Meningen gevraagt!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Meningen gevraagt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 16:35

Hallo iedereen,

ik heb een paardje op het oog maar deze is klinisch goedgekeurd maar heeft rontgenlogisch een bemerking.
De bemerking is dat hij een 3tje op het li-voor straalbeen heeft.
Dit houdt in zo is mij verteld dat de in het straalbeen zitten voedings kanaaltjes hierdoor kan vloeistof van het gewricht in en uit, als het kegeltjes waren kan het vocht er wel in maar slecht uit dan krijg je slijtage.
Bij dit paard is het geval dat hij gleuvjes heeft en geen kegeltjes, toch word er gezegt dat er een verhoogt risico van slijtage is.
Ik heb hier jammer genoeg niet zoveel verstand en ook geen ervaing mee.
Daarom wou ik jullie naar jullie mening vragen!!!
Zouden jullie dit paard kopen?
Of hebben mensen hiet ervaring mee??
Dus geef allemaal jullie meningen, want hoe meer meningen ik heb hoe beter ik mijn eigen mening kan vormen Haha!
Groetjes Anne.

sibbe

Re: Meningen gevraagt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:44

hoi anne51 ik heb een paard gekocht met een 3tje op zn li-voorbeen we rije nu l1 en mogen naar de l2 hij wordt 6 jr in juni is pas zadelmak gemaakt op zn 4 jr Knipoog heft tot nu toe niks gehad aan zn benen
maar wat jij verder schrijft daar heb ik geen ervaring mee
succes verder Knipoog

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 16:55

Oja het paard waar het overgaat is nog maar 3 jaar.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:57

Anne51 het ene paard is kreupel met een 2 op het straalbeen en een ander blijft rad met een 4 op het straalbeen.
Het kan vriezen het kan dooien.
Weet niet hoeveel binding je al met dit paard hebt en wat de vraagprijs is maar het is een afweging die je moet maken.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:57

tja, dat is altijd héél erg lastig want je neemt een gok en een risico... sommige paarden met speciaal beslag lopen er minstens 6 jaren goed op door, sommige paarden krijgen na een jaar 2 jaar al last en worden onregelmatig...
vaak vragen ze (dierenarts) waar je het paard voor wilt gebruiken. Bijvoorbeeld als je recreatief wilt rijden of lichte dressuur (tot L2 bijvoorbeeld) is de kans veel kleiner dat het slijten snel gaat.. maar als je juist hoog in de sport wilt komen dus Z dressuur of springen worden, loop je een verhoogt risico en kun je je afvragen óf je dat risico wilt nemen dat je straks bijvoorbeeld wat hoger in de sport komt en dat het paard dán last gaat krijgen.. dan heb je er veel moeite/tijd in gestopt..en is de droom over..
Als je graag hoog wilt komen in het springen, zou ik het afraden denk ik.. maar als het héél goed klikt met het paard en je vooral recreatief wilt rijden dan kun je het doen, maar het blijft altijd een gok wanneer/ en óf het paard er last van gaat kijgen..

Ohja héél belangrijk hoe oud is het paard?? want als het een paard is die 12 jaar is en al hoog in de sport loopt is een 3 tje vaak 'minder erg' dan ene 3/4jarig paard die nog een heel sporttoekomst voor zich heeft.. want dan heeft het jonge paard na 'weinig belasting' al een 3tje en zou dit paard dus niet zoveel kunnen hebben op die pees/hoefkatrol.. en dit paard 'staat' nog maar aan het begin van zijn leven... en dan al een 3tje ... tja.. maarja zelfs dan kan dit paard nog een heel leven voor zich hebben zonder klachten! Knipoog dat weet je dus niet en is de gok Knipoog

ik hoop dat je wat eraan hebt en dit is natuurlijk mijn mening en mijn gedachtes, andere mensen kunnen er anders over denken of andere ervaringen hebben. Lachen
ben het ook eens met 'juffertje' Vork
groetjes!

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:37

Bedankt allemaal!!
Ik wil inderdaad op hoger niveau gaan rijden en daarom heb ik besloten om het ook niet te doen.
ik vondt het alleen een heel leuk paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:39

Heel slim van je, straalbeentjes zijn toch wel botjes die ik graag glad en sterk zie...
ze hoeven er geen last van te krijgen, maar risico is aanzienlijk hoger dan bij een paard met gave straalbenen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:43

Palhaço schreef:
bijvoorbeeld als je recreatief wilt rijden of lichte dressuur (tot L2 bijvoorbeeld) is de kans veel kleiner dat het slijten snel gaat..

Hier moet ik toch even op in gaan.
Recreatief, dat valt idd onder het niet zwaar belasten. Echter het rijden tot L2 is in een geval van een afwijking op het voorbeen hoogst waarschijnlijk zwaarder dan wanneer je als ruiter het paard meer op het achterbeen kunt zetten en dat is in de hogere klasse.

Het blijft altijd een gok. De ts heeft haar besluit gemaakt dus ik ga er niet verder op in Knipoog

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:41