Wat denken jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:20

Ik verhuis mijn paard zaterdag naar een nieuwe pensionstalling.
Dit terzijde want verdere uitleg zie je in een ander topic.

De mensen van mijn "oude" pensionstal denken dat ik nog op mijn verhuisbeslissing ga terugkomen. Ik heb op mijn nieuwe stalling geen binnenbak. "Je gaat niet meer kunnen rijden, want het regent als zo veel en je gaat geen zin hebben om je paard in de regen te rijden." Nu staat mijn paard nog op stal maar op de nieuwe pensionstalling gaat ze elke dag op de wei of paddock met andere paarden. Ze denken dat mijn paard niet meer bij mij gaat willen komen als ze op de wei staat met de andere paarden. Dat ze heel moeilijk gaat doen omdat ze nu niet meer afhankelijk is van mij.

Ik zou graag jullie mening weten?

Cassidy

Re: Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:23

Als jij het werk interessant houdt voor je paard, zal ze zeer zeker naar je toe komen of iig geen problemen geven op het moment dat je haar wilt pakken.

Regen, wind en storm: als ze hele dagen buiten staan (ook in de winter en ook met dat noodweer) hebben ze iig hun beweging gehad. Een binnenbak is wel fijn, maar een goede buitenbak kan best - mits kwalitatief goede bodem en goed onderhouden.

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:28

hmm, apart, vind het een beetje raar dat ze dit zeggen.
ik weet niet hoelang je je paard al hebt maar ik neem aan dat je een band met je paard hebt.
Je paard zal met andere paarden op de wei staan en zo hoort het ook!
Persoonlijk vind ik dat een paard elke dag naar buiten moet. Al is het maar een uurtje.

Misschien dat je paard de eerste paar dagen inderdaad niet graag bij je komt, dat heb ik ook gehad toen ik van stal ging veranderen. Maar na een week als hij gewoon weet dat hij elke dag naar buiten gaat en het went dan komt hij wel hoor. Naja dat ligt natuurlijk aan je paard want je hebt ook paarden die niet gepakt kunnen worden in de wei.

En dat van de regen, je hoeft toch niet in de regen te rijden? Als het regent sla die dag dan gewoon over en ga als het droog is, of is dat een heel groot probleem?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:29

Een binnenbak is geen noodzaak maar luxe.
En het zal soms best even tegen vallen, maar daar wen je ook wel weer aan.

Wat wel noodzaak is is dat je paard er dagelijks uit komt, liefst op de wei. Het kan idd zo zijn dat ze moeilijker zal komen, zeker in het begin.. (als het vrouwtje de wei in komt moet ik aan het werk..)
Ga ook eens je paard gewoon even een knuffel geven of iets lekkers zonder haar mee te nemen..
Wedden dat je potentiele probleem al voor de helft verdwenen is??

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:30

Het ligt er zeker aan hoe de kwaliteit van de rijbak is ik kan het hele jaar door rijden en moet in heel extreme gevallen wat plassen ontwijken maar het valt goed te doen.
Ik denk juist dat jou paard het veel fijner zal vinden om een paar uren lekker met soortgenoten te staan dan de hele dag op stal en maar 1 uurtje beweging. Ik zou me er niks van aan trekken wat die mensen zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:32

Ik kan je vertellen dat het op zich nog wel mee valt met de regen dit jaar. Knipoog
Bovendien als je paard lekker buiten staat, hoef je ook wat minder......

Weidegang vind ik zelf veel belangrijker voor mijn paard dan het hebben van een binnenbak (heb ik dus ook niet).

Mijn paard staat 24-7 op het land en komt ook altijd naar me toe gelopen, hoor. Hij vindt het buiten heerlijk, maar is gelukkig ook enthousiast als ik hem op kom zoeken of op kom halen.
Als dat de redenen zijn om je paard binnen te houden, mogen die mensen van je oude pensionstalling wel eens goed nadenken over de band met hun paard(en). Knipoog

Succes en laat ze maar kletsen..... Mensen met paarden, pfffffff......(geldt gelukkig niet voor iedereen Knipoog ).

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:33

Het klinkt een beetje als stemmingmakerij van die oude stalmensen. Ze vinden het misschien niet zo leuk dat je weggaat ofzo. Maar die nieuwe stal is, zoals je het omschrijft, veel beter voor het welzijn van je paard. Welk paard wil nou de hele dag op stal staan? En geen binnenbak, nou daar ben je zo aan gewend. Van een beetje regen is nog nooit iemand dood gegaan, en als het te erg is dan rijd je toch gewoon niet. In de wetenschap dat je paard zijn beweging toch wel heeft gehad doordat ie overdag lekker buiten staat!
Toen ik 2 jaar terug in eenzelfde situatie zat, zei de manege-eigenaar ook dat ie niet begreep dat ik wilde dat mijn paard dagelijks buiten kwam. Volgens hem stond een paard 's winters liever binnen Rolleyes Yeah, sure, mijn paard is nog nooit zo happy geweest als nu. Niks van aantrekken dus, en laat ze maar banketstaaf.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:34

Ik denk dat ze het ook heel spijtig vinden dat ik vertrek. Ik hielp veel mee met paarden binnenzetten, stro binnenvoeren, paarden uitlaten als eigenaars niet konden, enz. En dat ze mij mss willen overtuigen om te blijven.
Mijn band is toch goed met mijn paard. Als ze mijn stem nog maar hoort wordt ze ver gek en wil ze dat ik zo vlug mogelijk bij haar kom. Lachen Maar ... een mens kan geen paard vervangen hoe goed de band ook is.
Wat femmefatale zegt is wel een goede tip.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:35

Ik doe het al jaren zonder binnenbak.
Natuurlijk is het fijn om de luxe van een binnenbak te hebben maar zo vaak regent het nou ook weer niet in Nederland en zo'n stal waar jij heen gaat is super omdat ze toch de hele dag buiten staan, dan kan je gerust een dagje overslaan.

Mijn paarden lopen het hele jaar op de wei, 's winters dan wel 's nachts op stal.
Het gebeurd wel eens maar niet vaak dat ze niet willen komen, 9 van de 10 keer roep ik en komen ze en een andere keer moet ik ze halen.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:37

Ja het is waar... Mensen met paarden Lachen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:38

Ik rij ook zonder binnenbak, en ja met stortregen gaat mijn paardendag niet verder dan uitmesten, binnenzetten en knuffelen, maar dat valt altijd mee, en mijn vorige paarden hebben altijd in een kudde gestaan en die kwamen met liefde binnen, is het niet voor mij, dan wel voor de biks die in hun voerbak ligt of de wortels die ze krijgen.

Maak je geen zorgen en geniet van je nieuwe stalling!

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:42

Bedankt voor de reacties! Voel me al veel beter nu. Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:56

Wat een grote onzin, je paard kan straks lekker naar buiten en dat is heel wat meer waard. Als je bang bent dat je hem niet te pakken kan krijgen dan moet je gewoon af en toe alleen maar even met een wortel of zo naar je paard, even aanhalen en weer weg, dan weet hij tenminste dat hij er niet altijd meteen uit hoeft. Wat de regen betreft, bij mijn vorige stal was ook geen binnenbak en de keren dat ik in de regen moest rijden zijn zeldzaam, de paarden gingen daar ook overdag naar buiten dus mocht het echt gieten als ik wou rijden dan hadden ze toch beweging gehad. Nu heb ik wel een binnenbak tot mijn beschikking maar de meeste tijd rijd ik in de buitenbak of ga naar het bos. De keren dat ik binnen rijd is als ik les heb of wanneer het echt dagen noodweer is. Dus laat je niet gek maken, je zult het best naar je zin krijgen en je paard helemaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:00

Ik denk dat een gelukkig paard, die lekker in zijn vel zit en vooral lekker paard mag zijn in zijn leven en daarnaast op een eerlijke manier bereden en verzorgd wordt, echt niet zomaar bij je weg rent, hoor.
Geniet er van!!!

mwouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:25

Ik ben verhuisd van stallng met buitenbak, naar stalling met binnenbak... En ben nog nooit zo blij geweest met plekje voor mijn paard... Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:51

toen ik mijn paard kocht kwam hijook maar een uurtje buiten in de buitenbak, bij ons staat hij de hele dag buiten, hij komt gewoon naar ons toe. We hebben ons aangewent wat mee te nemen, dan blijft het leuk om te komen...maar het is onzin dat ze dan niet meer naar je toe zullen komen.

en wel of geen binnenbak...dat is aan jezelf, goede regenkleding aan en thuis weer onjder een warme douche

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:27

mijne stond eerder altijd op stal kwam er een uurtje per dag uit om te rijden, en 2 uurtjes in de bak(veel te weinig!) bij ons nieuwe adresje stond ze van 6 tot 6 buiten, vond ze heerlijk! Ze komt ook altijd bij me, ook al staat ze helemaal achterin de wei!