Aan de teugel..Tips..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperMacho

Aan de teugel..Tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:55

Ik wist niet echt waar ik deze topic moest plaatsen...

Maar ik had een vraag..

Mijn paard gaat heel moeilijk aan de teugel..

en als ze na een hele strijd aan de teugel loop voelt het net of ze heel erg hangt..

het aan de teugel lopen gaat in vases..

1. ik vraag zij doet het hooft heel erg omhoog..
en rent weg.
2.Daarna gaat ze heel erg schudden met het hooft op en neer...(ze zeiden dat ik dan de teugels NIET mag vieren. want dan heeft ze gewonnen)
3. ze gaat hangen..

ik heb al zo veel geprobeert..

wie heeft er tips of kan mij helpen??

Liberance

Re: Aan de teugel..Tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:56

hoe oud is je paardje??

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:56

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:33

Goede instructie zoeken? Die moet in principe vaardig genoeg zijn om zoiets uit te kunnen leggen. Ik kan zo wel dingen uitgaan leggen, maar ik vind het persoonlijk moeilijk om dat hier op te schrijven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:59

Als ik hoor
"Na hele strijd"
en
"Ik mag van hun de strijd niet opgeven want dat heeft ze gewonnen."
dan weet ik al voldoende.
Degene die je heeft verteld hoe je aan de teugel moet rijden heeft het helemaal verkeerd. Dit is niet aan de teugel, dit is in de krul. Als je moet vechten om je paard 'in de krul' te krijgen, dat zal je paard in een 'mooi' boogje met zijn hoofd lopen, maar de hele rug zal vastzitten en hij zal op de voorhand doordrammen, terwijl hij voor correct de oefeningen kunnen uit te voeren de achterhand nodig heeft.
Je paard moet aan de teugel zijn, en dat gebeurd doordat het paard eerst ontspant, zijn achterhand gebruikt en daarna uit vrije wil zijn hoofd buigt.
Aan de teugel doe je, hoe gek het ook klinkt, NIET met de teugels. Aan de teugels is ook geen doel, het is iets wat een paard automatisch doet wanneer hij ontspant, en dat kan niet als je met je handen ligt te trekken.

Wat moet je wel doen? Onder goede begeleiding oefeningen doen om je paard op de achterhand te laten lopen. Veel overgangen, figuren, buigingen...en alles vanuit de ontspanning. Een paard dat correct gereden wordt, zal dan automatisch 'aan de teugel' lopen.

Maar laat wel het gebit en de rug ook eens nakijken. Indien het paard ergens met een medisch probleem zit kan je blijven proberen tot je een ons weegt, ontspanning zal er niet komen.
En verder het centrale topic lezen, daar staan hopen tips in Knipoog .

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:17

Met Katleen ben ik het helemaal eens.
Behalve dan het 'aan de teugel'.
'Aan de teugel' betekend eigenlijk dat het paard de hand van de ruiter volgt, oftewel het paard 'neemt het bit aan'.
Hetgeen wat veel mensen verstaan onder 'aan de teugel', daar wordt eigenlijk 'nagevelijkheid' mee bedoeld. Wanneer een paard goed van achter naar voren wordt gereden op een goede wijze zal deze vanzelf nageven en dus nagevelijk worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:25

Neem een goede instructie in de hand
Waar woon je?
misschien hebben bokkers nog goede tips voor wie je in de hand moet nemen.
Ga zelf niet aanklooien, je kunt er niks aan doen,maar zo te lezen heeft iemand het jouw totaal verkeerd aangeleerd...

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:25