Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maar vooralsnog, veel oefenen met kennismaken met anderen en mss ook wat grondwerk om haar wat meer zelfvertrouwen te geven. Judje schreef:Aan de ene kant zou een manege de goede plek zijn, omdat ze dan juist aan meer mensen kan wennen. Aan de andere kant: zijn niet alle mensen, die op de manege lopen even getalenteerd met paarden en kan het best zijn dat mensen haar verkeerd interpreteren en denken dat het een gemeen paard is en niet zien dat het angst is.
Een pensionstal waar maar een X-aantal mensen komen zou wel kunnen helpen. Daarnaast: probeer GOEDE paardenmensen mee te krijgen naar je paardje. Dmv grondwerk kan je ervoor zorgen dat je beter haar leider wordt en dat ze dus ook beter leert te vertrouwen wat jij vertrouwd.
Het bordje lijkt me ook een goed idee. Ik zou dit paard met heel veel geduld benaderen en wel de baas blijven, maar je niet overdreven dominant tegenover haar opstellen. (niet aankijken als je naar haar toe loopt, je niet groot maken enz.)
Mijn 1e verzorgpaard was ook mishandeld EN ook bang voor de zweep. Hiermee ben ik gaan trainen. Paard los in de bak en ik ermee spelen, toen de grootste angst hierdoor verdween ben ik hem ermee gaan aaien, zodat hij leerde dat een zweep niet direct meppen wordt. Op den duur kon ik met de zweep tijdens het rijden boven zijn hoofd lopen zwaaien als een gek, maar mr. interesseerde zich er niet meer voor.
KiWiKo schreef:jeutje das een lastig verhaal zeg!
Ik zou zeggen, heel, heel rustig aan en vooral geen dingen forceren. Als je iemand meeneemt naar je paard laat diegene dan jouw paard negeren, compleet negeren alsof het er helemaal niet is......... laat het paard "contact" zoeken met de vreemde......... en zelfs dan moet de vreemde helemaal niet reageren. Pas als het paard zich op gaat dringen, dan moet diegene pas gaan reageren.
lastig die traumadieren