Als ik hoor
"Na hele strijd"
en
"Ik mag van hun de strijd niet opgeven want dat heeft ze gewonnen."
dan weet ik al voldoende.
Degene die je heeft verteld hoe je aan de teugel moet rijden heeft het helemaal verkeerd. Dit is niet aan de teugel, dit is in de krul. Als je moet vechten om je paard 'in de krul' te krijgen, dat zal je paard in een 'mooi' boogje met zijn hoofd lopen, maar de hele rug zal vastzitten en hij zal op de voorhand doordrammen, terwijl hij voor correct de oefeningen kunnen uit te voeren de achterhand nodig heeft.
Je paard moet aan de teugel zijn, en dat gebeurd doordat het paard eerst ontspant, zijn achterhand gebruikt en daarna uit vrije wil zijn hoofd buigt.
Aan de teugel doe je, hoe gek het ook klinkt, NIET met de teugels. Aan de teugels is ook geen doel, het is iets wat een paard automatisch doet wanneer hij ontspant, en dat kan niet als je met je handen ligt te trekken.
Wat moet je wel doen? Onder goede begeleiding oefeningen doen om je paard op de achterhand te laten lopen. Veel overgangen, figuren, buigingen...en alles vanuit de ontspanning. Een paard dat correct gereden wordt, zal dan automatisch 'aan de teugel' lopen.
Maar laat wel het gebit en de rug ook eens nakijken. Indien het paard ergens met een medisch probleem zit kan je blijven proberen tot je een ons weegt, ontspanning zal er niet komen.
En verder het centrale topic lezen, daar staan hopen tips in
.