van kwaad tot erger; komt dit nog goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

van kwaad tot erger; komt dit nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:34

Eerst maar even een verhaaltje over mijn paard:
Ik heb een 20 jarige merrie, een vrij dominant type. Ze heeft 8 a 9 jaar op een manege gelopen en sinds een jaar is ze van mij. Op de manege was het altijd een beetje een knorrig type met singelnijd die niet te longeren viel en ook niet te vangen was op het land.
Ik zelf ben eigenlijk een beetje penny. Vrij soft en soms ook onzeker.

Een jaar geleden heb ik deze merrie dus meegenomen van de manege omdat ze een beetje te oud werd voor de lessen. (ze is verder goed gezond alleen te zwaar) Ze is in het begin erg nerveus geweest en heeft er best lang over gedaan om te wennen. Ineens stond ze in een box ipv een stand en hoefde ze veel minder te werken. In dit jaar is ze in sommige opzichten best vooruit gegaan. Ze valt enigszins te longeren en afgelopen zomer heb ik haar zonder problemen van het land kunnen halen. Wel begon ze steeds vervelend te doen als ik met een zadel of hoofdstel aankwam en bij het aansingelen. Dit begon met een klein beetje dreigen. (ze stond dan gewoon los in haar box) Later werd dit echt erg dreigen, kont naar je toe draaien, niet laten pakken etc. Dit heb ik enigszins kunnen oplossen door haar voortaan een halster aan te doen in haar box. (hierbij stond ze nog steeds los)
Recent zijn we van stal verhuisd. Hier leek het alsof we toch wel een band hadden. Ze wende ook erg snel op deze plek. Dat bleek een beetje te vroeg gejuicht want op een gegeven moment wilde ik haar uit stal halen, was ze net hooi aan het eten. Dus ik kom aan met het halster, meteen weer dreigen kont naar me toe draaien bijten etc. Aantal malen geprobeerd haar te pakken wat niet lukte. Op een gegeven moment was ik zo kwaad om haar dreigen dat ik dr op haar hals geslagen heb. Uiteindelijk heb ik haar na nog een paar pogingen toch te pakken gekregen en even losgegooid.
Op aanraden van een stalgenoot laat ik haar dus niet meer los in de stal staan als ik er ben, maar haal ik haar eruit en zet dr aan het halster vast.
Intussen is het dus echt foute boel. Zodra ik met het halster aankom (of soms ook zonder halster) begint ze naar me te dreigen en kan ik haar alleen met een wortel pakken. Overigens rijd ik dan zeker niet altijd. Vaak ook alleen even poetsen oid.
Degenen die haar in de paddock zetten hebben dit probleem niet.

Ik wordt hier een beetje moedeloos van. Ik heb echt veel voor haar over maar het lijkt wel alsof
het nooit goed is. Om eerlijk te zijn vind ik het ook niet meer zo leuk om naar dr toe te gaan terwijl ik er wel altijd veel plezier in had. Ze is gewoon niet lief tenzij ze eten krijgt. Komt dit ooit nog goed?

chertunzi

Re: van kwaad tot erger; komt dit nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:36

als ik jou was zou ik haar laten corrigeren door iemand die er veel verstand van heeft voordat er ongelukken gebeuren. Waarschijnlijk is het probleem dan zo opgelost.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:28

ik weet niet precies wat je doet maar zou het kunnen dat je paard denkt, he bah ik moet weer werken als jij met een halster aankomt? anders moet je niet alleen komen om iets te doen maar ook om alleen even een knuffel te geven. als iemand anders hier geen last van heeft twijfel ik of het nut heeft als iemand anders hem moet corrigeren als er bij die persoon niets gebeurt... nouja dat is wat ik denk...

in ieder geval succes;)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:31

dat heb ik me ook wel bedacht ja. Maar het punt is dat ik echt niet zoveel met haar werk. (3 keer per week ofzo) Alle andere dagen is het poetsen of wandelen of zoiets.
Als ze eenmaal vaststaat is er niets meer aan de hand, behalve als ze het zadel ziet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:35

Past het zadel wel goed?

En verder kun je proberen om iets beslister over te komen. Geen gezeur, halster om en borstelen in het gangpad. Vooral omdat ze dus ook door anderen uit haar stal wordt gehaald om in de paddock gezet te worden en ze dan dus geen problemen geeft.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 21:50

Het zadel is recent door de zadelmaker nagekeken en aangepast. Denk dat dat ook een manegekwaaltje is wat dr niet meer uitgaat.
Beslister over komen probeer ik wel maar het lukt me niet altijd goed. Past ook niet echt goed bij me, ben best een softie Bloos
Nog tips hoe ik zelfverzekerder overkom?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:39

Rug recht, schouders niet laten afhangen, haal een keer diep adem en loop naar de paard toe met daarin stellig het idee: "ik ga jou je halster omdoen en we gaan samen wat leuks doen"

lichaams houding is erg belangrijk. Je paard door een ander laten 'corrigeren' heeft geen nut omdat je al aangeeft dat het dier het alleen bij jou doet! Ze is dus slim en voelt dat jij niet zeker bent!
Mijn ruin deed dit ook. Bij mij in mijn nek klimmen, op me af rennen (al dan niet steigerend) en meer van die geintjes. Bij mijn zus, deed ie niks!
Ik heb een cursus NH gevolgt bij wijlen Pieter Baalbergen en nu zijn we een team! Mijn paard werkt en luistert nog alleen naar en met mij! Als ik in de buurt ben, hoeft niemand anders hem proberen uit de wei te halen want dat lukt zeker weten niet!

Dit kost tijd meid! Maar laat je helpen door iemand die niet bang voor je paard is, maar doe zelf alles!! Het kan al helpen als diegene van een afstand toekijkt en jou bemoedigend toespreekt!! Als je dan ziet dat het beter gaat kun je het erna ook zelf! Laat je merrie zien dat je om haar geeft, maar dat jij de leiding hebt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:57

Zeker dat ze nergens pijnheeft? Ik weet dat zoiets hier vaak geroepen wordt, maar verschillende manegepaarden bij ons hebben dit gedrag ook, eentje net zo extreem (of zelfs nog een tikje erger) dan jouw paard, en bij hem komt het echt omdat hij 1)pijn heeft (door het zadel onder andere, vind het vreselijk, maar als manegeruiter kan je er amper iets aan veranderen)en mensen die in zn stal komen automatisch associeërt met pijn.
2)zo'n beetje gek wordt in een stal: mss word je paard kalmer als ze de wei op kan? Dat ene paard is een totaal ander dier eenmaal het op de wei staat, normaal en vriendelijk, terwijl hij in de stal zo verveeld is en teveel energie heeft, dat hij je hoofd eraf bijt.

Kan natuurlijk ook altijd een 'manegekwaaltje' zijn, dat verergert is omdat je het te lang hebt toegelaten? De bovenstaande reacties(zelfverzekerd overkomen e.d.) zijn dan zeker goeie tips Lachen

Veel succes!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:39

Is er iets gebreud toen je haar had ? Waar door ze je niet meer vertrouwd ?
Zo nee , kan je het beste je houding aanpassen : Rechte rug , en dominant zijn .
Jij gaat het halster omdoen , en voodat dat gelukt is is je paardje niet van je af.
Ander pak je een snoepje ( wortel sukje ofzo. ) en houd dat onder het halster !
Bellon haar goed en doe in het begin bijna alleen maar dingen die ze echt leuk vind ! Maak het rijden / poesten en anderen dingen interessant en vooral leuk !!

Suc6 !!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:45

hmm misschien iemand erbij halen die je paard van een andere kant benaderd? Meer het paard benaderd ipv zijn gedrag.
Ik ben van mening dat 9 van de 10 paarden nooit iets zomaar doet, zijn vredige dieren, dus het is vast en zeker geen "manegekwaaltje"....mja gezien de situatie van manegepaarden snap ik dat die zielige dieren "kwaaltjes" ontwikkelen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:05

even een update:
Vandaag had ik absoluut geen zin om naar dr toe te gaan. Voelde me ook een beetje chaggo mede ook daar wat andere dingetjes.
Een aantal mensen hebben aardig op me in staan praten en dus toch maar de moet gevat om haar te gaan 'vangen'.
Ze legde weer meteen dr oren in de nek en begon te draaien. Ik voelde me zelf nogal narrig en daardoor waarschijnlijk ook iets zekerder. Na een half rondje draaien in dr box had ik dr te pakken zonder snoepje. Dat snoepje heeft ze alsnog gehad toen ik haar uit dr box had.
Omdat ik me kennelijk onoverwinnelijk voelde heb ik maar meteen gepoetst en gezadeld en haar even flink laten lopen. Ze is nog nooit zo braaf en voorwaarts geweest. Kennelijk heeft een andere houding wel degelijk zin bij haar. Het voelt voor mezelf alleen erg tegennatuurlijk en lukt me vaak ook alleen als ik me kwaad maak. Jullie tips over andere lichaamstaal hebben in ieder geval veel nut!
Of ze me vertrouwt.... is me een beetje onduidelijk. Eigenlijk ook altijd geweest. Misschien ook omdat ik me te onzeker opstel en hoe kun je nou iemand vertrouwen die onzeker overkomt. Ik denk wel dat ze kwaad was dat ik haar laatst een mep heb verkocht toen ze naar me dreigde. Is ook iets wat ik zeker niet snel doe.
Ik heb geen idee of ze ergens pijn heeft. De zadelmaker is recent geweest en die zei dat ze nergens last van dr rug heeft. Het zadel is wel aangepast. Verder heeft ze voor zover mij bekend geen kwaaltjes. Vanaf mei kan ze weer het weiland op. Tot die tijd staat ze iedere dag 2 1/2 uur in de paddock met haar vriendinnetje. Dat vind ze wel aardig, maar is ze na een uurtje echt zat. Dan staat ze te hinniken dat ze naar binnen wil.

Ik denk overigens wel dat die 8 jaar manege de nodige sporen hebben achtergelaten. Misschien dat ze toen wel last van haar zadel had. Ze heeft in ieder geval wel geleerd dat lelijk doen resulteerde in met rust gelaten worden. En dit paard is helaas idioot slim.
zo, dit is weer een flink verhaal geworden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:28

Grondwerk zal al heel erg kunnen helpen om de verhoudingen recht te zetten, rondjes lopen in de box hoeft niet als je een grondwerkstokje meeneemt. De leeftijd van de merrie is geen excuus om niet alsnog aan grondwerk te gaan doen, of zelfs Parelli. Je merkt dat je eigen houding en lichaamspositie heel veel effect op haar heeft. Ik zou me gaan verdiepen in de 7 games van Parelli, zodat je weet waar je moet zijn, hoe je er moet zijn, en waarom je op dat moment op die plek moet staan als je met je paard omgaat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:56

Je moet jezelf proberen zekerder te stellen, je paard voelt het aan als je onzeker bent. Ik heb dit probleem ook ongeveer Bloos ben beetje onzeker maar ik merk als ik lekker in me vel zit en ik ga naar hem toe met de instelling, Ik ga jou lekker poetsen. Dan is het veel fijner, anders reageert hij ook angstig naar mij toe.