn oplossing is/was. Als je opstapt en hij loopt weg, Wachten tot ie stilstaat. Dit kost gedult en tijd, maar als je moet opscieten ofzo. kan je hem ook in de hoek van de bak zetten.

Liefs, Rixt

Bora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:31

streng tegen hem zijn en hem goed tegenhouden als hij weer wil lopen en langzamerhand gaat het dan steeds beter, ik had het ook namenlijk.

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:51

Je zou hem misschien met zijn hoofd richting een muur kunnen zetten, dan wordt het al iets lastiger. Ook vind ik de tip van de hals buigen ook wel erg goed!

Het kan inderdaad best heel gevaarlijk worden als je blijft hangen of iets... bah niet aan denken. En je staat al niet zo stabiel op 1 been Knipoog

Ik stap altijd met een krukje op, maar gelukkig is daar wel altijd iemand die hem even vast kan houden.

Liefs, Broekie

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:43

streng tegen hem zijn gaat dan steeds ietsje beter Knipoog.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:55

Ik deed het de eerste paar x samen, en dan nadat ik zat kreeg ze een brokje, na een weekje kon ik er gewoon alleen opstappen!

sjaantjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:16

hmm, lastig geval, maar ik weet er wel raad mee,
mijn belg deed dat ook en ik zette hem tegen de muur aan,
loopt hij daartegen aan heeft die pijn in de kop. Dit hoef je maar 1 keer te doen en probleem opgelost.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:23

sjaantjes schreef:
hmm, lastig geval, maar ik weet er wel raad mee,
mijn belg deed dat ook en ik zette hem tegen de muur aan,
loopt hij daartegen aan heeft die pijn in de kop. Dit hoef je maar 1 keer te doen en probleem opgelost.

Dat kan ook goed fout gaat, Metal merrie bij ons van stal deed dat ook.
Ze draaide zich dan zo snel om dat dat meisje er onder lag en dwars over haar heen liep!

Zou het toch maar proberen met iemand die het paard vast kan houden aan een longeerlijn ofzo...

_justme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:55

Mijn verzorgpaard (3 jaar) doet dit ook. Hij springt letterlijk echt weg naar de zijkant. Hij zit nu in de inprentingsfase dus het is erg belangrijk dat hij het goed aanleert.
Ik heb me aangemeld op Bokt omdat ik ook advies wilde hierover.
Als ik hem tegen de muur of in de hoek zet met zijn hoofd, raakt hij dan niet juist in paniek en ziet als enige uitweg mijn kant? (en loopt mij hierbij omver) Ik krijg het al benauwd al denk ik hieraan. Boos!
Ik ben ook vaak alleen dus het is best lastig dit....

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:00

streng tegen hem zijn.. als dat niet lukt laten lopen het gaat hem vanzelf vervelen en dan stopt die wel een keer..